När DXO dök upp första gången och fler upptäckte den, så kom även frågorna, vad nu inga objektiv, redan här ringer små varningsklockor hos dom flesta, då vi vet att skillnaden i riktigt bra bildkvalitet spelar optiken en mycket stor roll, vardagsbilder, familjebilder kan man nog klara sig med billigare optik, någon skrev, rätt bländare till optiken du för tillfället har på kameran, om man söker efter bästa möjliga bild, är mycke viktig. Risedal visade vid ett tillfälle 3st olika Raw program där alla tre gav olika färger, tror det var ryggsäckar, hustak mm. Men nu rullar vi in på avdelningen avancerad bildbehandling. där hör jag inte hemma jag är en kameraägare ingen bra fotograf. Men jag vill följa experternas avancerade tankegångar och fantastsiska långa matematiska uträkningar. det finns faktiskt små bitar som även minn hjärna kan plocka upp och i viss mån kunna dra nytta av. Men om nu Risedal även många andra duktiga finge tillgång till dom 10 högst rankade på DXO, och började att köra och testa dessa kameror efter konstens alla möjliga regler, så är jag i alla fall jag övertygad om att placeringarna av dom tio kamerorna med få undantag kommer att hamna ganska så lika med DXO. Torbjörns långa fina brev där han nämner en väldigt klok testare, som nyanserat skriver om dom olika kamerornas förtjänster och fördelar, det brevet skulle alla läsa, många kloka ord sägs där, Torbjörns stora erfarenhet av HIFI världen och dess testare och tankegångar, går utan problem att föra över till kamera världen. alla behöver inte vara kameratekniker för att förstå olika sammanhang, det är tobbe ett bra bevis på. //Bengt.