Annons

Aargh, Crimson har slutat med svartvitt! VEM framkallar på svartvitt papper än?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jg printar numera allt själv och skulle råda dig att också göra det.

Det är inte frågan om det. Vad jag efterfrågar är att de sk. proffslabben ska kunna leverera produkter där färgerna överensstämmer med originalen. Allt annat är en stor fiasko! Eftersom Crimson inte klarar av det, så är min undran om det ö.h.t. finns någon labb i Sverige som har bra koll på färgstyrningen i sin process.

Här nedan är för övrigt ett utsnitt av bilder som jag idag fick hem från Crimson. Det är samma bild, men beställd i tre olika storlekar. Den i mitten stämmer bäst överens med det digitala originalet:

.

Bilagor

• Crimson2.jpg
    Crimson2.jpg
    57.4 KB · Visningar: 266
Har du visat detta för Crimson? Och vad säger de då?

Hittils har jag begärt nya förstoringar, men då inte ens de numera har varit bra, så gjorde jag inte ens det nu. Istället författade jag ett brev till dem och bad att de skulle låta någon ansvarig titta på problemet, då de uppenbarligen har problem med färgstyrningen. I brevet gav jag dem även länken till den här diskussionen.

Fast i vilket ljus då? Som flera här har sagt så är färgpappret känsligt för vilket ljus de betraktas i. Riktigt svartvitt kempapper finns i stora drag inte på något labb idag vad jag känner till. Det finns några manuella labb, men där kostar det därefter.

Bästa sättet att få neutrala kopior som inte påverkas så mycket av ljus är att printa. Antingen själv eller lämna iväg. Men då kan man nog inte förvänta sig de priser som Crimson håller.

Nu sitter jag förvisso på en skitskärm men såvitt jag kan se så ligger väl alla tre bilderna väl inom toleranser för vad som kan anses vara rimligt. I synnerhet i förhållande till kostnaden.

Normalfallet är ju att ifall folk är villiga att betala så finns det någon som är villig att leverera till önskvärd kvalité. Brister betalningsviljan så brister det även i slutändan.

Mvh
Maverick

Instämmer i fördelarna med att skriva ut själv. Framförallt om du gör svartvita bilder, där du får ett resultat med bra svärta och bra kontrastomfång med rätt utrustning. Sedan har du ju fördelen av att kunna skriva ut, bedöma resultatet, korrigera bilden och sedan skriva ut igen.

Stefan
Stefan, en egen printer kan jag tänka mig men kan du ge lite exempel på skrivare för upp emot A3 och hur alltihopa ska fungera praktiskt. Jag skriver ut i 10x15 13x19 och större. Ska jag köpa dessa papper förskurna (pris på 13x19?)
Att jag ordnar med kalibrering av skrivaren är självklart.
Blir det prismässigt försvarbart att skriva ut bröllopsbilderna för mina kunder på detta vis?

Fast i vilket ljus då? Som flera här har sagt så är färgpappret känsligt för vilket ljus de betraktas i.

Vad har det med färgskiftningar mellan olika kopior att göra? Oavsett belysning, metameri och färgstick, så borde det väl inte bli skillnad mellan kopior framkallade från samma original på samma papper, om det bara är storleken som skiljer sig?

För övrigt betraktar jag alltid färdiga tryckark, utskrifter och kemframkallade förstoringar under glödlampa, billig gul lysrörsbelysning, riktig dagsljus, samt under Just Normlicht 5000K lysrör. Detta för att skilja ut vilka skiftningar som orsakas av metameri, samt för att se hur kunden kan tänkas se utskriften/tryckarken. Det är sällan slutanvändaren betraktar den under Just Normlicht 5000K. Är det studiobilder till privata hem är det mest troligt att bilderna kommer att betraktas under glödlampsljus.

Skaffa en egen skrivare, så har du kontroll över slutresultatet.

Stefan

Jo, det är helt klart något som blir mer och mer aktuellt, om jag inte hittar ett proffslabb som kan sköta den biten åt mig. Får väl starta en egen utskriftstjänst för proffs, om det inte går att hitta någon som ger garanterat bra resultat.. :)

Men nu efterfrågar jag främst att hitta ett labb där jag kan känna att jag via ett korrekt färgstyrt repro har kontroll över slutresultatet. Alltså behöver jag hitta en labb att lita på.

Jag har upplevt samma problem med färgerna som en del av er andra. Främst tycker jag att det har varit problem med 10x15-kopiorna. Andra storlekar brukar bli bättre.

