Annons

Accepterat i mail

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
En sparad mailkonversation där ett accepterande av offert finns är väl tillräckligt bevis för att jag ska kunna driva in den summan som är överenskommen även om just den personen som svarat inte finns kvar i företaget när det är ett AB?

(den jag haft uppgörelsen med är avliden och nya gillar inte dealen vi hade)

Eftersom ett muntligt avtal är juridiskt bindande (men svårbevisat) så borde väl det funka? Om du har sparat mailen så har du ju ett slags bevis. Det skulle vara om de hävdar att du inte kan bevisa att det faktiskt är den personen som skickat mailen...

Tack båda. Jag var rätt säker, men tvekade då personen inte finns kvar.

Fast nu ska jag stå på mig och se till att få rätta summan iaf. Det är nog ändå sista jobbet där..

enligt vad jag läst mig till i div EU lagar så måste ett mail vara signerat (med certifikat) för att det ska vara giltligt som en form av uppgörelse eller liknande. Sveriges lagar kanske är mer generösa

I slutändan så hamnar man i domstolen (civilmål) om man inte kommer överens.
Då kommer domstolen göra en bedömning. Har man då en beställning på email så lär det beställande företaget vara rätt så rökta.

En liten grej man dock ska kolla är att den som beställt verkligen har rätt att beställa. Dvs att det antingen ingår i hans ordinarie arbetsuppgifter eler att han är firmatecknare.

Stå på dig, chansen att du får rätt när du har beställning på email är mycket stor, det finns flera rättsfall där man räknat email som lika bindande som vanliga brev!!!

f16 skrev:
Stå på dig, chansen att du får rätt när du har beställning på email är mycket stor, det finns flera rättsfall där man räknat email som lika bindande som vanliga brev!!!

Precis. Förmodligen räcker det att nämna dessa rättsfall för att företaget ska tycka att det blir enklare/billigare att betala än att riskera att det blir ett rättsfall.

Jag har haft flera uppdrag från företaget senaste 3 åren och det har alltid funkat utmärkt med att han beställt, så att den personen hade rätt att beställa är det nog ingen tvekan om. Annars borde det blivit trubbel tidigare tycker jag.

Men det har ju skett förändringar i företaget nu och jag litar inte helt på vad som sägs längre. Den nye nu är beredd att betala drygt 1/4 av uppgjort. Leveransen är klar. Och jag ska ha fullt betalt.

Skriver ett mail.

Egentligen spelar det väl ingen roll om någon i företaget är avliden sedan en tid. Klart att man inte kan ingå nya avtal med exempelvis en avliden vd, men företrädare för ett aktiebolag är ju bundna av tidigare avtal som ingåtts i bolagets namn. Dessutom är det ju inte personerna som jobbar i företaget du slutit avtal med utan bolaget, en egen juridisk person, och det verkar bortom allt rimligt tvivel vara skyldig till betalning i detta fall.

Det var allt från amatörjuristen för denna gång.

Frågan är egentligen inte så mycket huruvida en accept per mail är bindande som hur starkt bevisvärdet av ett utskrivet eller på datorn sparat mail är. Med tanke på hur öppna epostformaten är torde det inte vara så svårt att förfalska ett mottaget meddelande.

Det blir väl inte första gången i världshistorien som parterna får bevisa/motbevisa att ett avtal är falskt, och därmed en fråga som domstolen får ta ställning till, antar jag.

Det ser ut att lösa sig innan domstol:) Jag tackar för er hjälp och lyckades framföra att det ju är företaget och inte en person som ingått avtalet. Hotade inte med något alls, men påpekade min möjlighet att prata med en annan person där.. Enligt muntlig konversation har jag alltså löfte (efter många vändor) om att hela summan betalas idag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar