Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A700-ersättare - senaste rykten

Produkter
(logga in för att koppla)
Och kom fram till att med de objektiv som jag normalt sett använder så är vinklingsbar LV-skärm ganska överflödigt om jag inte har något fast att vila kameran/objektivet mot (eller vid makro)... Det finns nämligen inte en möjlighet att vifta fritt med kamerans vikt utan att tappa nästan hälften av slutartiden pga ökad skakoskärpa... Man är ganska "tvingad" att hålla kameran korrekt ergonomiskt (så som det är meningen att man ska hålla en kamera) för att få så bra bilder som möjligt.

Ju lättare kamerapaketet är, desto mer skillnad kan jag tänka mig att det vinklingsbar skärm gör. Men monterar man ett riktigt objektiv på kameran så försvinner mycket av användbarheten.

Sen får man väga ökade möjligheter att "komma till" från rätt vinkel med kameran mot att kunna ta bilder med betydligt bättre, skarpare och mer brusfritt resultat. Detta är naturligtvis en glidande skala, och "rätt" behöver inte vara samma från gång till gång.
QUOTE]

Precis detta ha jag upplevt dom gångerna som jag har testat/fotat med liveview...sist jag testade så gjorde jag det med en kompis A550 i kombination med min Zeiss135 som är tung men ändå inte jättetung..kan säga att efter en halv dags liveviewfotande med den kombinationen så kom jag fram till att jag blev snabbare "trött" i armarna och jag höll sällan kombinationen så stadigt som jag gör när jag fotar med den valiga sökaren...men samtidigt är det grymt användbart med liveviewn..speciellt när man vill fota i lägre vinklar mm.

Men monterar man ett riktigt objektiv på kameran så försvinner mycket av användbarheten.

Med ett väldigt väldigt riktigt objektiv som tex ett 600/4.0 så återuppstår användbarheten igen. Det är här extra-skärmen kommer in i bilden. Silvertejpa på den på motljussskyddet och du kan ha röret på axeln och skjuta som vore det en bazooka. Du blir din egen monopod. Stora videokameror håller man ju på det sättet.

Och trotts hans enorma kunskaper så kan jag rakt av påstå han har helt fel.. Med live view klarar man längre slutartider enkelt än fota med sökaren....
QUOTE]

Tycker inte han har fel..har fotat rätt mycket med livieview och lite tyngre objektiv o man håller inte alls lika stadigt i liveviewposition...dock kan detta vara högst personligt..sen upplever jag även att man blir tröttare i armarna snabbare o springa runt med kameran i liveviewposition om man nu inte ständigt håller kameran i så låg position så att armarna nästa är helt utsträkta.

Det blir aldrig lättare/stadigare o hålla något "rakt ut" i luften med armarna än att "ta stöd" av kroppen...ta tex ett gevär...det är både lättare o stadigare att hålla det mot axlen o ta stöd mot kroppen med armana än att hålla det en bit ut från kroppen någonstans i brösthöjd...håller man det sen i höjd med höften så är det lättre men man vill ju inte ständigt gå o runt o skjuta skjuta höftskott.

Med ett väldigt väldigt riktigt objektiv som tex ett 600/4.0 så återuppstår användbarheten igen. Det är här extra-skärmen kommer in i bilden. Silvertejpa på den på motljussskyddet och du kan ha röret på axeln och skjuta som vore det en bazooka. Du blir din egen monopod. Stora videokameror håller man ju på det sättet.

Ja o hur många extraprylar ska man behöva köpa till för dyra pengar o montera dit innan man är skjutklar med en sådan kombination?? För att silvertejpa dit massa saker känns knappas som en bra lösning men jag håller med om att en sådan lösning hade fungerat bra för stora tunga telen..dock behövs det som sagt lite prylar för att få en bra o fungerande lösning..hållare för skärm,skydd till skärmen som "skyddar" mot solljus,kabel mellan skärm o kamera,handtag för af/avtryck och kanske några andra knappar..en ram med "vagga"för axeln så att utrustningen ligger bra o bekvämt mm.

sen upplever jag även att man blir tröttare i armarna snabbare o springa runt med kameran i liveviewposition om man nu inte ständigt håller kameran i så låg position så att armarna nästa är helt utsträkta.

Asså.. Jag personligen står inte med kameran rakt framför ansiktet med raka armar.Eller med armar rakt ner hängande ...eller i obekväma ställningar.. Och ställer man sig som så med tunga objektiv så givetvis blir det vingligt...Samt olidligt tröttsamt.... Samt rätt dumt av fotografen att inte välja bättre fotosätt då valbarhet finns..... Är det nått som fotas lättast med sökaren så fotas det ju med sökaren givetvis.. Och man använder ju sökaren mestadelen dessutom. I alla fall jag gör det..

Däremot inomhus i dåligt ljus kan helt enkelt inte sökarfotande slå live view fotandet..Inte en chans.. Eller som på en mässa..

men funktionen innebär att man kan välja vilket sätt man föredrar för det fototillfälle man befinner sig i eller vinkel osv osv..

Sedan fattar jag inte riktigt.. Är fotografer klenisar ? Jisses.. En kamera väger ju ingenting.. Om det varit en cementsäck man fick släpa på i några timmar hade jag hajat.. Men en pluttig kamera på 1 till 2 kg är väl inget att tyngas utav..

Och man använder ju sökaren mestadelen dessutom. I alla fall jag gör det..

Däremot inomhus i dåligt ljus kan helt enkelt inte sökarfotande slå live view fotandet..Inte en chans.. Eller som på en mässa..

men funktionen innebär att man kan välja vilket sätt man föredrar för det fototillfälle man befinner sig i eller vinkel osv osv..

QUOTE]

Detta är min point. Jag ser klar fördel med lös/ledbar skärm. Men när man använder sökaren mest måste ju den vara bra. Därför hellre en bra sökare och fast skärm en en kass sökare och vinklingsbar skärm. Samma sak med sökare helre en bra prismasökare en en dålig med LV-kamra i vilke Sony har.
Jag fotar mest macrooch vist vid blommopr skulle LV vraa bra särskilt direktvisande. Man får dock inte skärpdjupet.... Därimot fjärilar är jag mer tveksam. Vist kan man hålla kameran en bit fram blir de kanske inte så rädda. Men det gäller att skärmen klarar solljus och reflexer...

Asså.. Jag personligen står inte med kameran rakt framför ansiktet med raka armar.Eller med armar rakt ner hängande ...eller i obekväma ställningar.. Och ställer man sig som så med tunga objektiv så givetvis blir det vingligt...Samt olidligt tröttsamt.... Samt rätt dumt av fotografen att inte välja bättre fotosätt då valbarhet finns..... Är det nått som fotas lättast med sökaren så fotas det ju med sökaren givetvis.. Och man använder ju sökaren mestadelen dessutom. I alla fall jag gör det..

Sedan fattar jag inte riktigt.. Är fotografer klenisar ? Jisses.. En kamera väger ju ingenting.. Om det varit en cementsäck man fick släpa på i några timmar hade jag hajat.. Men en pluttig kamera på 1 till 2 kg är väl inget att tyngas utav..

Torbjör min poäng var att när man står upp o fota så är det oftast i den höjden man använder/vill ha kameran i och då blir det snabbt jobbigt o vingligt att använda liveview med lite tyngre objektiv i sådan possition/läge..vill jag ha lite lägre perspektiv ja då går bra att snabbt o smidigt huka sig lite....det är ju bara till att kolla på hur marioteten använder liveview i kompaktkamerorna vid vanligt/normalt fotande..det är med kameran i höjd med bröstet/anskiktet och hyffsat utsträckat armar för att kunna se bra i skärmen.

Fotar man mycket i dom lägre perspektiven eller med kameran över ögonhöjd så är givetvis liveview kanon o visst håller jag med dig om att liveview kan vara överlägset sökaren i vissa/många situationer situationer...inget snack om saken.

Vem har sagt nått om klenisar eller att 1-2kilo är i det tyngsta laget??
Det enda jag sa/påpekade va att jag upplevde att jag blev tröttare i armarna och att det inte va lika stabilt som när jag använde sökaren i det senariot som jag beskrev..då jag använde liveviewn som jag använder sökaren vid mitt normala fotande.

Menmen nu ska jag inte smuttsa ner tråden mer med off-topic snack för tråden handlar ju trotts allt om efterföljaren till A700...jag tror det kommer blir en kanonkamera.

Menmen nu ska jag inte smuttsa ner tråden mer med off-topic snack för tråden handlar ju trotts allt om efterföljaren till A700...jag tror det kommer blir en kanonkamera.

Och det är just därför jag hoppas A7XX skall bli en riktigt bra kamera jag "slåss" för lv funktionen så hårt. Känns till och med larvigt att idisla om detta ämne som jag gör.... Men jag gör detta för dom konservativa fotograferna skall få mer input om denna lv funktion som många tyvärr förlöjligar samt påstår vara en slags nybörjarfunktion. Fast Sonys typ av lv är en renodlad profunktion med begränsningen att användarna av kameror inte fattar det ofta/oftast.... Där ligger nämligen problemet..

Ja så givetvis att Canikoner med sina kassa lv inte fattar ens skillnaden i dom flesta fall mellan sina sk live view´s och Sony´s variant..

Kommer denna funktion inte nu så beror detta på just att för många semi samt mer proanvändare inte snackar om den såsom ett önskat tillskott.. Vilket skulle vara en oerhörd miss utav Sony om dom lyssnar på..

Tro mig.. Kommer A7XX med samma funktionella lv som A550.. Samt med HDR funktionen.. Så kommer så snart dom som bytt sina A700 mot den nya,, samt börjat labba med den förhoppningsvis nya A7xx med lv.. Dom som inte bara står rakt upp o ner och fotar alltid kommer garanterat fatta snabbt varför jag "krigat" så hårt för den/dessa funktioner..

Och jag garanterar att snabbt skulle snacket som ofta är negativt utbytas till glädje att den nu finns......Och dom ända som satt kvar med negativa feelings var dom som inte har funktionen/funktionerna..Eller som inte har fattningsförmåga att andra system har fördelar deras egna ligger ljusår bakom...

Man snackar filmande i stillbildskameror som ett krav.. Men ärligt.. Jag anser att förkovrande funktioner för ta stillbilderna går tusen ggr före nått filmande...

Och Sony´s marknadsföringsavdelning har totalt misslyckats med att "sälja in" sina unika funktioner..Däribland Live viewen...Och hur användbar den faktiskt är då sökaren inte är det faktiskt relativt ofta....

För ännu flera år efter den kom sitter det stora flertalet fotografer (inte alla givetvis) totalt okunniga och "tror och tycker" en massa saker som är totalt byggt på missuppfattningar samt okunskap....

Men ärligt.. Jag tror inte den nya kommer få en vinklingsbar skärm.. Den kommer inte få detta heller med löst detta så sökaren inte begränsas.. Vilket givetvis Sony kan lösa i en semikamera om dom vill.. Och detta just pga att så många fotografer sitter med sina smågubbiga konservativa negativa ord överallt .. Och det är ju dessa Sony tyvärr lyssnar på och inte sådana som mig... Dvs en gubbe som är amatör med ändå så mycket erfarenhet så jag kan urskilja fördelar.. Samt som inte hunnit stagnera i bestämda åsikter på "parkbänken"......

"Testare" har sagt att filmande är det viktigaste i hela världen för en stillbildskamera.. Då är det så... Och det går 1000 klagomål på att Sony inte har filmande på 0,0001 klagomål att ersättaren kanske inte har vinklingsbar skärm och lv såsom A550...Och än bättre sökare givetvis..

Därför hellre en bra sökare och fast skärm en en kass sökare och vinklingsbar skärm.

Just.. Hade fotografer stått upp med krav och inte hela tiden bara "snackat ner funktionen".. Då hade Sony lagt ner krut på att det ena inte skadade det andra alls.. Man förbättrade avsevärt sökaren tex i A550 mot A300án... Så varför utesluta något i stället för kräva dom båda med kanonfunktion?? Det är ju vi konsumenter som kräver saker... Och tillverkare som skapar det opinonen kräver..DVS fina sökare och lv.. Dom grejar det om kunder kräver det..

Stillbildskameror med filmande är krav.. Men jag ser makalöst sällan ens folk snackar om funktionen på fotositer mer än då det tas upp som nackdel för Sony då givetvis... Medans funktioner som faktiskt främjar stillbildsfotandet .. Ja detta tas knappt ens upp.. Och görs det så är det mest i negativa ordalydelser....

Ytterst knepigt...

Jag har förväntningar på ersättaren till A700.. Men jag tror tyvärr inte den kommer ha saker jag eftersöker... Och jag tror Sony gör en extrem tavla om dom bygger en kamera som ser ut som en slätstruken Canikon.. Samt försöker härma deras funktioner mest samt utesluta sina egna unika funktioner för stillbildsfotande...

och ser jag en sunkig designkopia utav Canikon samt utan dom unika funktioner Sony har så vetetusan om Sony inte skulle behöva en rejäl kurs i marknadsföring samt hur man skapar egna vägar.. "Följa john" är absolut inget man vinner förstaplats med.. Inte ens marknadsandelar..

jaja. Därmed släpper jag lv ämnet... Och forsätter hoppas på att "min" kamera kommer då den nya A7XX är klar.. men jag har som säkert framgår inte stort hopp eller ens tro att det blir "min" kamera som kommer.. tyvärr..

Senast ändrad:
Jo vist om man får önska vill man ju ha en vikbar skärm och LVx2 som A550 och en sökare som A700/A900/A850. Och även ha brusfria och DR >11 vid iso upp till 1600. Dock lär inte någon av dessa gå i uppfyllelse på något år ;)

Skulle vilja ha möjlighet att se skärpdjup i LV. Men det klarar väl inte sensorn av...

Hur många av dina (Mayro) bilder är LV? Går det att kolla?? Finns ju prg för att kolla brännvid etc. Jag står sällan upp men vill ändå ha en bra sökare då jag har glasögon som är "fast" monterade ;-)

Jag skulle inte byta till en A7xx även om den kom med bättre/sammma sensor än A550. Jag tycker jag oftare stöter i DR begränsningar och framförallt att skärpan inte räcker till ???(en cz hade varit bättre investering). Och sen ska vi ju inte prata om resten, kompossitopn etc... Där klar man sig med A100 fortfarande.... (eller kanske sin z1)
Då min dotter ha a100 nu och jag skulle ta lite kort så såg ja hur bra skärmen och knapparna är på A700. Så jag hoppas att de ändrar mocken så grepp/knappar blir sköna (kanske de är då man inte hållt i den)

Väntar fortfarande på spec och tänkt pris....

Senast ändrad:

Jag är klent byggd (även om jag är byggnadsnickare) Min kamera väger ungefär 4kg med blixt osv, och det blir ganska tungt efter ett tag. Men jag gnäller inte. Däremot när jag har två kameror över axlarna plus en tung ryggsäck en varm sommardag, då kan jag bli lite gnälligt :)

Jag släpper den här tråden nu, Ni är alldeles för duktiga på att skriva långa inlägg. Jag hinner inte med att läsa allt.

---

Du som bor i Olofström.. lägg till mig som kontakt så kanske vi kan träffas och ta en fotorunda någon gång. :)

Förtydligande ytterligare en gång - jag har mycket hellre en bra skärm med bra LV-funktion i bra upplösning än en "snabb-LV" med fas-AF, kass upplösning och vridbar skärm. Som dessutom bygger ca 5-8mm på djupet på kamerahus som jag redan tycker är för klumpiga. Jag har inget mot LV i allmänhet, men anser att användbarheten är begränsad.

LV har sin plats och sin absoluta användbarhet. Men den har också sina nackdelar vid vissa typer av fotografering handhållet.

Denna tråden kan nog f.ö läggas ner tills nästa omgång "verkliga" rykten kommer igång... Mitt sista vettiga "on-topic"-tillskott till trådens rubrik är att det verkar mycket troligt att de två mindre kompaktmodellerna 3 o 5 kommer få en vidareutveckling av 450/550-sensorn, och att 700-efterförljaren och "7" kommer dela en nyutvecklad video-optimerad sensor (tyvärr för bildkvaliten, grattis för LV).

Joakim..

Jag såg nånstans att Sony har filmkameror som tydligen kan fota 12 mp stillbilder.. Om jag fattade rätt vill säga..Har du sett sådana bilder? Ja andra kan ju också sett sådana bilder.. Inte bara Joakim då givetvis..Finns sådana man kan se på nätet nånstans?

Torbjörn: Jag kollade lite snabbt nu och hittade HDR-XR550VE som tar 12Mpxl men den kostar ju 17k och har inte släppts ännu.. Jag tror nog sensorprestandan kan vara mycket bra på en sådan, men jag vet inte om optiken håller i längden?! hade jag haft pengarna hade jag gärna köpt en och provat :)

Sonys LiveView är säkerligen snabbt och säkert men på bekostnad av en dålig sökare, Sonys lösning kräver det. Jag kan inte påstå att jag skulle godkänna en sopig sökare på A700:s uppföljare för att få LV. Därför är Sonys nuvarande LV en "leksak", dvs inget för de högre segmenten. Möjligtvis som ett komplement med ett extra hus att släpa på.

Som jag ser det så finns det en bättre lösning för detta. Vid Sonys LV så är ju spegeln kvar i nedre läget för att den lilla halvgenomskinliga spegeln för fasdetektorn ska vara på plats. Vore det inte bättre om man fällde upp spegeln för att sen fälla upp en dedikerad halvgenomskinlig spegel underifrån? På så vis så slipper man att specialanpassa sökaren för LV eftersom vanliga sensorn används.
Man får dessutom 3 olika varianter av LV istället för 2:
  1. Vanliga spegeln nere: Snabb fokus och sökaren används, som vanligt mao.
  2. Halvgenomskinliga spegeln framme under fokusering vilken fälls undan vid exponering: Fördel: LV med samma snabba fokus som vanligt. Nackdel: Spegelslammret(precis som Sony har nu fast med möjlighet till STOR sökare).
  3. Halvgenomskinliga spegeln framme hela tiden: LV med snabb fokusering men utan spegelslammer. Fördel: Tyst kamera. Snabb fokus, även vid filmning. Nackdel: 1 EV sämre ljusinsläpp. (Fast med nya sensorn så borde det gå bra)
  4. Ingen spegel framme: LV med kontrastavkänning. Fördel: Tyst. Filmning möjlig. Nackdel: långsam.

Vid alla tre LV-varianterna är det möjligt att förstora/zooma in på fokusområdet för exaktare fokus. Så är det väl inte på Sonys variant idag? Visst kan det bli trångt i spegelhuset men på en APS-C kamera borde det fullt möjligt. Denna extra spegel måste till skillnad från den vanliga, täcka hela sensorn. Går inte detta så går punkt 3 bort eftersom det isf. blir en mörkare fläck i mitten annars. I så fall så borde det även gå bra på FF.

Senast ändrad:
Bara att hoppas att det är sant och att det gör det bra. Det ska bli intressant om de isf. löst det på liknande sätt eller om de har en helt annan lösning. Huvudsaken att de inte offrar en bra sökare för att få till det. Offrar de sökaren går jag över till FF utan LV.

Sonys LiveView är säkerligen snabbt och säkert men på bekostnad av en dålig sökare,

Den är något mer kontrast i än en Canon 500d. Vilket gör den något "mörkare". Fast ändå är skillnaden inget som avgör om man får bilden eller ej.... Samt den är för övrigt lika stor som en Canon 500D sökare är.. Så är Sonys sökare "dålig" så är flera sökare i denna klassen dåliga med bara en pytteskillnad av "Dålighet"..... Vilket jag inte motsätter mig att benämna dom som allihopa... Men jag motsätter mig att enskilt det utpekas ett märke som ensamt "Dåligt" i denna fråga..

Samt jag kan utan omsvep säga att totalt sett med Sonys live viewfunktion som tillskott till sökarens funktion så blir ändå totalvinsten som helhet med en A550 trotts något "mörkare / kontrastrikare" sökare fördelarna vida överlägsna nackdelens ytterst marginella skillnad i det praktiska fotandet så snart man lämnar A / B jämförelsen i tex en butik..

Nyanser nyanser nyanser.. Vore ytterst coolt om sådant kunde införas då man samtalar om saker.. Annars blir allt enbart svartvitt såsom testarna alltid gör saker dom tar upp.. Dom vet inte vad nyanser är...Inte heller kan dom berätta hur saker i praktiken inverkar eller ej... Vilket ju är det avgörande..
Sedan fattar nog Sony att dom inte kan släppa en dålig sökare i en ersättare.. Om dom inte förstått kritiken runt sökarna i A300 serierna så hade dom inte rättat till detta i A550 serien.. Så dom glömer säkert inte denna lärdom i en efterträdare till en sådan fin kamera som A700.. (hoppas jag)

Bilagor

• vfsize[1].jpg
    vfsize[1].jpg
    17.7 KB · Visningar: 187
Den stora nackdel med Sonys nuvarande AF LV lösning är inte i första hand storleken på sökaren tycker jag, (som säkerligen skulle gå att göra större om det prioriterades).

Nackdelen är att det inte går att använda ett pentaprisma, utan kräver pentaspeglar då LV använder en vinklingsbar spegel. Vilket ger en mörkare och tunnel liknande sökare.

Om Sony skulle implementera sin AF LV på en seriösare kamera tycker jag de skulle göra sökaren utbytbar så man kan välja mellan LV och bästa möjliga optiska sökare. Eller släppa två kameror där den ena bara har MF LV och bättre sökare (som skillnaden mellan A450 och A550 ungefär).

Den är något mer kontrast i än en Canon 500d. Vilket gör den något "mörkare". Fast ändå är skillnaden inget som avgör om man får bilden eller ej.... Samt den är för övrigt lika stor som en Canon 500D sökare är.. Så är Sonys sökare "dålig" så är flera sökare i denna klassen dåliga med bara en pytteskillnad av "Dålighet"..... Vilket jag inte motsätter mig att benämna dom som allihopa... Men jag motsätter mig att enskilt det utpekas ett märke som ensamt "Dåligt" i denna fråga..

Nix, alla märken med sökare i 550:ns storlek har enligt mig sopig sökare. Jag tycker att Canon 7D har en riktigt bra sökare bland APS-C-kamerorna. Den dan jag glodde in i en A550 så hade jag även glott i A900 och jag rös när jag tittade in i A550! Alla har vi olika preferenser... ;O)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar