Dåliga bilder från Crimson igen!
Beställde ett lass med bilder i olika storlekar från Crimson, endast färgbilder den här gången. De större storlekarna var bra (18 x 24 cm), och färgerna stämde väl överens med min kalibrerade bildskärms färger. Men de små storlekarna, 10 x 13 cm och 13 x 13 cm var alla väldigt fattiga på gul färg. Alla ansikten såg sjuka och grådassiga ut. Jag hade kryssat i "Förhandsgranska manuellt" och trodde att de verkligen också gör det, men nu verkar det mest som att de bilderna bara blir dyrare, men aldrig granskade. Skickade bilderna tillbaka till Crimson och bad om nya.
Idag fick jag de nya kopiorna och de var visserligen bättre än de förra men de var definitivt inte som jag ville ha dem, de hade inte alls lika bra färgöverensstämmelse med de digitala originalen som de större förstoringarna hade. Tidigare har Crimson presterat oftast bra, och om bilderna inte blivit bra första gången så har de varit bra efter en ny vända. Men nu får jag för andra gången på kort tid dåliga bilder även efter att jag har påpekat om färgstick i första leveransen.
Är det bara jag som får varierande kvalitét från dem? Tidigare har jag prisat Crimson för deras utskrifter, men det räcker inte om de gör perfekta utskrifter vissa dagar. De måste kunna hålla samma färgöverenstämmelse över tid också. Dvs. om jag skickar in en och samma bild för framkallning med en månads mellanrum, så måste de vara identiska varje gång. Varierande resultat är värre än kontinuerlig färgavvikelse, eftersom det inte går att parera sig mot varierande resultat.
Här har jag ställt upp ett par av bilderna sida vid sida, Crimsons bilder och de digitala originalen. Jag är medveten om att ni inte på dessa bilder kan se hur papperskopiorna ser ut i verkligheten. Istället vill jag endast visa hur stor variationen i färg är mellan dessa bilder. Om felet vore en felkalibrerad skärm, så skulle det väl vara lika stor avvikelse även på de större förstoringarna? Men nej, de ser däremot mycket bra ut...
P.S. Min kalibrator (Spyder 2) ger vid validering en avvikelse på 0.7 deltaE från förväntat resultat.