Bengf
Aktiv medlem
Att DXO inte skulle använda objektiv är en missuppfattning, det är bara uppmätningen av ISO känsligheten som sker utan objektiv. Alla andra tester bygger på att de har en hyggligt skarp bild att utgå från, men vilket objektiv de faktiskt använt anges aldrig. Förmodligen resonerar de så att objektivets inverkan på de uppmätta egenskaperna är förhållandevis små, och därför kan bortses från.
Teknikorakelt Suedell (Joakim) om du mins kom in en annan gång, detta var på tapeten. Som jag kommer ihåg var det väl inte en typ av optik som vi är vana att kalla optik, utan en form av tekniklösning, som jag alldrig riktigt förstog vad det var för någonting. Självklart så kan ju inte DXO ge 100% bild av vad som är rätt kamera för den och den personen. Många av oss på fotosidan är orubbligt principfasta, och många är märkesfanatiker till oanande höjder. Jag minns en äldre tråd som handlade om olika kameramärkens bildkvalite vid tester och hur dom bäst skall genomföras, det rasde in så många invändningar och olika förbehåll, ett exmp. varje bild av dom olika märkena måste tas vid exakt samma tidpunkt, för att solen kanske rörde sig 4mm och då vart det inte rättvist mot nästa märke, (jag slutade läsa den tråden då) Här känns DXO ganska säker att följa, dom 10 i topp är väldigt bra, med eller utan objektiv, man kan ju lätt läsa ut lång ner i listan att det skilljer inte mycket mellan märkena, vilket också är helt sant. en gammal 20D (2004) tar fortfarande mycket fina bilder, liksom många andra märken. //Bengt.