ANNONS
Annons

A700-ersättare - senaste rykten

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder glasögon då jag läser.Eller tittar på den tagna bilden i skärmen... Och tar upp dom i pannan då jag fotar med sökaren... Svårare är det inte..

..

Jo vist. Men vi som behöver glasögon på långt håll går det ej bra. För då ser man ju ej på långt håll.

Jag sklle uppskatta LV men ej en för stor skärkm och dålig sökare. Jag skulle inte i första hand välja en sådan. Jag väljer troligen (om jag har råd) den kamran somhar bäst sökare. Då skulle jag helre satsa på en ziqview. Eller en lös skärm till kameran istället. Då kan man ju verkligen utnytja att vara borta från kameran
Sedan koppla detta till ett par lcd glasögon med split image....

En bra och tydlig bild på baksidan av "mock upen" av efterföljaren till A700an...ingen tiltbar skärm :( ...men som sagt detta är ju bara en "mock up"...gillar dock inte hur dom har placerat knapparna plus att dom ser få ut till antalet..placeringen av knapparna liknar nästan "misstaget" Canon begick med 40D.

http://dc.watch.impress.co.jp/img/dcw/docs/350/569/html/019.jpg.html

Några fler IRL bilder, känner Brandon som tagit bilderna på PMA
http://picasaweb.google.com/cruzermobile/SonyPMA# ser lovande ut :)

För alla oss som är liiite besvikna på att inget klappat o klart tydligen visades så snodde jag en liten "vits" som en kille skrev på ett annat forum...

Jo..

Vet ni hur man bygger om en diskmaskin till snöslunga?

Man sätter en snöskyffel i händerna på kärringen.

Torbjörn jag förstår att du är nöjd med A550 och liveview fungerar perfekt för ditt sätt att fota dock är detta inte den rätta vägen för alla...för dig kanske det är det bästa o snabbaste sättet att fota på men för andra passar den traditionella sökaren bättre...jag har testat A550ins liveview och blev riktigt imponerad av hur bra den fungerade och jag personligen skulle ha stor användning för liveview med tiltbar skärm i vissa situationer/fototillfällen men den skulle aldrig kunna ersätta den traditionella sökaren för mig...tex tyckte jag faktikst det va jobbigare att jobba med ett tungt objektiv i "liveviewpossition" under en lite längre stund än vad det är att jobba på det traditionella viset(kolla genom sökaren)..upplever den traditonella stilen som mer avslappnande o stabilare när lite tyngre objektiv användes frekvent under en längre tid.

Peter
Live view ersätter inte sökaren..Men den är ett extremt bra komplement för viss typ av fotande där ingen sökare i världen kan konkurrera.. Och det är just detta jag vill få sagt.. Och detta "viss form av fotande" är faktiskt mer samt oftare än många tror...

Medans komentarerna oftast snudd sågar funktionen såsom nått fjanteri för amatörer..Och att en efterkommande A7XX inte alls bör ha sådant.. Vilket enligt mitt förmenande är totalt tvärt om.. Sonys live view är en renodlad Proffs Funktion och inget annat...Samt är superkonstigt dom INTE inmonterat i toppsegmentet först ..

Bara synd att Sony själva inte verkar haja detta. Utan att dom mer marknadsför det som en slags instegsfunktion samt i instegs-serierna endast... Jisses. Dom marknadsför det egentligen ju inte alls..Utan dom släpper det och låter konservativa kamera-användare försöka själva finna funktionens användande..Vilket mest hamnar i sågen utan folk ens testat eller sett funktionen i arbete .. Och i komentarer kommer sedan att sådant vill man inte ha i en (semi)proffskamera.. Proffskameror för stillbilder skall ju ha filmläge före dom har funktioner för förkovra sitt stillbildstagande av bilder.... .. Och så missar Sony i stort sett helt sin fördel dom har med denna användbara live view. Att bygga den så skärmen inte inverkar negativt på sökaren via sticka ut lite bakpå kamerahuset är jag övertygad om skulle gå utmärkt..

Snittsigt detta att till och med misslyckas att inom egna leden av användare skapa en feeling att folk VILL ha denna för Sony fördelaktiga funktion i sina semi samt prokameror.... Det konststycket borde snudd gett dom nått pris från Canikonernas kontor .. En finfin Canikon-pokal typ..

Någon skulle behöva jobba hos Sony ett tag och lära dom lite om marknadsföring samt produkt possitionering.

Konstigt nog verkar (?) Sony ha nollkoll på sådant..

Eller en lös skärm till kameran istället. Då kan man ju verkligen utnytja att vara borta från kameran
Sedan koppla detta till ett par lcd glasögon med split image....

Arnold hade detta redan i True Lies. "Due yue think I'm bliend" som han sa när han fick upplysning via radio om att han hade bovar som förföljde honom.

Har oxå tänkt i dom banorna. Lång monopod och fjärrkontroll tex. Jag var på samma hifimässa som den Torbjörn pratar om (och fick väl inga bilder därifrån antar jag, 100%-ig sökare som jag har ;-) och i flera av rummen var det så trångt att man knappt kom in alls, men man kanske hade kunnat köra in en stör med kameran på över huvet på lyssnarna. Typ så som man gör med mikrofonerna i filminspelningar.

Jag tycker generellt att LV-principen har exploaterats alldeles för lite. Sonyericsson-telefonerna har väl stor fin skärm nuförtiden, skulle vara en barnlek att fixa videointerface till en sådan, eller till en PSP, om det inte redan finns. Allvarligt, varför ska man jämt hålla kameran i handen när man inte behöver. Takräcket på bilen, pakethållarn, kajaken, på cykelhjälmen, kort sagt fantasi och lite silvertejp..

Min gamla kamera är en Sony R1 som endast har elektrisk LV, även i sökarhålet. Jag använder skärmen att sikta med en hel del.

Du fick säkerligen mssa bilder med dig från mässan.. Bara att vissa en A550 kan ta enkelt samt kontrollerat går inte att ta utan live view funktionen... Jo man kan chansa givetvis då man ju inte får huvudet in bakom sökaren...

.En dröm ... En A850 eller A900 med live view och vinklingsbar skärm vore dynamit.. Och satte dom dit dessutom HDR funktionen.. Jisses sägar jag vilka naturbilder tex det skulle lämna ifrån sig..

men men. För återkoppla till A7xx.. Den verkar inte ha vinklingsbar skärm i varje fall enligt bilderna.... Tyvärr...

Senast ändrad:
Peter
Live view ersätter inte sökaren..Men den är ett extremt bra komplement för viss typ av fotande där ingen sökare i världen kan konkurrera.. Och det är just detta jag vill få sagt.. Och detta "viss form av fotande" är faktiskt mer samt oftare än många tror...

Medans komentarerna oftast snudd sågar funktionen såsom nått fjanteri för amatörer..Och att en efterkommande A7XX inte alls bör ha sådant.. Vilket enligt mitt förmenande är totalt tvärt om.. Sonys live view är en renodlad Proffs Funktion och inget annat...Samt är superkonstigt dom INTE inmonterat i toppsegmentet först ..

Bara synd att Sony själva inte verkar haja detta. Utan att dom mer marknadsför det som en slags instegsfunktion samt i instegs-serierna endast... Jisses. Dom marknadsför det egentligen ju inte alls..Utan dom släpper det och låter konservativa kamera-användare försöka själva finna funktionens användande..Vilket mest hamnar i sågen utan folk ens testat eller sett funktionen i arbete .. Och i komentarer kommer sedan att sådant vill man inte ha i en (semi)proffskamera.. Proffskameror för stillbilder skall ju ha filmläge före dom har funktioner för förkovra sitt stillbildstagande av bilder.... .. Och så missar Sony i stort sett helt sin fördel dom har med denna användbara live view. Att bygga den så skärmen inte inverkar negativt på sökaren via sticka ut lite bakpå kamerahuset är jag övertygad om skulle gå utmärkt..

Snittsigt detta att till och med misslyckas att inom egna leden av användare skapa en feeling att folk VILL ha denna för Sony fördelaktiga funktion i sina semi samt prokameror.... Det konststycket borde snudd gett dom nått pris från Canikonernas kontor .. En finfin Canikon-pokal typ..

Någon skulle behöva jobba hos Sony ett tag och lära dom lite om marknadsföring samt produkt possitionering.

Konstigt nog verkar (?) Sony ha nollkoll på sådant..

Jag håller med dig i detta Torbjörn...jag vill ha liveview men då ska det vara med tilt/vinklingsbar skärm annars så tycker jag lite av poängen med liveview faller bort.

För återkoppla till A7xx.. Den verkar inte ha vinklingsbar skärm i varje fall enligt bilderna.... Tyvärr...

Nej som det ser ut nu på "mock upen" så blir det ingen vinklingsbar/tiltbar skärm men detta är som sagt bara är en "mock up" och det fattas även andra saker på "mock upen" som luckan för minneskorten,locken/luckorna för hdm,usb,trådutlösare,pc-cynkkontakten mm så man kan ju hoppas på att dom skippade att göra vinklings/tiltbar skärm på "mock upen" men att den riktiga kameran få vinklings/tiltbar skärm....hade varit kul om Sony tog steget fullt ut.

Det är ingen ovanlighet alls att man använder en extern skärm för LV, både "tethered" i studio och de extraskärmar som blivit populära inom filmbranschen tillhör ju denna kategori. Det finns ju bra hdmi-kontakter på alla vettiga kameror idag med iaf 720p ut - betydligt bättre än skärmen på kameran. Att sätta det i ett par glasögon kan jag dock INTE rekommendera - kopplingen mellan rörelse i synintrycket och balanssinnet blir extremt förvirrad. Det är iofs ganska intressant att se en nykter vuxen människa ragla omkring som en fyllekaja, gå in i dörrkarmar osv... :)

Det är ingen ovanlighet alls att man använder en extern skärm för LV, både "tethered" i studio och de extraskärmar som blivit populära inom filmbranschen tillhör ju denna kategori. Det finns ju bra hdmi-kontakter på alla vettiga kameror idag med iaf 720p ut - betydligt bättre än skärmen på kameran. Att sätta det i ett par glasögon kan jag dock INTE rekommendera - kopplingen mellan rörelse i synintrycket och balanssinnet blir extremt förvirrad. Det är iofs ganska intressant att se en nykter vuxen människa ragla omkring som en fyllekaja, gå in i dörrkarmar osv... :)

Visst är det så...dock verken smidigt eller praktiskt med en externskärm...menar vem vill hålla på att skruva av o på en extern skärm med jämna mellanrum...för man vill ju inte springa runt med en extar skärm monterad på kameran hela tiden...visst det fungerar säker utmärkt i tex studio där man vet med sig att man kommer använda sig av liveview hela dagen.

Nej - men på tal om externa skärmar... På frihand måste man ju försöka hålla rätt på både sig själv, kameran och vart man pekar den. Det finns en anledning till att duktiga videokameraoperatörer har bra betalt.

Ni har hakat upp er

Jag tycker ni har hakat upp er alldeles för mycket på LV och tilt-LCD. Är det ingen som reagerar över den otroligt inkompetenta designen? mock-up eller ej, alla snabbknappar förutom Drive och ECV är borta. Tror Sony verkligen att man ska klara sig med bara Fn-knappen? Play är flyttad till det absolut mest oergonomiska stället på kameran, likaså Erase.. vilket betyder att man måste använda samma tumme för att ta bort och bekräfta. Ja jag tar bort bilder, gärna också direkt i kameran, då det går fortare. IR-mottagningen sitter nästan lika dumt som på tidigare modell.

Pop-up blixten ser fortfarande ut att inte gå upp så högt, vilket är ett problem med motljusskydd eller lite större objektiv om man vill ha upplättningsblixt eller använda den som master.

On/off slingrar sig runt slutarknappen som en orm och är troligtvis i vägen när man har lite tjockare vantar på sig.

Top-LCD'n är det en halv tumme upp för. Den ser liten ut, liksom på A850.. så liten att den nästan är onödig. Jag vill kunna utläsa det mesta på den lcd'n om den ska vara till någon nytta. Annars kan jag likaväl kolla i sökaren.

Min åsikt om A550 efter lite känn och klämm: Det är en plastig amatörkamera för den som tycker om att experimentera, men absolut inget för den som vill ha något som håller i alla väder och tål lite tuffa tag.
Snabb men med högt brus som en svaghet.

Personligen så tycker jag LV och tilt-LCD är bra vid makrofotografering, ingenting annat.

Designen på nuvarande a700 är perfekt om lite för liten. Öka höjden på huset (likt D300), flytta några av knapparna och smäll på en rejäl top-lcd. Och såklart en ny sensor, det är allt som behövs.

Jag tycker ni har hakat upp er alldeles för mycket på LV och tilt-LCD. Är det ingen som reagerar över den otroligt inkompetenta designen? mock-up eller ej, alla snabbknappar förutom Drive och ECV är borta. Tror Sony verkligen att man ska klara sig med bara Fn-knappen? Play är flyttad till det absolut mest oergonomiska stället på kameran, likaså Erase.. vilket betyder att man måste använda samma tumme för att ta bort och bekräfta. Ja jag tar bort bilder, gärna också direkt i kameran, då det går fortare. IR-mottagningen sitter nästan lika dumt som på tidigare modell.

Pop-up blixten ser fortfarande ut att inte gå upp så högt, vilket är ett problem med motljusskydd eller lite större objektiv om man vill ha upplättningsblixt eller använda den som master.

On/off slingrar sig runt slutarknappen som en orm och är troligtvis i vägen när man har lite tjockare vantar på sig.

Top-LCD'n är det en halv tumme upp för. Den ser liten ut, liksom på A850.. så liten att den nästan är onödig. Jag vill kunna utläsa det mesta på den lcd'n om den ska vara till någon nytta. Annars kan jag likaväl kolla i sökaren.

Min åsikt om A550 efter lite känn och klämm: Det är en plastig amatörkamera för den som tycker om att experimentera, men absolut inget för den som vill ha något som håller i alla väder och tål lite tuffa tag.
Snabb men med högt brus som en svaghet.

Personligen så tycker jag LV och tilt-LCD är bra vid makrofotografering, ingenting annat.

Designen på nuvarande a700 är perfekt om lite för liten. Öka höjden på huset (likt D300), flytta några av knapparna och smäll på en rejäl top-lcd. Och såklart en ny sensor, det är allt som behövs.

Som sagt det är en "mock up"...det som fattas är custom-knappen och on/off för bildstabiliseringen i övrigt finns alla kanppar med...custom-knappen vet jag inte varför dom har valt att utesluta men on/off knappen för bildstabiliseringen kan jag förstå varför dom har flyttat in till menysystemet då dom flesta endast stänger av bildstabiliseringen vid stativfotografering.

Jag håller dock med dig ang knapparnas placering då jag påtalade detta tidigare att knapparnas placering påminner om Canons 40D miss med placering av knapparna..likaså gillar jag inte att dom har dragit ner storleken på alla knappar...gillar inte heller att "avtryckarknappen" är såpass djupt placerad i on/off switchen.

Vad det gäller toppdisplayen så ser den ut till o vara lika stor som dom flesta andra kamerors toppdisplay o betydligt större än den som sitter på A850/900...jag personligen klarar mig utmärkt med den som sitter på min A900...den visar den infon som är mest betydelsefull..resten ser jag klart o tydligt på huvudskärmen :)

Sen det du nämner ang den inbyggdablixten är mer eller minder ett problem för alla kameror..o av bilderna som finns tillgängliga så är det omöjligt bedöma hur högt upp blixten kommer i uppfällt läge.

A550 en amatörkamera för den som tycker om att experimentera?? Minst lika kompetent o bra som dom andra tillverkanas jämförbara modeller...Brusig?? Den är rätt mycket bättre än A700an på detta området och även här på jämförbar nivå med konkurenterna.

Joakim..

Jag har haft A700.. Och A100 A200 A300... A550 är helt enkelt en bättre kamera än dom alla då det gäller att "ta bilden".. Och högiso är den helt enkelt klart bättre än dom alla..... Och jag menar klart bättre.!. Den ger mindre brus.. Men framförallt "Snyggare" brus.Som inte stör på samma sätt.. Detta är väl det possetivaste kan jag tycka.. Mindre är ju bra.. Men att det är snyggare är mer det som syns i mina ögon i alla fall... Samt den ger klart bättre färger vid höga iso än dom andra jag haft..Vilket också hänger ihop med det "Snyggare" bruset tror jag ifrån min otekniska synvinkel..

Detta kommer säkerligen även efterträdaren till A700 ha som fördel gissar jag....

Du kan ju kolla in denna tex i länken..Samt titta bakåt i dedikerade A550 tråden från sista sidan och bakåt en bit så kommer där en del bilder om du söker som torde få dig rätt mycket possetivare i din "tro" på brusprestanda.... :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1947970.htm

Och högt brus... Såg du har en A200.. Och det du kallar högt brus handlar mer tror jag om den skillnad som finns mellan CCD sensorn du har i din A200 som ger en "klarare bild" och den lite kornigare typen Cmos sensorerna ger.. Jag kan inte förklara detta med min tekniska kunskap. Så därför skriver jag med min ev felaktiga förklaringsmodel också ordmässigt..Men där finns nån skillnad som skapar detta.... Dessutom finns det trådar i ämnet på flera avdelningar om flera märken...Så dina ord är direkt ingen "nyhet".. Endast ett till inlägg som påpekar den skillnad som finns mellan sensorernas sätt att se ut vid pixeltittande inom flera märken.. Därmed inte enbart inom Sony..

Jag hade önskat Cmos haft samma klarhet som CCD har...Men så är det inte ..

Detta handlar om något som flera anmärkt på från även tex Nikonhållet .. Dvs att deras tidigare kameror före byte ger mindre brus/korn än då folk bytt till tex D300...Och man blir överaskad att man får kornigare bilder då man trott det skall bli bara bättre liksom..

Sedan din åsikt om live view är som dom flestas tydligen byggd på klämma i butik. Vilket jag kan garantera dig är så enbarmeligt lite "talande" om hur funktionen kan användas..Det är som sitta i en bil med motorn igång och sedan försöka återberätta vilken väghållning bilen har.. Det går helt enkelt inte.. Inte ens köra runt kvarteret skapar den kunskap eller erfarenhet som behövs för kunna uttala sig alls.. Det krävs betydande mer innan man "vet" vad som är vad så att säga...

Men jag ser du bor i Skåne samt tydligen i närheten av Hässleholm.. Jag bor utanför Olofström.. Så om du vill kan vi ses så kan jag gärna låta dig "leka lite" mer med en A550 samt dess live view funktion tex så kommer du högst troligt ändra uppfattning rätt fort angående vad en kommande A7XX bör ha i funktionsväg..

Så igen till topicämnet..Sorry utsvävandet. Men såg ju att han (Joakim) bor i närheten. Så ville därmed gärna bjuda in till lite nogrannare klämmande i stället på en A550..
Angående den "nya" kameran som visas så är den nog långt ifrån det klara som visas.. Verkar inte ens finnas luckor på den..?. Och sådant bör väl rimligen finnas kan jag tycka..... Så jag tror inte någon kan dra för stora växlar varken framåt eller bakåt utifrån dessa bilder på "fejk-kameran" som visas...

Joakim..

Jag har haft A700.. Och A100 A200 A300... A550 är helt enkelt en bättre kamera än dom alla då det gäller att "ta bilden".. Och högiso är den helt enkelt klart bättre än dom alla..... Och jag menar klart bättre.!. Den ger mindre brus.. Men framförallt "Snyggare" brus.Som inte stör på samma sätt.. Detta är väl det possetivaste kan jag tycka.. Mindre är ju bra.. Men att det är snyggare är mer det som syns i mina ögon i alla fall... Samt den ger klart bättre färger vid höga iso än dom andra jag haft..Vilket också hänger ihop med det "Snyggare" bruset tror jag ifrån min otekniska synvinkel..

Detta kommer säkerligen även efterträdaren till A700 ha som fördel gissar jag....

Du kan ju kolla in denna tex i länken..Samt titta bakåt i dedikerade A550 tråden från sista sidan och bakåt en bit så kommer där en del bilder om du söker som torde få dig rätt mycket possetivare i din "tro" på brusprestanda.... :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1947970.htm

Och högt brus... Såg du har en A200.. Och det du kallar högt brus handlar mer tror jag om den skillnad som finns mellan CCD sensorn du har i din A200 som ger en "klarare bild" och den lite kornigare typen Cmos sensorerna ger.. Jag kan inte förklara detta med min tekniska kunskap. Så därför skriver jag med min ev felaktiga förklaringsmodel också ordmässigt..Men där finns nån skillnad som skapar detta.... Dessutom finns det trådar i ämnet på flera avdelningar om flera märken...Så dina ord är direkt ingen "nyhet".. Endast ett till inlägg som påpekar den skillnad som finns mellan sensorernas sätt att se ut vid pixeltittande inom flera märken.. Därmed inte enbart inom Sony..

Jag hade önskat Cmos haft samma klarhet som CCD har...Men så är det inte ..

Detta handlar om något som flera anmärkt på från även tex Nikonhållet .. Dvs att deras tidigare kameror före byte ger mindre brus/korn än då folk bytt till tex D300...Och man blir överaskad att man får kornigare bilder då man trott det skall bli bara bättre liksom..

Sedan din åsikt om live view är som dom flestas tydligen byggd på klämma i butik. Vilket jag kan garantera dig är så enbarmeligt lite "talande" om hur funktionen kan användas..Det är som sitta i en bil med motorn igång och sedan försöka återberätta vilken väghållning bilen har.. Det går helt enkelt inte.. Inte ens köra runt kvarteret skapar den kunskap eller erfarenhet som behövs för kunna uttala sig alls.. Det krävs betydande mer innan man "vet" vad som är vad så att säga...

Men jag ser du bor i Skåne samt tydligen i närheten av Hässleholm.. Jag bor utanför Olofström.. Så om du vill kan vi ses så kan jag gärna låta dig "leka lite" mer med en A550 samt dess live view funktion tex så kommer du högst troligt ändra uppfattning rätt fort angående vad en kommande A7XX bör ha i funktionsväg..

Så igen till topicämnet..Sorry utsvävandet. Men såg ju att han (Joakim) bor i närheten. Så ville därmed gärna bjuda in till lite nogrannare klämmande i stället på en A550..
Angående den "nya" kameran som visas så är den nog långt ifrån det klara som visas.. Verkar inte ens finnas luckor på den..?. Och sådant bör väl rimligen finnas kan jag tycka..... Så jag tror inte någon kan dra för stora växlar varken framåt eller bakåt utifrån dessa bilder på "fejk-kameran" som visas...

Du har många poäng i det du säger.
Jag har just nu en A700 och anledningen till att jag bytte från A200 är i huvudsak bruset, Visst ger Cmos en lite diffusare pixelsammansättning vid hög iso, men rent estetiskt är det snyggare som du säger. Alltså är min mening att 700 är "bättre" än 550 brusmässigt, utifrån bilder jag har sett. Jag kan också ha fel, vet inte ens om det är samma sensor?! men i vilket fall så är det vad jag har upplevt. Bilden du hänvisar till tagen i iso 12800 är relativt klar och fin, men förmodligen också väldigt processad i efterhand.

Jag hade gärnat tagit mig lite mer tid att bekanta mig med sonys nya LV. Och jag tror att även jag skulle använda den om jag hade det i kameran, som sagt vid makrofotografering och liknande.
Stabilitet och känsla tycker jag är viktigt, att trycka LCD skärmen mot näsan (så pormaskarna fastnar) och med blicken genom sökaren är ändå det bästa sättet enligt mig att ha kontroll över kompositionen och stabiliteten i kameran. Jag har ingenting emot att kräla på marken för att komponera med sökaren.
Jag har använt D300:ans LV ganska mycket, och känner helt klart att jag likaväl kan vara utan det.

Det är fler knappar som fattas på mock-upen enligt mig, En snabbknapp till allt hade inte varit fel ;P

Jag hade gärna sett en A750 som en 15Mpxl fullframe, 7fps standardkamera. Gärna med lite nyttiga funktioner så som riktig MLU, B/F-fokuskomp, inbyggd intervall och mycket annat som Nikon redan har. Moviemode är också på önskelistan, men jag kan klara mig utan det.

Känns kanske som jag borde byta system? :)

Skillnaden CMOS/CCD ligger mest i var i fotona bruset hamnar -det finns nämligen ingen fysisk skillnad mellan sensortyperna förutom hur man "läser av dem".
CCD brukar ha mindre mellantonsbrus, men mer brus ner mot svart. Ökningen neråt sker dessutom ganska snabbt, så CCD går från "ren" till brusig" snabbare, eftersom de i stort sett alltid har lägre DR. Då använder man mindre DR i bilderna, och tycker därför (helt felaktigt) att bilderna är "mindre brusiga"... :)

Vad det gäller diskussionen LV vs inte LV i normal användning så tänkte jag en del på det igår... Och kom fram till att med de objektiv som jag normalt sett använder så är vinklingsbar LV-skärm ganska överflödigt om jag inte har något fast att vila kameran/objektivet mot (eller vid makro)... Det finns nämligen inte en möjlighet att vifta fritt med kamerans vikt utan att tappa nästan hälften av slutartiden pga ökad skakoskärpa... Man är ganska "tvingad" att hålla kameran korrekt ergonomiskt (så som det är meningen att man ska hålla en kamera) för att få så bra bilder som möjligt.