Jag har då löst det genom att lägga alla bilder i en stor bild (ca 30x100 cm) som jag skickat via Prefix (och storleksvalet har gjort att den körs i Lambda), och fått ett, som jag upplever, bättre resultat och som dessutom stämmer bättre med min kalibrerade, men inte helt perfekta, bildskärm och betraktningsmiljö. det blir dock för mycket arbete om man skall hålla på och plocka ihop en massa bilder till t.ex. tackkort. Arbetet med klippning mm tar för lång tid.

När jag kontaktat Crimson om detta säger de att resultatet skall bli i princip likadant från de olika maskinerna, men när det gäller 10x15-kopiorna känns det som att det inte stämmer.

När det gäller metameri i svartvita bilder känns det som om det är en begränsning man får leva med när det bara körs färgpapper på labbet, men jag tar tacksamt emot tips på var man kan få bättre svartvita utskrifter även i mindre format och som ekonomiskt fungerar för t.ex. mindre porträttseriebilder.

Jag vill bara nämna att jag trots allt gillar Crimson, och tycker att de har bra service, ett bra och smidigt beställningssystem och klart konkurrenskraftiga priser. Jag skulle dock gärna betala något mer för att få ett ännu säkrare resultat.

Jag vill bara nämna att jag trots allt gillar Crimson, och tycker att de har bra service, ett bra och smidigt beställningssystem och klart konkurrenskraftiga priser. Jag skulle dock gärna betala något mer för att få ett ännu säkrare resultat.

Precis min åsikt. De har dessutom den absolut smidigaste webbsajten om man jämför dem med Procenter och Proprint. Priset är inte den väsentligaste aspekten för mig, smidighet och bra resultat är mycket viktigare.

Vad har det med färgskiftningar mellan olika kopior att göra? Oavsett belysning, metameri och färgstick, så borde det väl inte bli skillnad mellan kopior framkallade från samma original på samma papper, om det bara är storleken som skiljer sig?

För övrigt betraktar jag alltid färdiga tryckark, utskrifter och kemframkallade förstoringar under glödlampa, billig gul lysrörsbelysning, riktig dagsljus, samt under Just Normlicht 5000K lysrör. Detta för att skilja ut vilka skiftningar som orsakas av metameri, samt för att se hur kunden kan tänkas se utskriften/tryckarken. Det är sällan slutanvändaren betraktar den under Just Normlicht 5000K. Är det studiobilder till privata hem är det mest troligt att bilderna kommer att betraktas under glödlampsljus.

Därför att det med stor sannolikhet inte är samma papper. Olika batchar av rullar får små skillnader sinsemellan även om det samma pappersstorlek. Och normalt så körs inte 10x15, 24x18 och 20x30 på samma rulle.

Något annat jag lägger märke till i ditt exempel är att det verkar skilja i skärpa mellan de olika exemplen. Jag undrar i så fall om de olika bilderna är körda från samma fil? Det får ju en viss betydelse eftersom kontrasten ändrar sig med storleken tänkte jag och därmed borde också färger påverkas i viss grad. Bara tankar från min sida.

Mvh
Maverick

Stefan, en egen printer kan jag tänka mig men kan du ge lite exempel på skrivare för upp emot A3 och hur alltihopa ska fungera praktiskt. Jag skriver ut i 10x15 13x19 och större. Ska jag köpa dessa papper förskurna (pris på 13x19?)
Om du producerar rätt mycket bilder är det inte försvarbart att köpa en liten A3-skrivare. Om du går upp till en A2-skrivare blir utskriftskostnaden betydligt lägre. Den billigaste jag har arbetat med är en Epson 3800. Gör du mycket är det värt att gå upp till en Epson 4880, som gör att du kan arbeta med papper på rulle.

Skaffar du sedan en bra RIP är det bara att dra in alla bilder på ett papper, så läggs de automatiskt ut över papperet på bästa sätt. Tror inte man kan ladda dessa skrivare med så små papper som 10 x 15 cm.

Stefan

Om du producerar rätt mycket bilder är det inte försvarbart att köpa en liten A3-skrivare. Om du går upp till en A2-skrivare blir utskriftskostnaden betydligt lägre. Den billigaste jag har arbetat med är en Epson 3800. Gör du mycket är det värt att gå upp till en Epson 4880, som gör att du kan arbeta med papper på rulle.

Skaffar du sedan en bra RIP är det bara att dra in alla bilder på ett papper, så läggs de automatiskt ut över papperet på bästa sätt. Tror inte man kan ladda dessa skrivare med så små papper som 10 x 15 cm.

Stefan

Stefan! Vad rekommenderar Du för RIP?

Stefan! Vad rekommenderar Du för RIP?

Här är jag ju väldigt partisk, eftersom jag säljer en RIP som heter ImagePrint. Men jag säljer den p g a att jag gillar den. Jämfört med andra RIP:ar som jag arbetat med är den enkel, eftersom du inte behöver göra egna profiler. Svartvitt är dessutom riktigt bra.

Stefan

Därför att det med stor sannolikhet inte är samma papper. Olika batchar av rullar får små skillnader sinsemellan även om det samma pappersstorlek. Och normalt så körs inte 10x15, 24x18 och 20x30 på samma rulle.

Färgerna ska ju fortfarande se likadana ut mellan kopiorna i samma belysning, oavsett om det är olika papper. Annars är det felprofilerat. Jag har mycket svårt att godkänna färgstick åt olika håll, med förklaringen att det är en annan papper.

Något annat jag lägger märke till i ditt exempel är att det verkar skilja i skärpa mellan de olika exemplen.

Det har enbart att göra med att jag fotade kopiorna för hand. Då är det naturligt att bilden från 10x15 kopian blir blurrigare när den förstoras upp till samma storlek som bilden från 20x30 kopian. På papperskopian är skärpan bra. Men inte färgerna.

Färgerna ska ju fortfarande se likadana ut mellan kopiorna i samma belysning, oavsett om det är olika papper. Annars är det felprofilerat. Jag har mycket svårt att godkänna färgstick åt olika håll, med förklaringen att det är en annan papper.

Ja, det kan du ju fortsätta med. Jag bara förklarar hur det funkat på det labb som jag jobbat på. Där vart det små skillnader trots profilering, skillnader som jag själv anser vara inom mina egna toleranser iaf.

Ingen av bilderna är neutrala från början och hur mycket av det som förstärks och inte får nog någon som mer insatt än jag förklara.

/Maverick

Senast ändrad:
Bästa sättet att få neutrala kopior som inte påverkas så mycket av ljus är att printa. Antingen själv eller lämna iväg. Men då kan man nog inte förvänta sig de priser som Crimson håller.

Gällande priserna tycker jag inte att Crimson är speciellt billiga... För mig som skriver ut stora volymer blir det faktiskt till o med billigare att printa själv i de flesta fall om man räknar krona-mot-krona. Ser man till andra fördelar som bl.a perfekta färger, bra papper och "snabba leveranser" och utskrift i exakta storlekar så är det för det mesta ovärdeligt.

Sedan kan man ta hänsyn till vad en skrivare kostar och hur snabbt man tjänar in den. Som tur är finns det ju skrivare i lämplig prisklass både för konsument som printar en A4 i veckan och för den yrkesverksamma där skrivaren knappt får vila över huvud taget...

Sen kan man ju tycka att det är helt värdelöst med en stor maskin som tar upp massa golvyta. Det tycker jag. Men det finns inga alternativ.

Peter

Gällande priserna tycker jag inte att Crimson är speciellt billiga... För mig som skriver ut stora volymer blir det faktiskt till o med billigare att printa själv i de flesta fall om man räknar krona-mot-krona. Ser man till andra fördelar som bl.a perfekta färger, bra papper och "snabba leveranser" och utskrift i exakta storlekar så är det för det mesta ovärdeligt.

Sedan kan man ta hänsyn till vad en skrivare kostar och hur snabbt man tjänar in den. Som tur är finns det ju skrivare i lämplig prisklass både för konsument som printar en A4 i veckan och för den yrkesverksamma där skrivaren knappt får vila över huvud taget...

Sen kan man ju tycka att det är helt värdelöst med en stor maskin som tar upp massa golvyta. Det tycker jag. Men det finns inga alternativ.

Peter

Fast det där är väl lite öppna dörrar i företagsekonomi. Det är alltid bättre att göra det själv om man har tillräckliga volymer som motiverar utrustningen. Skulle jag göra tillräckligt med reklamjobb så skulle det motivera att köpa en hasselblad, tills dess får man hyra.

En annan öppen dörr är väl att du måste räkna med vad skrivaren kostar. Det är ju rena ekonomiska aspekter som är hyffsat lätt att räkna på. Lite svårare är det väl att räkna på kvalité och känsla i papper. Där jag kan tycka att jag skulle kunna få till det bättre själv, om jag hade råd att köpa in en vettig skrivare.

Hur som helst så är kostnader för personal rätt likvärdiga oavsett om det är hos Crimson eller en snickare. Därmed inser man att det inte är så värst mycket tid de kan lägga på en kopia för att den ska vara lönsam.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar