Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aargh, Crimson har slutat med svartvitt! VEM framkallar på svartvitt papper än?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen kan man ju tycka att det är helt värdelöst med en stor maskin som tar upp massa golvyta. Det tycker jag. Men det finns inga alternativ.

Peter

Det är det jag efterlyser - alternativ! Själv har jag tillgång inom bläckstråletekniken till Epsons 4880, R2400 och en storformatsskrivare från HP. Men det är inte skrivare jag efterfrågar, det är färdiga utskrifter/framkallningar jag vill ha. Jag lämnar mycket hellre vissa jobb till en professionell fotolabb, än att jag pular med det själv. Men då gäller det att hitta en labb som är både smidig, snabb och och har bra kvalitét. Crimson är de två första, men på den tredje punkten, kvalitén, har det börjat brista.

Helst skulle jag vilja se att Crimson fick ordning på sin färgstyrning, eftersom de har en så smidig webbshop. Men kvalitét går före smidigheten, så vi får se. Nu ska jag testa Procenter ytterligare ett par gånger för att se om de håller jämn kvalitét.

Ja, det kan du ju fortsätta med. Jag bara förklarar hur det funkat på det labb som jag jobbat på. Där vart det små skillnader trots profilering, skillnader som jag själv anser vara inom mina egna toleranser iaf.

Ingen av bilderna är neutrala från början och hur mycket av det som förstärks och inte får nog någon som mer insatt än jag förklara.

/Maverick

Ja, det tänker jag fortsätta med, eftersom kunder har mycket lätt att bli tveksamma om de ser att jag levererar samma bild i synbart olika nyanser, fastän de ska vara i samma nyans. Allra helst om sticket förändrar markant en bilds karaktär, exempelvis genom att göra varma hudtoner till blåkatig kalla och gråa.

Att ett papper kan få färgstick innebär inte att man ska behöva godkänna färgstick från ett proffslabb, eftersom det går att profilera bort.

Vet inte om det skiljer men en profilering på de kemmaskiner jag har jobbat på är förhållandevis enkel jämfört med en profilering av en skrivare. Kanske därför det skiljer? Sedan kommer dock betraktningsljusets påverkan ändå och den är för det mesta mycket större än bristen i profilering.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar