Slutklämmen från Jon van der G är intressant, just eftersom den faktiskt kommer från en Nikon-fotograf:
Citat ur ovanstående länk:
"At the end of the day, comparing images between the Sony A350 shot with good Minolta glass and the Nikon D300 with good Nikon glass (70-200mm f/2.8 AF-S, etc.), the A350 just edges out the D300. The Minolta lens' liquid colors, the A350's slightly higher resolution, and the A350's slightly more reliable metering system work together to provide slightly better image quality than the much more expensive Nikon D300. For me, Sony also offers 16:9 shooting RAW format, which isn't available in any format on any SLR camera from Nikon, Canon, Olympus, or Pentax, and this really helps it stand apart.
UPDATE (April 14, 2009): The more time I spend with this camera, the more impressed I am. I've had no problems whatsoever, despite some unavoidable meteorological abuse (snowstorms, etc.). Sony's Super HAD CCD has proven to yield the highest quality images I've seen. They are sharp, contrasty, saturated, with much better dynamic range than any other sensor I've used. I much prefer the image quality over that of CMOS sensors, which tend to produce flatter colors and less contrast. I really hope Sony continues development of these Super HAD CCD imagers." (Slut citat)
Jag kan i stort sett hålla med i det Jon van der G skriver med några undantag men det finns saker jag saknar från min 7D. Trots att ergonomin inte alls är dålig, så skulle jag gärna vilja ha DMF igen (Direct Manuel Focus finns idag bara i A100, A700 och A900 samt i Minoltas gamla 7D och 5D i Sony/Minolta-värden)). Jag skulle vilja ha snittbildsskiva i sökaren igen som standard (men det finns ju inte i någon modern kamera vad jag vet, så det är inget som saknas specifikt på A350). Båda dessa saker är emellertid väldigt bra att ha om man har objektiv som inte funkar som de ska med AF. Min A350 AF-fokuserar alltså illa med några objektiv och det skulle jag helst vilja slippa. Dessutom skulle jag vilja ha blixtkompensationen mer lättillgänglig. Antingen under funktionsknappen som exponeringskompensationen eller med ett vred under toppvredet som på 7D. Jag saknar 7D:s alla spakar och kranar. En A350 kan man inte hantera med vantar på, men det kan man faktiskt med en 7D.
Annars när det gäller just bildkvalitet, så är det ändå fantastiskt i denna ologiska digitalfotovärld att många instegsmodeller precis som A350 ger lika bra bildkvalitet som många av de semipro och promodeller som kostar så mycket som 10ggr mer (förutsatt att man rör sig mellan ISO100 till 400). Jon van der G betalade 780 US$ när kameran var ny, jag betalade 7800 SEK. Det gör ett prisförhållande med faktor 10). Idag säljs de sista A350 på Epinions.com (där refererad artikel ligger) för 5400 US$. Med en faktor 10 skulle det göra ett pris på 5400 spänn. Det är väl ett väldigt bra pris för en så pass kompetent kamera. Hade jag inte en redan så skulle nog jag köpa en. Man kanske skulle passa på att köpa en till som backup.