Annons

Abstraktion

Produkter
(logga in för att koppla)
Förstår det! Var bara en parantes.
Dock så är det första exemplet, häftigt surealistiskt främst. Men igentligen abstrakt med, då det inte visar en hel verklighet.

Jamas skrev:
Förstår det! Var bara en parantes.
Dock så är det första exemplet, häftigt surealistiskt främst. Men igentligen abstrakt med, då det inte visar en hel verklighet.

Njae, det där resonemanget håller inte riktigt.

Enligt Svenka akademins ordbok definieras abstrakt som "endast genom tänkande förnimbar".

Denna bild är mycket konkret, man ser att det är lyktstolpar det är frågan om och man behöver inte "tänka" fram dom.

Man ser vad bilden föreställer utan att lägga in några egna åsikter eller värderingar eller fantasier i den.

mvh

Jag försökte bara hitta en öppning att diskutera det vidare utöver. :)
Annars är det är precis som du säger, inget abstrakt i den.

"endast genom tänkande förnimbar" är en oerhört vacker definition. Den kommer jag fundera över innan jag somnar ikväll

min tolkning av abstrakt

Jag har för mig att abstrakt är något som inte är direkt föreställande - alltså en bild som inte avbildar något utan kan tolkas på många olika sått, efter var och ens synsätt.
Om man t.ex fotat kanten på en stol så att det enbart blivit två eller tre färgfält som inte utan mycket forskande kan hänföras till motivet stolen, så är bilden abstrakt. Ser man däremot utan vidare att det är en stol så är bilden inte abstrakt - men kanske lite underlig. :)
Hälsningar
Gunilla

Har läst era inlägg och blivit intresserad. Undrar lite över denna bilden, är den en abstraktion?

Bilagor

• amaryllis vit09 20041214 2 ramfri.jpg
    amaryllis vit09 20041214 2 ramfri.jpg
    46.7 KB · Visningar: 159
Det här tycker jag är en väldigt bra exempel på abstrakt bild. Bara synd att jag inte tagit den själv.
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/383990.htm

Abstrakt fick jag lära mig i skolan var något som man inte kunde ta på, i motsats till konkret. Så även om man kan ta på motivet i ovanstående bild, så är bilden mycket abstrakt.
Jag tycker en bra abstrakt bild ger sinnesro, och samtidigt väcker lite tankar och funderingar.

Kijana skrev:
Det här tycker jag är en väldigt bra exempel på abstrakt bild. Bara synd att jag inte tagit den själv.
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/383990.htm

Abstrakt fick jag lära mig i skolan var något som man inte kunde ta på, i motsats till konkret. Så även om man kan ta på motivet i ovanstående bild, så är bilden mycket abstrakt.
Jag tycker en bra abstrakt bild ger sinnesro, och samtidigt väcker lite tankar och funderingar.

Ja, den är abstrakt, men samtidigt mycker expressiv, om man ska gå efter konsttermer. Bara abstrakt i sig är den inte, då det är rätt lätt att se vad det är, men OM det nu inte alls är vad man tror, då är det verkligen abstrakt.

Tack för de inläggen... jag tror jag börjar förstå.
Att jag valde denna bilden är att en del som som såg den trodde det var en ökenbild. Själv hade jag inte det i sinnet när jag tog bilden. :)

Så för mig är det då mer en konkret bild (eller kanske abstrakt expressiv) , medan det enbart är en abstrakt bild för de som trodde att det var en ökenbild?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar