Det är väl tyvärr där vi är just nu Bengt... Aningen betalar man Leica-pengar för att få en Leica som mekaniskt håller samma kvalitet som kameror från 70- tidigt-80-tal men inehåller 5 år föråldrad elektronik och bildprestanda, eller så betalar man Leica-pengar för det dyraste de två stora kan åstadkomma.
Eller så betalar man ganska billiga pengar, får alldeles otrolig bildkvalitet och elektronikprestanda - men också ganska mycket Duplo/Dinky-Toy-känsla på köpet.
Sökaren innehåller ju precis som ett objektiv en brännvidd, en fokusmekanism och en bländare - som helt enkelt är en fysisk begränsning av hur stor ljusgången genom sökarokularet ner genom spegel/prisma mot mattskivan är. En bra sökare innehåller bra glas, bra prisma och en stor bländare (liten ljusbegränsning).
Så det är inte bara reproduktionsstorlek (%) som gör skillnad, utan även klarhet, kontrast och ljushet. Om man använder ljusstarka objektiv blir skillnaden i ljushet i sökarbilden ganska stor mellan bra sökare/dålig sökare, med kitobjektiven ganska mycket mindre (vilket jag nyligen lärde mig beror på anpassningen mellan okularets och objektivets bländarstorlek). Att jag är så känslig för sökarkvalitet kan alltså bero på att jag i stort sett aldrig använder objektiv med bländare mindre än F/2.8 - merparten av mina bilder tas med objektiv med maxbländare mellan F/1.4 och F/2.8 monterade på kameran.
LV är vägen framåt då mekanisk/optisk kvalitet knappast kommer att bli billigare, men elektronik och skärmar kommer fortsätta utvecklas i pris/prestanda-förhållande... En EVF med minst 720p och snabbknapp för zoomning i sökarbilden hade nog varit optimalt för min del - men detta kräver att någon slags ersättning för den spegelmekanism som lika mycket är till för AF som för sökarbilden tas fram. Någon var inne på att en mindre typ av fällbar pellix-spegel kanske skulle gå att använda så att vi kan behålla fas-detektions-AF och därmed följande AF. Det är svårt att sälja en seriös kamera utan följande AF, så en lösning måste helt enkelt finnas - kontrast-AF har ju en rent fysisk begränsning i sättet den arbetar på... Den kan bara säga "felfokuserad. Kanske. Åt något håll. Kanske" - inte "felfokuserad, ändra framåt 3/100 av fokusgången" som fasdetektion automatiskt pga sitt arbetssätt gör.