Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvit utskrift: Poster eller Prefix?

Produkter
(logga in för att koppla)
stefohl skrev:
Eller så skriver man ut själv på ett barytpapper som är anpassad för bläckstråleutskrifter. Variationen i sortimentet av sådana papper för detta överträffar numera nästan vad som finns för silvergelatin.

Stefan

Var kan jag hitta dessa papper? Jag använder en skrivare som heter Epson 2100, den har någon annan typ av bläck som man tydligen måste ha speciellt papper för (jag kan ingenting om skrivare så det här är var jag har fått berättat för mig). Finns det sådana bra papper till den och vad heter de? Det vore grymt att kunna göra riktigt fina svartvita utskrifter.

egaeci skrev:
Var kan jag hitta dessa papper? Jag använder en skrivare som heter Epson 2100. Finns det sådana bra papper till den och vad heter de?

Din skrivare använder bläck som kallas för pigmentbläck. Det gör att utskrifterna får en extremt lång hållbarhet. Med rätt papper får utskrifter från denna skrivare en hållbarhet som är bättre än traditionellt färgfotopapper. För svartvitt krävs det att du gör allt rätt i mörkrummet för att du ska få samma hållbarhet på traditionella silvergelatinbilder som du får på dessa utskrifter.

Din skrivare fungerar bäst med matta papper, som t ex Hahnemühle Photo Rag eller Epson Ultra Smooth Fine Art. Även Innova har ett par bra papper för denna skrivare.

För att du ska få bra svartvita utskrifter krävs det helst en RIP, alltså ett annat utskriftsprogram än Epsons egna programvaror.

MVH/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar