Fast Sony har någon underlig förmåga att varje gång de släpper en ny kamera med massor av förbättringar jämfört med tidigare modell så passar de också på att införa nån försämring eller ta bort något.
A57 -> A58 : Bajonett i plast.
NEX-6/7 -> A6000: Lägre upplösning i sökare
A77 -> A77 II : GPS borttagen
RX100 II -> RX100 III : Tillbehörsskon bortatagen och ingen mic-ingång.
NEX-5N -> A6000 : Pekskärm borttagen
Osv.
/Mats
Ja det där är ju onekligen intressant.
Kan väl lägga till:
A550 -> A580: Långsammare mindre responsivt avtryck.
A900 -> A99: Långsammare blixtfunktion och fjärrstyrning
Beträffande AF-testet ovan så är det ju verkligt glädjande med denna utveckling. Snabb och avancerad AF har ju länge varit en vattendelare mellan instegs- och entrusiastmodeller och de verkliga proffskamerorna. Nu finns knappt den gränsen kvar heller och man kan få ruggigt bra AF för 6-7000 spänn och det kommer bli standard nu i allt billigare kameror.
Det här att man verkligen fått till riktigt bra AF även i system med fokuspunkterna på sensorn är inget annat än ett klockrent paradigmskifte där tekniken blivit enklare mer självklar och inte minst väldigt mycket billigare. Inga speglar, ingen dyr finmekanik, inga andra SLT-habrovinker, inga extra dedikerade AF-sensorer. Bara mätning i samma plan som bilden registreras i övrigt. Inga parallella strålgångar som riskerar att inte vara i synk. Färre fokusproblem som spinoff.
Nu måste bara den gamla teknikens dagar vara räknade och det bara efter något år sedan denna nya teknik med AF-sensorer på huvudsensorn introducerades. Mycket snabbare än åtminstone jag räknat med. Visst trodde jag att denna teknik skulle bli "good enough" både för mig och de flesta andra men att det verkligen blivit så här bra på denna korta tid att den kan utmana marknadens mest hyllade DSLR:er med mer traditionella lösningar på området, är inget annat än en stor överaskning. Det är bara rent förbluffande vilken kraft det är i teknikfaktorn.
Som vanligt kan man konstatera att de som mest ihärdigt torgfört att det skulle vara en naturlag att detta aldrig skulle kunna hända, till vår stora glädje återigen visat sig i grunden ha fel. Vi är alla att gratulera till denna fantastiska utveckling.