Annons

Aargh, Crimson har slutat med svartvitt! VEM framkallar på svartvitt papper än?

Produkter
(logga in för att koppla)
De flesta som gör profiler gör dem för att fungera optimalt under naturligt dagsljus, så också jag. Så syns färgsticket under ett sådant ljus, då har deras papper, kemi eller arbetssätt förändrats från den tidpunkt när de gjorde profilen.

Stefan

Jepp, jag misstänker det samma, eftersom jag kom på att jag för bara ett par månader sedan beställde en bild i gråskala från dem och den bilden uppvisade ingen direkt synbar färgstick. Crimsons kundtjänst sa igår att de redan då hade gått över till färgpapper för svartvita bilder (de gjorde det för ca 6 månader sedan, närmare bestämt).

Så förmodligen har de inte kalibrerat och profilerat maskinparken på ett tag, det kan ju räcka med att luftfuktigheten har blivit något fuktigare nu under hösten, vad vet jag? Gråskalebilder är ju otroligt känsliga för färgstick.

Pass på, för här kommer en möjlig idiotfråga:
Har jag förstått det rätt av ovanstående inlägg att man kemframkallar digitala bilder? Jag levde i tron att alla digitala "framkallningar" var utskrifter. Kan nån förklara hur det i så fall går till, varför man gör det, och vad skillnaden blir.

Pass på, för här kommer en möjlig idiotfråga:
Har jag förstått det rätt av ovanstående inlägg att man kemframkallar digitala bilder? Jag levde i tron att alla digitala "framkallningar" var utskrifter. Kan nån förklara hur det i så fall går till, varför man gör det, och vad skillnaden blir.

Jodå, det går att kemframkalla även digitala bilder. Då belyses papperet med en laser. För själva papperet spelar det mindre roll om den belyses med ljus via negativ eller om den belyses med en laser. Efter belysningen kan framkallningen -vad jag förstår- gå till precis som vid analog framkallning. Fördelen är framför allt att man slipper den s.k. bronzing-effekten, d.v.s. ytan ser likadan ut oavsett från vilken vinkel du tittar på den.

Utskrifter lider av bronzing i mer eller mindre grad, d.v.s. att om du betraktar bilden i en låg vinkel så ser mörka partier mera glänsande ut, än ljusa. Det ser ut som om den utskrivna bilden skulle bestå av olika zoner med olika glans.

Edit: Nejdå, frågan är alls inte idiotisk, däremot kan mitt svar vara det, så rätta mig gärna om jag har fel. :)

Senast ändrad:
Fördelen är framför allt att man slipper den s.k. bronzing-effekten, d.v.s. ytan ser likadan ut oavsett från vilken vinkel du tittar på den.

Fördelen är nog framförallt att det är en billig, effektiv metod att ta fram bilder på. Bronsering brukar man kalla den effekt som uppstår när man får ett metalliskt skimmer i de mörkaste ytorna. Du menar nog glansskillnad (gloss differential). Båda dessa problem, liksom med metamerin som vi tagit upp tidigare, har man kommit mycket långt med. Väljer man rätt material är bronseringen borta, glansskillnaden mycket liten och metamerin, framförallt för svartvita bilder, knappt märkbar längre.

Fördelarna för pigmentutskrifter är bättre hållbarhet, bättre skärpa och ett oerhört brett utbud av olika material för utskrifter.

Stefan

P.S Jag är rätt partisk i denna fråga, eftersom jag själv arbetar med utskrifter.

För kommersiella labb är det nog främst en fråga om snabbhet och hållbarhet på utrustning. Jag är kanske lite part eftersom jag till och från jobbar på ett labb.

Men iaf, på de labbet framkallas det kanske 5-15 tusen kopior om dagen eller nått, mer under vissa perioder. Slitaget på en skrivare skulle bli allt för stor kostnad, samtidigt som själva utskriften är dyrare. Vad jag vet, så finns heller ingen skrivare som är tillräckligt snabb, eller lika snabb iaf. Ett kemlabb trycker väl ut en bild var tredje sekund kanske. Kanske lite snabbare till och med. Skillnaden i tid mellan att trycka ut en 10x15 och en 30x45 är heller inte särskilt stor.

Så med andra ord är så gott som alla bilder kemframkallade. Sedan finns det special som måste skrivas typ canvas, stora bilder över 30x45. Kanske finns nått labb i sverige som kan kemframkalla större bilder men jag känner inte till nått. De flesta brukar använda skrivare tror jag.

/Maverick
(Som äntligen hittat papper och profil som stämmer tillräckligt bra för att han ska vara nöjd.)

Så med andra ord är så gott som alla bilder kemframkallade. Sedan finns det special som måste skrivas typ canvas, stora bilder över 30x45. Kanske finns nått labb i sverige som kan kemframkalla större bilder men jag känner inte till nått. De flesta brukar använda skrivare tror jag.

/Maverick
(Som äntligen hittat papper och profil som stämmer tillräckligt bra för att han ska vara nöjd.)

Crimsons Lambda klarar väl åtminstone 44 tum, alltså 111 cm bredd. Sedan undrar jag ju varför du inte fått en profil gjord för det papper du gillar. Sällan det inte går att få till en bra profil på ett bra papper.

Stefan
vars största skrivare kan göra bilder på 64 tums bredd :)

Crimsons Lambda klarar väl åtminstone 44 tum, alltså 111 cm bredd. Sedan undrar jag ju varför du inte fått en profil gjord för det papper du gillar. Sällan det inte går att få till en bra profil på ett bra papper.

Stefan
vars största skrivare kan göra bilder på 64 tums bredd :)

Där ser man, trodde de skrev ut som alla andra. Trots att själv tagit fram 70x48 nånting där. Men det är väl crimson och en handfull, kanske, labb i sverige som har den möjligheten. Vill man handla över disk blir det väl svårt för de flesta hur som haver.

När det kommer till profiler så beror det på två orsaker. Dels så älskar jag papper och att testa och exprimentera vilket blir väldigt dyrt om man ska lämna iväg det. Det har dessutom varit svårt att hitta en handlare om som har finpapper hemma i butik. Inte ens de som säger sig ha det har det när man väl är där.

Det andra är att min skrivare är gammal om än fungerande och bra. Men jag tänker mig att den i stora drag kan ge upp när som och då vill jag inte lagt ut en massa pengar på profiler som jag sen inte har någon nytta av.

Jag kikar lite efter ny skrivare men dels så hittar jag ingen som jag vill ha riktigt och dels så har jag inga pengar till dem jag vill ha.

Skulle jag välja idag så skulle det nog bli en HP Z2100 eftersom jag har en fix idé om att jag vill kunna dra ut 50x70 själv. Får väl se om Epson hinner komma med nått lämpligt innan jag sparat ihop dessa pengar. Det är rätt troligt att de gör det...

/Maverick

Skulle jag välja idag så skulle det nog bli en HP Z2100 eftersom jag har en fix idé om att jag vill kunna dra ut 50x70 själv. Får väl se om Epson hinner komma med nått lämpligt innan jag sparat ihop dessa pengar. Det är rätt troligt att de gör det...

/Maverick

Tror inte du vill ha en Z2100, det är mer en affischskrivare. Däremot är HP:s nya Z3200 en intressant skrivare för fotografmarknaden och då deras 24" modell för din del. Motsvarigheten hos Canon är iPF 6200 och hos Epson 7880/7900. Jag har ju ännu så långe hållt mig till Epsons skrivare, men utan tvekan har konkurrensen från Canon och HP blivit mycket hårdare. Men min 7880 har rullat fantastiskt bra och har bara fått göra svartvita utskrifter.

Stefan

Lustigt, jag träffade Bengt Björkbom i dag som just hämtat några svartvita bilder körda på färgpapper från Crimson och de bilderna hade inga stick, och vad jag förstod så anlitar han Crimson och deras uppladningstjänst för ganska mycket svartvitt utan några problem. Måste vara någon kryssruta som blivit fel vid uppladdningen eller något? Alla jag har kontakt med brukar gilla Crimson så något måste gått snett denna gång.

Tror inte du vill ha en Z2100, det är mer en affischskrivare. Däremot är HP:s nya Z3200 en intressant skrivare för fotografmarknaden och då deras 24" modell för din del. Motsvarigheten hos Canon är iPF 6200 och hos Epson 7880/7900. Jag har ju ännu så långe hållt mig till Epsons skrivare, men utan tvekan har konkurrensen från Canon och HP blivit mycket hårdare. Men min 7880 har rullat fantastiskt bra och har bara fått göra svartvita utskrifter.

Stefan

Förstod väl att det var nån hake :O(. Men fejkar dom sina utskrifter på mässorna då? För de printar jag sett på mässorna har ju ändå sett bra ut.

Det är ju ett problem i sammanhanget att man faktiskt inte kan gå in en butik och spana in prylarna. Ibland tar de ju ens med sig grejerna till mässorna så då går man på en nitlott där också.

Mvh
Maverick

Men fejkar dom sina utskrifter på mässorna då? För de printar jag sett på mässorna har ju ändå sett bra ut.

Nej, de fejkar säkert ingenting, merän att de bilder som alla företag använder är noggrant utvalda för att visa fördelarna hos respektive skrivare, men inte bristerna. Ta med dig ett par bilder och be att få dem utskrivna på respektive skrivare istället.

Stefan

Dåliga bilder från Crimson igen!

Beställde ett lass med bilder i olika storlekar från Crimson, endast färgbilder den här gången. De större storlekarna var bra (18 x 24 cm), och färgerna stämde väl överens med min kalibrerade bildskärms färger. Men de små storlekarna, 10 x 13 cm och 13 x 13 cm var alla väldigt fattiga på gul färg. Alla ansikten såg sjuka och grådassiga ut. Jag hade kryssat i "Förhandsgranska manuellt" och trodde att de verkligen också gör det, men nu verkar det mest som att de bilderna bara blir dyrare, men aldrig granskade. Skickade bilderna tillbaka till Crimson och bad om nya.

Idag fick jag de nya kopiorna och de var visserligen bättre än de förra men de var definitivt inte som jag ville ha dem, de hade inte alls lika bra färgöverensstämmelse med de digitala originalen som de större förstoringarna hade. Tidigare har Crimson presterat oftast bra, och om bilderna inte blivit bra första gången så har de varit bra efter en ny vända. Men nu får jag för andra gången på kort tid dåliga bilder även efter att jag har påpekat om färgstick i första leveransen.

Är det bara jag som får varierande kvalitét från dem? Tidigare har jag prisat Crimson för deras utskrifter, men det räcker inte om de gör perfekta utskrifter vissa dagar. De måste kunna hålla samma färgöverenstämmelse över tid också. Dvs. om jag skickar in en och samma bild för framkallning med en månads mellanrum, så måste de vara identiska varje gång. Varierande resultat är värre än kontinuerlig färgavvikelse, eftersom det inte går att parera sig mot varierande resultat.

Här har jag ställt upp ett par av bilderna sida vid sida, Crimsons bilder och de digitala originalen. Jag är medveten om att ni inte på dessa bilder kan se hur papperskopiorna ser ut i verkligheten. Istället vill jag endast visa hur stor variationen i färg är mellan dessa bilder. Om felet vore en felkalibrerad skärm, så skulle det väl vara lika stor avvikelse även på de större förstoringarna? Men nej, de ser däremot mycket bra ut...

P.S. Min kalibrator (Spyder 2) ger vid validering en avvikelse på 0.7 deltaE från förväntat resultat.

Bilagor

• crimson.jpg
    crimson.jpg
    56.6 KB · Visningar: 433
Så nu letar jag efter en ny labb, som har bättre färgöverenstämmelse även över tid. Procenter kan vara ett alternativ, jag var mycket nöjd med reultatet när jag framkallade ett par svartvita bilder hos dem. Men de har inte alls lika smidig webbshop, vilket medför att man måste skicka in bilderna separat och sen skicka ett email där man specar för varje bild vilka storlekar, antal, media osv. som man vill ha. Merjobb alltså.

Har tittat lite på Proprints webbshop, men den är ytterst osmidig och icke-intuitiv. Finns det fler alternativ för proffsframkallningar/-utskrifter?

Har själv bytt från Crimson till Söderfoto,ett ganska nytt ställe på Söder.Jag är kanonnöjd,men jag kör ju inget s/v så den tjänsten vet jag inget om.

Å andra sida, om man nu ber dem att granska bilderna manuellt så är ju det ungefär detsamma som att säga åt dem att ändra gärna i bilderna om ni inte tycker det ser bra ut. Helt plötsligt är du nu utlämnad till någon annans smak och färgseende. Så då är det ju inte så konstigt om det inte stämmer.

För det är väl inte en teknisk granskning de gör? Det verkar rätt spånigt i så fall.

Mvh
Maverick

Det ser ut exakt som det jag också fick från Crimson. Större utskrifter var oftast OK eller mycket bra. Mindre utskrifter var dassiga i färgerna och sällan helt OK. Speciellt porträttbilder med ljusare hy.

Jg printar numera allt själv och skulle råda dig att också göra det. Då får man exakt det man vill ha. Det finns riktigt bra fotoskrivare för alla prisklasser och beroende på hur mycket du printar.

Har man lagt en del pengar på utrustning så är det väldigt synd att det sista steget i processen ska förstöra alltihop.

Mvh /Peter

Jg printar numera allt själv och skulle råda dig att också göra det. Då får man exakt det man vill ha. Det finns riktigt bra fotoskrivare för alla prisklasser och beroende på hur mycket du printar.

Har man lagt en del pengar på utrustning så är det väldigt synd att det sista steget i processen ska förstöra alltihop.

Instämmer i fördelarna med att skriva ut själv. Framförallt om du gör svartvita bilder, där du får ett resultat med bra svärta och bra kontrastomfång med rätt utrustning. Sedan har du ju fördelen av att kunna skriva ut, bedöma resultatet, korrigera bilden och sedan skriva ut igen.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar