Annons

A700-ersättare - senaste rykten

Produkter
(logga in för att koppla)
Förtydligande ytterligare en gång - jag har mycket hellre en bra skärm med bra LV-funktion i bra upplösning än en "snabb-LV" med fas-AF, kass upplösning och vridbar skärm. Som dessutom bygger ca 5-8mm på djupet på kamerahus som jag redan tycker är för klumpiga. Jag har inget mot LV i allmänhet, men anser att användbarheten är begränsad.

LV har sin plats och sin absoluta användbarhet. Men den har också sina nackdelar vid vissa typer av fotografering handhållet.

Denna tråden kan nog f.ö läggas ner tills nästa omgång "verkliga" rykten kommer igång... Mitt sista vettiga "on-topic"-tillskott till trådens rubrik är att det verkar mycket troligt att de två mindre kompaktmodellerna 3 o 5 kommer få en vidareutveckling av 450/550-sensorn, och att 700-efterförljaren och "7" kommer dela en nyutvecklad video-optimerad sensor (tyvärr för bildkvaliten, grattis för LV).

ANG. Kamerabredd, skulle gärna vilja se två bredder redovisade, kamerakropp + kropp med geppet. här kommer lite bredder Nikon D80- 77mm. D3x-88mm nya 7D- 74mm. D300s-74mm. Sony A350 75mm ( vinklingsbar monitor) Olympus E3 vridbar alla håll monitor 75mm, Varför A550 är 85mm bred förstår jag inte. Självklart kan dom bygga en tunn stark monitor som inte själ någon bredd om dom vill och om kunderna frågar efter det. sedan kan var ock en välja att använda den så lite eller så mycket dom vill, finns platttv:e i dag som är 29mm bred tunnare på gång. om några år snäpper man loss den 3,5 tum stora monitorn, knallar i väg 15 meter, och trådlöst duttar man på skärmen och styr kameran.

...
Alla har vi olika preferenser... ;O)

Vad menar du med det?
...

Olika preferenser = Prefer different things.

Jag tolkar det som att Grimmer föredrar A900:ans (tveklöst enastående) sökare, även om han därmed missar Sonys Quick LiveView, medan du väljer tvärtom - dvs ni har olika preferenser.

Försöker hjälpa till lite här, eftersom jag tror att din dyslexi ibland kan göra att du inte uppfattar vissa saker, beroende på hur det skrivs, eller? :)

Olika preferenser = Prefer different things.

Jag tolkar det som att Grimmer föredrar A900:ans (tveklöst enastående) sökare, även om han därmed missar Sonys Quick LiveView, medan du väljer tvärtom - dvs ni har olika preferenser.

Försöker hjälpa till lite här, eftersom jag tror att din dyslexi ibland kan göra att du inte uppfattar vissa saker, beroende på hur det skrivs, eller? :)

Inte alls. Jag förstod nog... Jag ogillar bara han enligt som det ser ut ansyftar på något jag aldrig sagt eller skrivit.. Jag har flera ggr skrivit även jag vill ha så stor sökare som bara går.. Aldrig tvärtom !!.. Därför ville jag gärna se ett klargörande vad han menade..

Jag har också skrivit massa ggr att även jag använder sökaren mest.. Men Live view är ändå ovärderlig vid vissa fototillfällen.. Samt totalt överlägsen sökaren dessutom vid dessa tillfällen.. Samt att dessa tillfällen faktiskt är fler samt oftare förekommande än vad jag tror många riktigt kan förstå...

Men men.. Tackar för ditt förklarande. Det kunde ju varit läsproblem som ställt till det.. Men inte denna gång.. :)

F.ö. tycker jag att det alltid är lika underhållande att läsa dig Torbjörn!

När det gäller Off-Topic-ämnet så får jag väl också bidra lite. :)

Jag valde A550 för att få den fina 921.600 pixels-skärmen, och att den går fint att se från vilken vinkel som helst (de vanliga skärmarna är ju begränsade till bara en enda vinkel). Quick LiveView-funktionen fick jag så att säga på köpet. Tidigare hade jag ju valt A200 istället för A300/A350 (eftersom jag då inte hade någon erfarenhet av Sonys Q-LV) på grund av att A200:an var billigare, hade något större sökare samt något bättre grepp. Min uppfattning var då densamma som JoaKim B m.fl. som f.n. inte har samma uppfattning om Q-LV som du.

Men gissa vad? Jag hamnade nästan omedelbart i ett sammanhang med en 2-åring och en 5-åring. Försökte först använda den optiska sökare som vanligt. Helt hopplöst! Först måste man ner på huk för att slippa de vanliga men ack så trista ovanifrån-bilderna. När jag hade kommit ner så - swisch, och ungen ifråga var väck till några meter därifrån. Upp igen, kuta efter och ner på... - swisch, och ungen var tillbaka till första stället. Ni fattar. Inga bilder, bara dödströtta knän.

OK, får väl testa den där Quick-LiveVien då. Vinklade ut spegeln och hängde kameran framför magen. Testade även med att koppla in ansikts-detekteringen. Och plötsligt var jag lika snabb som ungarna, och kunde få en massa bilder! Några av dem blev t.o.m. rätt hyfsade... :)

Det räckte med ett enda fototillfälle för att jag skulle bli frälst, så nu är jag till 100% på din sida när det gäller Sonys Quick LiveView, Torbjörn! :)

Jag är i och för sig precis lika tänd på A900:ans magnifika sökare, men detta ger mig inga som helst problem, eftersom den ligger en bra bit över mina nuvarande ekonomiska möjligheter...

Det är just där "grejen" är.. Om folk slutade såga funktionen basserat på tidigare modelers tillkortakomanden och började förespråka önskemål att få funktionen MED stor fin sökare så är jag övertygad sådana önskemål att blivit kontruktionsmål för Sony med prio... Vi har redan sett Sony kunde lösa detta till vissa/stora delar med A550.. Och därför kan man nog anta att dom även kan (kunde) lösa detta på en kommande A7xx......

Och detta är skälet jag tar en fight om lv här som jag gjort.. DVS för att få folk att förstå att man kan påverka om man försöker se möjligheterna tatt via önskemål skapa kontsruktionsmål....

Men via såga funktionen heta tiden gör ju enbart att Sony resonerar som så att ingen fler än en amatör med kompaktkamerafeelings vill ha funktionen... Och den sedan inte blir åtgärdad / anpassad samt byggd såsom den borde vara byggd i en renodlad semikamera... Samt med finfin sökare dessutom..

Men jag hoppas Sony förstår att dom bör utveckla denna lv även till toppsegmenten . Och detta då detta faktiskt är en renodlad profunktion helt enkelt..

Jag säger bara "pressfotograf".. Samt fota över huvudet.. hehe..

Alla har nog sett hur fånigt dom står och försöker ta sina bilder.. Så ner med kameran för se om chans-skottet eller "skotten" tagit eller ej.. medans en fullt utbyggd live view i en semi eller prokamera garanterat gett en kontrolerad bild direkt.. Samt garanterar rätt exponerad dessutom därför fotografen ju fått rätt fokus osv med garanti... Därför med enbart detta i skallen så kan man säga att snabb funktionell live view ÄR en profunktion som en tex pressfotograf torde ha extrem nytta utav ofta... Även telefunktionens inzoom digitalt torde där tex kunna få sitt användningsområde via direkt se att fokus är rätt... Och sedan slippa klippa i bilden till omed... Och inzooma då bilden tagits.. Man ser ju direkt då bilden tas om man har rätt grej i fokus eller ej... Samt man ser ju direkt i skärmen om bilden ser bra ut utan ens ta ner kameran för att titta...

Som sagt.. Jag tror det är bra om fotografer försöker i alla fall använda sin fantasi och se möjligheterna samt påverka så bra grejer byggs in .. Samt med rätt sökare osv.. Inte bara såga för man tittat i en startseriekamera som har sina begränsningar alltid mot en semi eller prokamera...

Tänk en A7xx A850 A900 med A550 funktioner samt ytterligare förbättrad prestanda.. Väl inbyggd vinklingsbar skärm.. Samt sina redan befintliga funktioner samt fina sökare...

Wow säger jag.. Sådant hoppas jag fler skall uppmuntra Sony till att ta till sig och bygga. Och skita helt i Canikonernas olika påfund .. Sony har egna styrkor dom kan samt garanterat skulle vinna massor på att utveckla ytterligare samt förfina...

Och ta för sjutton tillbaks A700 A850 A900 designen över hela serieomfånget... Så alla Sonysar får denna unika look...

och så vart det lång text igen.. Sorry...

Senast ändrad:
Hade ej tänkt skriva mer, men kan inte hålla mig ;)
Det är väl skälvklart att alla skulle vilja ha LV i vilken form det än må vara om det inte inverkade på sökare (valfritt att använda så klart, man behöver ju inte använda det om man inte vill). Men som alltid är det en eftergift. Och som det ser ut idag räcker det inte. För att det skulle räcka idag skulle LV bilderna behö

Men vem vet sony har ju överaskat förr.

Jag är helt på Torbjörns sida när det gäller LV.

Då jag gillar att fota katter och hundar så är Sonys LV för mig helt ovärdeligt. Fast visst vore det häftigt om Sony kunde kombinera riktgt bra sökare med lika bra LV som dom har nu på många kameror.

Då skulle jag få stora problem att bara fortsätta köra med min a300. Jag tror faktiskt att detta kommer att hända men inte när ;)

Fast så länge nöjer jag mig med a300. Begränsningarna för mig är inte kameran. Det är JAG som är begränsningen :D

Jag har aldrig varit förespråkare av LV i systemkameror men alla kan ju ändra sig, så även jag. På min videokamera har jag både och, men där har jag aldrig använt sökaren, bara den fina stora vinklingsbara 16:9-skärmen. Det är förvisso en EVF på videokameran så det går ju inte jämföra sådär rakt av med systemkamera, men nyttan av en stor fin skärm skall man inte underskatta. Jag kan inte komma på något tillfälle då en EVF skulle vara bättre än skärmen, kanske utomhus i solen? Jag har inte använt videokameran i solen så mycket, så det kan ju vara därför...
En stor optisk sökare har ju sina fördelar, hur funkar skärpedjupskontroll på en skärm? Skulle inte tro att det blir lika bra som i sökaren, eller? (jag har inte testat själv)
Sen handlar det nog mycket om tycke och smak, samt vana. Kommer en ny axxx med fin optisk sökare samt LV och vinklingbar skärm så inte mig emot. Att ersätta bra sökare med LV känns ju inte så bra däremot.
Sen tycker jag det är lite synd att de verkar lämna designen i nya 7xx, men det har väl sina anledningar.

//Björn

Här är ett exempel på 100% kontrollerad bildtagning med live view som aldrig en vanlig sökare kan ta med kontroll.. Och denna togs med endast en bild samt en tagning samt direkt en fungerande bild... Exakt såsom den var tänkt att bli blev den också just därför jag hade den fulla kontrollen utav bilden för att visa den fina ytan där jag själv speglas i högtalaren. Vilket kommer i bildtråden sedan ge exakt det jag vill förmedla.

Och detta... Planerat--Kontrollerat-- samt exakt.. Inga chansningar eller flertagningsförsök via chansningar som skulle störa visningen i onödan på mässan.....

Och har ni liiiite lite fantasi så kan ni säkerligen tänka ut flera tillfällen ni som inte har funktionen idag i en framtida ev A7xx skulle kunna få glädje utav denna funktion. Gatufoto förstår nog dom flesta redan.. Så med funktionen samt med ändå en bra sökare så skulle en kommande ersättare bli en riktigt användbar kamera att utveckla sina foton med i roliga spännande vinklar där dagens konventionella kameror helt enkelt är för "dumma" samt "stelbenta"..
Givetvis som alltid är det handtaget och utan blixt eller några extra hjälpmedel.. En Sony A550 med ett vanligt Tamron 17-50 f2,8 är allt som behövs..
Klick. Klart.. :) :)

Make = SONY
Model = DSLR-A550
Exposure Time = 1/5"
F Number = F2.8
ISO Speed Ratings = 800

Bilagor

• DSC00433.jpg
    DSC00433.jpg
    16.3 KB · Visningar: 151
Har ni inte tuggat klart om live-view:ns för/nackdelar snart.
Det blir ju samma tjat i de flesta Sonytrådarna.

Har ni inte tuggat klart om live-view:ns för/nackdelar snart.
Det blir ju samma tjat i de flesta Sonytrådarna.

Tja.. Du samt många andra skriver ju knappt nått alls nånsin.. Så vad stör det dig om nån brinner för att försöka påvisa saker man hoppas kunna få i en kommande A7XX?

Och kom inte med att pga man skriver önskemål om lv samt förklarar samt försöker visa fördelar för "vända" olika som bara klagar om sökaren i stället för önska saker utav Sony där funktion byggs med bra sökare.....Att det inte skulle ge dig plats att skriva nått..

Därför är det något Sonyavdelningen är bra på generellt sett så är det att nada sker alls... Så skit du i läsa mina inlägg i stället om det inte passar.. Eller börja delta med saker av vikt i stället för gnälla på andra som faktiskt försöker göra något...Samt förmedla samt önska saker..

Just nu skriver jag mitt tvåtusensjuhundranittionde inlägg. Så hur menar du när du påstår att jag inte skriver något?

Du har rätt.. Jag skrev klumpigt.. Jag skrev "nånsin" vilket givetvis var felaktigt skrivet...Ber om ursäkt..

Jag skrev mer hur jag tänkte senare i inlägget...

Därför är det något Sonyavdelningen är bra på generellt sett så är det att nada sker alls...

Och det var just i Sonyavdelningen deltagandet utav dig med flera inte är direkt häpnadsväckande stort...

Och jag för min del kan inte faktiskt förstå varför då jag som gärna vill diskutera samt påvisa dom fördelar Sony faktiskt har skall "tystas" ner och inte främja mer liv i trådar såsom denna tex där en ny kamera är i antågande och så många tvärt sågar funktioner utifrån "gamla meriter´s tillkortakommanden" i stället för resonera om hur vi önskar funktionen inbyggd samt utan det skall skapa tillkortakommanden..

Sony bygger garanterat inget som Sonyister själva sågar hela tiden i korta avrättande komentarer om funktioner..Detta är jag rätt säker på... Och därmed tappar vi ev bort bra saker pga folk inte kan fatta att det är vi konsumenter som begär vad vi vill ha och Sony som är vårt märke som förhoppningsvis lyssnar och tillverkar det vi ber om...

Och där kommer mitt "krigande" in.. Jag försöker via bilder och text förklara. Väcka nyfikenhet.. Samt sporra fantasin hos Sonyister så det ramlar ner en polett som säger..

""Va fan.. Grabben/Gubben har ju rätt.. Med rätt byggt sökare så vill vi ha live view samt vinklingsbar skärm som byggs in mera så den inte stör...""

Och inte som oftast fantasilöst...

""Va fan. Man ser ju inget i den lilla sökaren, så jag vill inte ha live view med vinklingsbar skärm man skall pressa näsan emot..""

Sedan sist. Vad är det för fel att resonera högt o lågt om en Sonykamera egentligen? Asså alvar.. I Canontopics diskuteras det massa massa saker som både är lärande samt också roligt att läsa om.. Massa utsvävanden hit o dit.. Samt massor med svar till funderande kamera-användare eller ev spekulanter..

Det sågas saker och det hissas saker... Och det önskas saker.. Trådar växlar oerhört med alla möjliga saker under en topics liv.. Och tro mig Canonfolket inklusive Canonkontor följer dessa trådar noga för se vad som skrivs och tycks och tänks...

Vad skall en Sonykrängare se och få för info i Sonyavdelningen egentligen mer än att man eftersöker absolut ingenting mer än det som redan finns egentligen med enbart liiiite mer isoprestanda som ända önskemål i stora drag... Asså det är i stort noll nytänkande eller funderande med sedan resonemang runt dessa frågor.. En Sonykamera är ju klar redan på den tiden det hette Minolta.. Byt bara logga samt fixa lite mer pixlar med bättre iso så behövs inget mer... Thats it.. Mer vill inte Sonyister ha..

Och detta är den i särklass tråkigaste delen utav att vara Sonyanvändare... Tvärt om så vill folk man håller käften med drömmar och önskemål.. Drar igen näbben om fördelar och hur dom kan användas.. För snackar man om sådant då ändå andra inget säger alls i ämnet mer än sågar det pga okunskap samt fantasilöshet så benämns det som tex av dig såsom "tjat"...

Kanske skulle man byta märke till Canon enbart för det faktumet att Canonanvändarna verkar ha klart roligare med sina resonemang om sitt märke högt o lägt o brett..Visa i praktiska test saker osv osv.. Med Sony skall man ju hålla truten helst...Inte ta tag alls i saker och försöka ha lite skoj med sin hobby i topicsen..

Fy fan vad sorgligt...Men ok.. Jag skall hålla käften med mitt tjat....

Naturligtvis är det bra att man brinner för sitt märke, gillar sin kamera och gärna vill dela med sig av sina erfernheter till andra.

Men när det plingar till i inkorgen för nya inlägg och man för femtielfte gången i åttiofjärde tråden bara får läsa om att någon tycker sökaren är för liten med lv eller att man kan ta bilder ur grodperspektiv utan att smutsa ner finbyxorna tycker i allafall jag att det blir liiite långrandigt.

Nja, visst Tobbe är lite påig men samtidigt så ifrågarsätter vi hans påståenden om LV och det blir mycket upprepning kanske...

Stå på dig Tobbe, men du behöver inte omvända oss troende :)

ANNONS