Ju lättare kamerapaketet är, desto mer skillnad kan jag tänka mig att det vinklingsbar skärm gör. Men monterar man ett riktigt objektiv på kameran så försvinner mycket av användbarheten.

Sen får man väga ökade möjligheter att "komma till" från rätt vinkel med kameran mot att kunna ta bilder med betydligt bättre, skarpare och mer brusfritt resultat. Detta är naturligtvis en glidande skala, och "rätt" behöver inte vara samma från gång till gång.

Kommer Sony's kompaktkameror (NEX?) med antingen AMOLED eller någon annan skärmtyp som är bättre än det skräp vi har i kameradisplayerna idag så minskar behovet av vinklingsbar skärm ytterligare. En av anledningarna till att vinklingsbar skrm öht behövs är ju att betraktningsvinklarna på skärmen måste vara helt "rakt mot" för att man ska se något...

D300áns live view går inte ens att jämföra med en A550 dito funktion... Det är som att jämföra en ny Ferarri med en folkabubbla från 63... Båda går att åka i. Men där tar sedan allt annat i jämförelsen slut..

Och A700 är tyvärr chanslös ifråga om brus samt brusutseende jämfört med A550... Samt bilden är inte superhårt processad den jag länkade in.. Då hade detaljer totalt försvunnit. Vilket inte skett... Nu skall man också komma ihåg att iso 12800 är endast en slags nödlösning..Och jag påstår absolut inget annat.. Men du kan ju beskåda bilder i länken här nedan så ser samt inser du nog att för att vara en renodlad nödlösning så är det inte kattskit direkt.. A550 har en annan sensor .. Så vet du det nu också. . :)

Dessutom så är bilden över huvudena där på hifigrejerna en live view bild tagen kontrolerat och inte på chans.. Men ändå ett snabbshot som tog enbart tiden det tog att lyfta kameran och sedan ta bilden..Som en turistfotograf. Vilket väl jag klassar in som egentligen rent fotokunnigt.. :) Dessutom har jag en kass skärm. Så jag är långt ifrån säker att färger är i närheten ens av ok.. Gissar dom är ofta felaktiga som sjutton fast jag försökt kalibrera så gott jag kan..

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=241262&st=600

men därmed är inte sagt att A700 är dålig!! Detta är viktigt att komma ihåg.. För det är en kanonfin kamera.. Samt med fördelar såsom grepp och sökare tex..

Bara det att fotar man en stund med A550 så inser man att tiden samt utveklingen gått framåt under åren.. Och detta öde får inte bara kameror erfara,, Dvs att yngre förmågor har "piggare ben".. A550 lämnar absolut fler användbara bilder än någonsin en A700 klarat i mina händer i alla fall.. Där skiljer dom sig också rätt markant anser jag.. A550 är helt enkelt en rätt klart säkrare kamera att "ta bilden"..

och detta att du anser du har bättre kontroll över bilden och kompositionen via sökaren är enligt mitt förmenande totalt felaktigt. Det går nog minst lika bra med dom båda.. Och ibland vinner LV och ibland sökaren beronde på fototillfälle,,. Men detta tror jag du skapat utifrån den troligen för lilla erfarenhet du har utav snabb funktionell live view.. Såsom många många många med dig...

..

fast att argumentera om sådant är inte direkt så jag trivs att göra.. Man kan ju inte övertala folk att dom har en "felaktig åsikt" om dom inte kan själva se eller själva utvärdera på riktigt. ..

Såg just Joakim B också skriver om LV..

Och trotts hans enorma kunskaper så kan jag rakt av påstå han har helt fel.. Med live view klarar man längre slutartider enkelt än fota med sökaren....

Joakim.. Vi borde ses om tillfälle ges så skall du få en kurs i live view fotande som "återbetalning" för alla suveräna inlägg med nogranna förklaringar du bjuder oss alla på här på forumet... :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar