** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A900 vs D3x , brus?

Produkter
(logga in för att koppla)
PS...
Båda är ruggigt bra - bättre än vad vi kunde trott för bara ett par år sedan... Missförstå inte mitt inlägg - jag hade gärna tagit en A900 i stället för en D3x om jag skulle betalt för den själv. Hade någon annan betalt - då.... öh.... nja.
DS.

PS...
Båda är ruggigt bra - bättre än vad vi kunde trott för bara ett par år sedan... Missförstå inte mitt inlägg - jag hade gärna tagit en A900 i stället för en D3x om jag skulle betalt för den själv. Hade någon annan betalt - då.... öh.... nja.
DS.

Vi bli alla lätt lite fartblinda och glömmer lätt bort just detta att i stort sett alla kameror som säljs idag - även enkla instegskameror för 5000 kronor - tar häpnadsväckande bra bilder i svåra ljusförhållanden.

För några år sedan sålde Nikon D2X och D2Xs, proffskameror som faktiskt är fantasiskt bra. Problemet var bara att samtidigt sålde en stor konkurrent till dem (inga namn, men det börjar på Can och slutar på on) proffskameror som var ännu bättre (Eos 1D och 1Ds). Alltså framstod Nikon D2x som en dålig kamera vilket den faktiskt inte alls är. Den vara bara inte precis så tokbra på precis alla områden som dess konkurrenter var.

A900 är en makalöst bra kamera med fantastisk färgdynamik, underbar detaljrikedom och, just det, väldigt bra egenskaper på höga iso. Att det sedan finns ett par andra kameror med ännu lite bättre egenskaper på några områden tar inte bort det faktumet.

Om vi lite till mans slutade jämföra kameror med varandra och istället jämförde dem med våra egna behov skulle vi nog bli mycket gladare - för dagens kameror är verkligen riktigt, riktigt bra.

Och de som kommer imorgon och nästa år är sannolikt ytterligare en smula bättre, men den dagen den sorgen ... :)

Jag har kört A900 och D3x sida vid sida - det är en tydligt synlig skillnad i brus och även i andra bildegenskaper.
Poängen med artikeln i den här tråden är väl dock att sådana skillnader också kan förklaras av råkonverteraren, så det skulle också vara intressant att veta vilka RAW-konverterare du kört sida vid sida med kamerorna.

edit: Det kan mycket väl finnas skillnader i även hur ACR behandlar bilder från olika kameror så jag tycker absolut det känns vettigt att försöka hitta "bästa möjliga" framkallare för varje kamera om man är riktigt kinkig med resultatet.

Senast ändrad:
Poängen med artikeln i den här tråden är väl dock att sådana skillnader också kan förklaras av råkonverteraren, så det skulle också vara intressant att veta vilka RAW-konverterare du kört sida vid sida med kamerorna.

När jag gjorde direkta jämförelser använde jag dels tillverkarnas egna program (IDC och CNX), dels Lightroom.

För några år sedan sålde Nikon D2X och D2Xs, proffskameror som faktiskt är fantasiskt bra. Problemet var bara att samtidigt sålde en stor konkurrent till dem (inga namn, men det börjar på Can och slutar på on) proffskameror som var ännu bättre (Eos 1D och 1Ds). Alltså framstod Nikon D2x som en dålig kamera vilket den faktiskt inte alls är. Den vara bara inte precis så tokbra på precis alla områden som dess konkurrenter var.
Nikon-modellerna hade väl flera styrkor mot Canon-modellerna (har t.ex. inte ens idag sett någon kamera som har korsfokuspunkter i hörnen av sökaren som D2X hade) men recensenterna och kanske även marknaden valde väl att prioritera hög-ISO-prestanda över allt (samtidigt som man ondgjorde sig om amatörerna som, i likhet med de värsta studionördarna, prioriterade megapixlar över allt lol).

Man känner igen det lite grann hos A900 vs 5DmkII där stabilisering/bättre AF/bättre DR/större sökare/högre upplösning etc. fått stryk av lite bättre ISO1600+ prestanda samt HD-video/live view (och förstås etablerat kameramärke och objektivbas)... otur för Sony att recensenterna inte är lika kinkiga med små skillnader i DR på låga ISO som med små skillnader i brus på höga ISO :)

När jag gjorde direkta jämförelser använde jag dels tillverkarnas egna program (IDC och CNX), dels Lightroom.
Man kan alltid undra vad slutsatsen i olika recensioner skulle varit om Sony skickat med DxO istället för IDC...

Jag var själv, och vet att även recensentkollegor till dig, var väldigt imponerade av D3X-bilderna från CNX. För mig dog glöden lite när jag insåg att de fina bilderna hade ett pris vid senare efterbehandling. En "oskärpt" bild från CNX brusade t.ex. helt sönder när jag försökte efterskärpa den med skärpningsgrad som fortfarande fick ACR-bilder att se softa ut... men första intrycket betyder säkert mycket.

Senast ändrad:
edit: Det kan mycket väl finnas skillnader i även hur ACR behandlar bilder från olika kameror så jag tycker absolut det känns vettigt att försöka hitta "bästa möjliga" framkallare för varje kamera om man är riktigt kinkig med resultatet.

Hoppsan, nu såg jag det här tillägget :)

Vill man ha ut det allra bästa av sin A900 bör man nog köra IDC snarare än Lightroom/ACR.

Men jag skulle nog säga att A900 förlorar mindre på att man kör Lightroom istället för IDC, än vad D3x förlorar på att man går från CNX till Lightroom. Så skillnaderna mellan de två kamerorna blir snarare större om man använder respektive tillverkares programvara.

Vill man ha ut det allra bästa av sin A900 bör man nog köra IDC snarare än Lightroom/ACR.
Ok, där har vi olika erfarenheter. Min erfarenhet är att du förlorar 1 - 2 stegs användbart DR med IDC jämfört med ACR (dvs att justera exponeringen leder mycket snabbare till färgförlust i högdagrar i IDC än ACR).

Nikon-modellerna hade väl flera styrkor mot Canon-modellerna (har t.ex. inte ens idag sett någon kamera som har korsfokuspunkter i hörnen av sökaren som D2X hade) men recensenterna och kanske även marknaden valde väl att prioritera hög-ISO-prestanda över allt (samtidigt som man ondgjorde sig om amatörerna som, i likhet med de värsta studionördarna, prioriterade megapixlar över allt lol).

Jo, D2X har många styrkor, men den hade delvis fel styrkor jämfört med konkurrenterna. Korssesnorer i hörnen är bra, men två steg bättre iso-prestanda vinner i alla lägen för majoriteten av yrkesfotografer (i synnerhet press- och sportvarianterna) ... :)

Plus att Canon tänkte helt rätt när de var tidigt ute med 24x36 - för många yrkesfotografer satt det i ryggmärgen hur saker som skärpedjup, skärpesläpp och arbetsvstånd blir med olika kombinationer av objektiv och bländare.

Man känner igen det lite grann hos A900 vs 5DmkII där stabilisering/bättre AF/bättre DR/större sökare/högre upplösning etc. fått stryk av lite bättre ISO1600+ prestanda samt HD-video/live view (och förstås etablerat kameramärke och objektivbas)... otur för Sony att recensenterna inte är lika kinkiga med små skillnader i DR på låga ISO som med små skillnader i brus på höga ISO :)

Jag skulle nog säga att 5D Mk2 har lite fler fördelar än så, men jag förstår vad du menar.

Där vill jag för övrigt lägga till en sak jag verkligen gillar med A900, där jag tycker Sony har gjort så rätt. A900 har kanske inte så många coola finesser, men den har de där viktiga fotograf-fördelarna. Den är bra på saker som fotografer gillar: Suverän sökare, gediget hus, tillgång till bra och ljusstarka objektiv. Dpreview uttryckte det bra när de skrev att A900 är "a true photographer's camera".

Men tyvärr (ur Sonys synvinkel :) är deras två konkurrenter rätt bra på de där sakerna också. Kort sagt, A900 får ibland inte riktigt det erkännande den förtjänar eftersom vi lite till mans utgår från att kameror skall vara så här fantastiskt bra.

Man kan alltid undra vad slutsatsen i olika recensioner skulle varit om Sony skickat med DxO istället för IDC...

Jag ha sagt det förr och säger det igen: Jag önskar kameratillverkarna kunde acceptera det faktum att de är bra på att göra kameror och andra är bättre på att göra program. Kameratillverkarna borde lägga mer krut på att se till så programtillverkare kunde få ut maximalt ur råfilerna från deras kameror.

Jag var själv, och vet att även recensentkollegor till dig, var väldigt imponerade av D3X-bilderna från CNX. För mig dog glöden lite när jag insåg att de fina bilderna hade ett pris vid senare efterbehandling. En "oskärpt" bild från CNX brusade t.ex. helt sönder när jag försökte efterskärpa den med skärpningsgrad som fortfarande fick ACR-bilder att se softa ut... men första intrycket betyder säkert mycket.

Jag har sett mer av D3x sedan vi testade den och kan nog säga att vi kan ha varit lite för återhållsamma när vi skrev om den - även när man kör dess bilder i Lightroom. Här är det mycket diskussion om dess egenskaper på höga iso, men det som verkligen imponerar på mig med den är dess egenskaper på låga iso - skall man ha bättre där får man gå upp till mellanformat.

Jag har sett mer av D3x sedan vi testade den och kan nog säga att vi kan ha varit lite för återhållsamma när vi skrev om den - även när man kör dess bilder i Lightroom. Här är det mycket diskussion om dess egenskaper på höga iso, men det som verkligen imponerar på mig med den är dess egenskaper på låga iso - skall man ha bättre där får man gå upp till mellanformat.
Ja, är väl bara ännu ett exempel på att bra dynamiskt omfång får mindre uppmärksamhet än hanteringen av brus på höga ISO.

Folk som sett "oskärpta" (rättare sagt smygskärpta) bilder från D3X och NCX trodde ju dock även att kameran hade mycket högre upplösning på låga ISO, men kontrollerade tester visade ju att så inte var fallet utan den var "bara" lika bra som de bästa DSLRerna :)

Senast ändrad:
Och det är precis det som testet belyser, kul att du använde de program som ger sämst resultat med A900 ;)

Förstår din frustration :)

Vårt val där är detsamma oavsett vilken småbildskamera vi testar. När vi testar i Proffsfoto kör vi tillverkarens egen programvara samt det vanligaste programvaran bland vår målgrupp (vilket i vårt fall är yrkesfotografer) det vill säga ACR/Lightroom.

SONY ska tydligen bunndlar DxO med 850 i eruopa, är någon förvånad?

Sony här i Sverige är det :)

Jag frågade om det när jag var hos Sony i måndags och de såg mycket förvånade ut, de hade inte hört talas om att det skulle skickas med någon ytterligare programvara med A850. Men det är den typ av beslut som nog kan tas centralt hos Sony i Japan, och det är inte säkert de här i Sverige får reda på sådant förrän vid leveransstart :)

Och den sista raden i Martins näst senaste inlägg beskriver A900 ganska väl då också... :)

Man kan t.o.m gå så långt som att säga att A900 har högre färgupplösning/precision så länge inte D3x lägre brus gör sig påmint och A900 börjar tappa färgnogrannhet till bruset. Detta är i extrema skuggor på låga ISO och upp till mellangrå på mellanhöga ISO.

Det är verkligen fantastiskt mycket kamera för sitt pris, och hade det inte varit för att jag skulle bli tvungen att sälja mycket av mina Nikon-anpassade objektiv för att finansiera de (ganska dyra) Sony/Zeiss-objektiven så hade det nog blivit en A900 i stället för en D700. Ergonomin är i mitt tycke också väldigt bra, och jag har hört folk uttala sig om att den skulle vara "direkt ful"... Där kan jag inte hålla med. Och förresten, även om den varit det - varför bry sig?

Och att olika raw-omvandlare ger olika resultat är inte så konstigt när man betänker vilket enormt arbete de faktiskt utför... Två tredjedelar av all faktisk information i bilden är "påhittad" av raw-omvandlaren. Sony's skarpare färgfilter passar inte alla interpoleringsalgoritmer.

Ja, är väl bara ännu ett exempel på att bra dynamiskt omfång får mindre uppmärksamhet än hanteringen av brus på höga ISO...

Omfånget såg vi och imponerades vederbörligen av :)

Nej, det som fått mig att reagera mest nu i efterhand är något som vi i ärlighetens namn missade att testa: hur fina ytstrukturer fångas i bild. D3x har en förmåga att teckna ytan hos till exempel tyger, väv eller hud på ett mycket bra sätt. Den ger, som många säger, krispiga bilder. När man fotograferar kläder, möbler eller liknande på låga iso ger den mer mellanformatslika bilder än jag sett från någon annan småbildskamera.

Min franska är inte den bästa, googles översättning är fruktansvärt rolig.
Slutsatsen är att DXO skall man använda till Sony

DxO Optics Pro är den första att få det bästa av Alpha 900. Vi får se nästa vecka i den fjärde avbetalning av denna fråga, om annan programvara som kan närma sig detta resultat. I nästa fas kommer att fokusera på DxO och Alpha 700 att bedöma om bostadsmarknaden expert APS-C Sony har samma typ av förbättring med Optics Pro

Vid ISO 6400 före behandling, har Alpha 900 en större buller, men säden är mycket bra. Efter behandlingen har han fyllt en stor del av förseningen på D3X och 5DMkII som är det som gör detta minst bullriga, med utsikter skrämmande nog på denna nivå av känslighet för tryckning A3 egen. Även i A2, är det troligt att utskrifterna från 3 filer kvar mer än watchable. Det är naturligtvis långt från vad som verkar för att tillåta D3 och D700 i grödan 100% känslighet, men det är tveksamt att A3-utskrift, som motsvarar den nominella sensorn 12MP full-frame, är skillnaden verkligen betydande eftersom bullret från fina sensorer för high definition blir mycket mindre än den dimension utskrift prick. Det skulle då passera "under mattan" så roligt att säga.

Milda makter!

Slutsatsen är väl också att man absolut INTE ska använda Google för att översätta från franska... :)

Om du gör blindtestet med en enda bild ja. Men om du gör samma blindtest med en serie bilder med olika typer av krävande motiv så blir det en annan femma. Då skulle nog de flesta fotografer i målgruppen för D3x ganska lätt kunna se skillnader mot en A900.

Bingo!

A900 klara sig riktigt bra under "ideala" test förhållanden, under mer krävande förhållanden så kan du ibland se brus redan vid iso 200. Vilket även IR påpekar i sin recension.

Å andra sidan så fullständigt brilljerar A900 under bra ljus förhållanden som i studio och när man har bra kontroll på ljuset. Då den i mitt tycke är oslagbar, speciellt med en 135/1,8 monterad. :)

/P

Vad gor denna kombination sa mycket battre an 1Ds m3 eller 5m2 med 135 2.0 eller 85 1.2 eller D3x med 85 1.4 monterat?

Eller D3X med en 135/2 DC ?.... :)

Jag sa att den i MITT tycke är oslagbar för det ändamålet , jag sa inte att den var MYCKET bättre även om 135/1,8 Zeiss slår både Canon och Nikon på fingrarna...

Jag föredrar färger/tonomfånget mot Nikon vid bas iso vilket är vart jag håller mig (för det mesta) när jag plåtar med A900. För höga iso (bröllop mm) så är min D3 alldeles utmärkt.

I vntras/våras satt jag ock undersökte rawprogram.. Och fann just Dxo utgöra mycket bra program som helhet för min A700á... Så skoj att få det bekräftat att "man sett rätt" trotts den amatör man var och är på program...:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar