Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A6000 - efterföljare till NEX-6 och NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår varför adaptern inte följer med, och jag vet att prylarna inte längre tillverkas (men finns fortfarande i en hel del butiker). Jag tycker bara det vore klädsamt att skicka med en adapter som dessutom är svår att få tag på i butikerna för att hålla de kunder som vill använda sina gamla prylar nöjda (apropå tråden om marknadsstrategier och sådant).---
Jag skrev ju att jag tyckte detsamma.


--- Visst, Nikon och Canon har också gjort om sina blixtsystem så att en del gamla blixtar inte fungerar fullt ut på nya kameror, men de går ändå att montera åtminstone ...
Och Sony har gjort om sitt blixtsystem så att det nu ska gå att montera även gamla (eller nya) Canon/Nikon-blixtar etc... (bäst att säga att jag inte har provat).
 
Vissa kamera/blixt-kombinationer fungerade inte. Läs Friedmans artikel.

Jodå, jag har läst artikeln. Många gånger dessutom och översatt den till svenska för att projekt tillsammans med Gary som till slut inte blev av. (Ganska omfattande arbete som jag höll på med i mer än ett halvår och hade täta kontakter med honom och Tony Phillips om). Har också diskuterat det personligen med honom just för att jag inte var riktigt överens med honom om vissa formuleringar och vi blev överens. Om du frågar Gary om det var inkompatibelt så tror jag inte han håller med. Jag har själv haft A900 med F58 och 3 st. 3600-blixtar och använt detta själv ganska ingående och känner väl till skillnaden mellan lägena CTRL1 och CTRL2 osv.

Jag hävdar att det inte alls är inkompatibelt då den blixten som stödjer det nya ratioprotokollet kan köras enligt det gamla. Om man håller sig till 3600/36 och 5600/56 blixtarna förstås. Andra modeller som 5400 som funkade med WL med de analoga Minoltorna är en annan sak, de stödde ratio då, men funkade inte med digital teknik, men det var det som Sony återinförde med A900 och F58.

Jag är, eller åtminsone var, rätt så väl insatt i Sonys blixtsystem och anser att det inte stämmer som du säger att det var inkompatibelt. Sony gjorde faktiskt en lysande övergång och införde ny teknik utan att förstöra det gamla och det som Gary tar upp som exempel på kombon som inte funkar går enkelt att få att funka genom att ändra inställningar. Att det inte funkade helt fullt ut med KM D5D och D7D, samt Sony A100 och A200 med den nya F58 som trigger och gamla 36/56 som slav är en annan sak och en bagatell i sammanhanget då dessa modeller var passé. Styrning med den inbyggda funkade på dessa kameror precis som förut, så någon inkompatibilitet fanns inte.

Been there, done that. Nu är det Nikon CLS som gäller för min del, vilket är ett ännu bättre system. Sonys A900-A580 DSLR-era med F58 och F43 var i princip lika bra (fast med mer låsta grupper där kamerablixten alltid var en grupp, vilket det inte behöver vara med Nikon), sen barkade det dock utför rejält med SLT där Sony totalkvaddade detta fina WL Flash-system, fast nu verkar fått ordning på igen (enligt utsagor jag läst, men inte provat).


/Mats
 
Jag köpte mig en blixt (HVL-F43M) till min A6000 idag, då jag ska fotografera ett bröllop på lördag. Jag hade väntat mig att det skulle kännas väldigt otympligt med stor blixt på liten lätt kamera, men det fungerar riktigt bra (fast som i stort sett alla kameror måste man ställa ner blixteffekten för att den inte ska ta över helt vid upplättning).
.

Hej!
Har just köpt en likadan blixt till min nya SONY RX10 men..
Af hjälpbelysningen fungerar inte, har provat att stänga av kamerans lilla inbyggda hjälpbelysning men hjälper inte. Kör på Afs och har provat det mesta men finner ingen lösning.
Kan blixten verkligen vara defekt direkt ur kartong?
Fungerar af hjälbelysningen desamma när du använder A6000,RX100.
Tänker om det kan ha någonting med motorzoomen att göra.
/Rikard
 
Jag har inte provat på RX100, men på A6000 fungerar hjälpbelysningen. Jag googlade lite och det verkar som att hjälpbelysningen inte fungerar på Nex heller, så det kan nog ha med kameramodell att göra.
 
Jag har inte provat på RX100, men på A6000 fungerar hjälpbelysningen. Jag googlade lite och det verkar som att hjälpbelysningen inte fungerar på Nex heller, så det kan nog ha med kameramodell att göra.
Okej!
Jag får kanske vid tillfälle ta med blixten till scandinavian för att testa med A6000.
Hur nöjd är du med A6000 annars och vilka objektiv använder du.
Funderar på att köpa en men är osäker på vilken normanzoom man skall ha.
16-70 zeiss är dyrt och endast F4.
Det kanske ändå räcker till bra med tanke på isoprestandan.
Konstigt då 16-50 2,8 till a77 är så pass billigt.
Funderar även på a77mark2 men är rädd att storleken gör att den blir liggande.
/Rikard
 
Jag använder min med 18-55 (den gamla kitzoomen), 35/1,8 OSS och 50/1,8 OSS. För längre brännvidder kör jag med en Nikon 105/2,8 och Canon 200/2,8 med adaptrar. 16-70 är rätt så bra, men som sagt dyrt, och kantskärpan är enligt mig inte bättre än på min gamla kitzoom.

Det saknas bra fasta vidvinklar tyvärr, men 10-18/4 lär vara bra. Den har jag dock inte testat. Mina bilder med A6000 hittar du dels i min blogg här på FS, och också på flickr i full upplösning: https://www.flickr.com/photos/aferiksson/sets/72157644363639842/
 
Jag är sedan ett par dagar tillbaka lycklig ägare av en silverfärgad A6000.

Måste säga att jäklar vilken trevlig manick det är. Känns så helrätt på många sätt och irritationsmomenten är väldigt få. Hanteringen och känslan är riktigt bra och bilderna blir riktigt bra utan en massa jobb med dem. Fast gummipluppen runt sökarokularet har lossnat ett par gånger.

Jag förstår så här i efterhand inte riktigt min korta sejour med A77 II, det här är ju den kameran som jag ska ha istället (eller möjligen också tillsammans med en fullstor FF-kamera).

Sist vill jag ge ett litet tips till er som har 16-50 objektivet och som snusar :).

Jag har ett vanligt objektivlock till det som på vanligt sätt snäpps fast i filtergängan, men har en egenhet att trilla av väldigt lätt.

Det visar sig att "bjudlocket" på portions-snusdosorna passar precis. Eller rättare, det är c:a en halv millimeter för stort, men med en tändare och lite försiktig inpressning på några ställen blev det perfekt. Sitter väldigt stadigt och är smidigt att ta av och på.
A6000-snus.jpg

/Mats
 
Gummigrejjen vid sökaren lät jag ligga kvar i kartongen. Den sitter visserligen fast något bättre än den på NEX-7, men ändå för löst och eftersom jag använder glasögon är den mest bara i vägen ...
 
Skrivskyddat minneskort?

Nä, det var inte det. Jag kollade, men nu har jag hittat "felet".

Anledningen var att batteriet var nästan urladdat.
Trots att det suttit i kameran med den medföljande laddaren hela natten.

Till kameran köpte jag två extra-batterier av "no name" fabrikat.
Tydligen funkar det inte att ladda sådant i kameran.

Funkar fint med den lösa laddaren som jag har till NEX-5N.

Kan Sony ha lagt in nåt "antipirat"-grejs så att det bara ska fungera med originalbatterier tro?

Någon annan som har tredjeparts batterier tillsammans med A6000.


/Mats
 
Det var likadant med nex-6. Ladda originalbatteriet i kameran fungerar som det ska, men att ladda ett "pirat"-batteri - NIX, går inte.
 
Gummigrejjen vid sökaren lät jag ligga kvar i kartongen. Den sitter visserligen fast något bättre än den på NEX-7, men ändå för löst och eftersom jag använder glasögon är den mest bara i vägen ...

Ögonmusslan till NEX 7 är en av de sämsta konstruktioner jag stött på. Det tog inte många dagar innan den lossnade för sista gången och försvann till samma ställe andra tappade saker brukar hamna förmodar jag. Jag menar samma ställe som borttappade strumpor förmodligen hamnar på. Men jag vet inte heller om jag någonsin saknat det.
 
Jag är sedan ett par dagar tillbaka lycklig ägare av en silverfärgad A6000.

Måste säga att jäklar vilken trevlig manick det är. Känns så helrätt på många sätt och irritationsmomenten är väldigt få. Hanteringen och känslan är riktigt bra och bilderna blir riktigt bra utan en massa jobb med dem. Fast gummipluppen runt sökarokularet har lossnat ett par gånger.

Jag förstår så här i efterhand inte riktigt min korta sejour med A77 II, det här är ju den kameran som jag ska ha istället (eller möjligen också tillsammans med en fullstor FF-kamera).

Sist vill jag ge ett litet tips till er som har 16-50 objektivet och som snusar :).

Jag har ett vanligt objektivlock till det som på vanligt sätt snäpps fast i filtergängan, men har en egenhet att trilla av väldigt lätt.

Det visar sig att "bjudlocket" på portions-snusdosorna passar precis. Eller rättare, det är c:a en halv millimeter för stort, men med en tändare och lite försiktig inpressning på några ställen blev det perfekt. Sitter väldigt stadigt och är smidigt att ta av och på.
Visa bilaga 135627

/Mats

Grattis Mats! Det där tror jag faktiskt är ett bra val som kommer passa dig perfekt! Jag har också 16-50-objektivet (motorzoomen) och jag tror du kommer gilla den vid filmning även om det finns andra tekniker också. Det är bättre än sitt rykte tycker jag. Bryr mig överhuvudtaget inte om objektivlock till det objektivet utan har istället skruvat på ett piratmotljusskydd efter tips av Anders för längesedan. Annars var ju återvinningen av snusdoslocket helt lysande och renderar vid sidan av visat miljötänk även höga stilpoäng.

Beträffande objektivlock och diskussionen om Sonys designfloppar på tycker jag man kan lägga till det lite märkligt designade motljusskyddet till Zeiss FE 35:an. Motljusskyddet består med locket av tre delar märkligt nog. Ett inre motljusskydd och ett yttre samt själva locket. Problemet är att det yttre skyddet har en stark tendens att ramla av med lock och allt och nu går det överhuvudtaget inte att få det att sitta på plats längre. Det finns inga låsklackar/bajonett eller annan låsning på detta utan det trycks bara upp på en helt slät kant. Det funkar inte alls. Tycker det är uselt på ett så pass dyrt objektiv. Funderar på ett garantisnack med Japanfoto.

De som recenserar objektiv brukar per automatik skriva att Zeiss-objektiven är bra byggda rent mekaniskt, men jag vet inte om jag delar den uppfattningen. Tycker inte själva objektivet heller känns så där vansinnigt solitt direkt och speciellt inte om man jämför med mina gamla manuella 70-talsobjektiv oavsett märke. Det är tur att de optiska egenskaperna är så bra. Annars skulle man ju bli riktigt sur. Andra Zeiss-objektiv för A-mount jag känt på har inte heller imponerat tycker jag. Kommer ihåg att jag ragerade över att linselement med väl stora spel i andra objektiv. Tycker även det borde vara uteslutet när det gäller "top av the line"-grejor. Vi pratar ju kitobjektiv här.

Till sist: Vad är det som fått dig att köpa en silverfärgad A6000? Du som alltid hållit hårt på svart? Jag kan dock själv tycka att just A6000 varianten verkligen är läcker. I jämförelse med den känns den svarta klart tråkigare. :)
 
Grattis Mats! Det där tror jag faktiskt är ett bra val som kommer passa dig perfekt! Jag har också 16-50-objektivet (motorzoomen) och jag tror du kommer gilla den vid filmning även om det finns andra tekniker också. Det är bättre än sitt rykte tycker jag. Bryr mig överhuvudtaget inte om objektivlock till det objektivet utan har istället skruvat på ett piratmotljusskydd efter tips av Anders för längesedan. Annars var ju återvinningen av snusdoslocket helt lysande och renderar vid sidan av visat miljötänk även höga stilpoäng.

Beträffande objektivlock och diskussionen om Sonys designfloppar på tycker jag man kan lägga till det lite märkligt designade motljusskyddet till Zeiss FE 35:an. Motljusskyddet består med locket av tre delar märkligt nog. Ett inre motljusskydd och ett yttre samt själva locket. Problemet är att det yttre skyddet har en stark tendens att ramla av med lock och allt och nu går det överhuvudtaget inte att få det att sitta på plats längre. Det finns inga låsklackar/bajonett eller annan låsning på detta utan det trycks bara upp på en helt slät kant. Det funkar inte alls. Tycker det är uselt på ett så pass dyrt objektiv. Funderar på ett garantisnack med Japanfoto.

De som recenserar objektiv brukar per automatik skriva att Zeiss-objektiven är bra byggda rent mekaniskt, men jag vet inte om jag delar den uppfattningen. Tycker inte själva objektivet heller känns så där vansinnigt solitt direkt och speciellt inte om man jämför med mina gamla manuella 70-talsobjektiv oavsett märke. Det är tur att de optiska egenskaperna är så bra. Annars skulle man ju bli riktigt sur. Andra Zeiss-objektiv för A-mount jag känt på har inte heller imponerat tycker jag. Kommer ihåg att jag ragerade över att linselement med väl stora spel i andra objektiv. Tycker även det borde vara uteslutet när det gäller "top av the line"-grejor. Vi pratar ju kitobjektiv här.

Till sist: Vad är det som fått dig att köpa en silverfärgad A6000? Du som alltid hållit hårt på svart? Jag kan dock själv tycka att just A6000 varianten verkligen är läcker. I jämförelse med den känns den svarta klart tråkigare. :)

Sökarpluppen är nu åter förpassad till lådan.

Jag har också ett sånt där motljusskydd som man skruvar fast i filtergängan, men då blir det stort så det inte går ner i fickan och mycket av vitsen försvinnner. Med 16-50 blir den väldigt hanterbar, annars gillar jag det andra kitobjektivet som jag också har bättre.

Att det blev silver var för att jag blev helt såld på den när jag såg den i verkligheten. Den är helt enkelt jäkligt snygg och läcker. Hittade på Cyberphoto ett ex. som varit uppackat, fast utan att varit använt för 4900 kr. Fanns en svart och en silver och de gick på en gång.

Vet att jag varit pro svart tidigare, men den här är riktigt snygg. Ratade ju att köpa ditt 50/1,8 för att det var silver, men har nu ändrat mig, så om du fortfarande vill avyttra det så köper jag det gärna av dig.

Jag är helnöjd med A6000, passar mig precis. Blev ilte vändor fram och tillbaka i onödan med annat, men nu är jag hemma känns det som. Har filmat en del med den också, men är inte riktigt helnöjd ändå. Det syns ganska kraftig komprimering och lätt utfrätning av högdagrar när det finns vita objekt i motivet och det är rätt exponerat för övrigt, men det kan ha med inställningar och skit bakom spakarna att göra (förmodligen).

Lite irriterad på det där krångliga laddsystemet och att det inte funkar med icke-original batterier, men som tur är så har jag kvar min NEX-5N med separat laddare och den funkar ju utmärkt.


/Mats
 
Jag är imponerad! Du är en jävel på att pruta! Det är ju halva priset mot din prutade A77 II:a.

Ändrade mig om 50:an tror jag för jag ska donera det till min fru.
Köper kanske en A6000 till henne så småningom när även jag kan få ett ex. till bra pris. Jag är INTE speciellt bra på att pruta och gör aldrig bra affärer. Att sälja 50:an då känns bara som ytterligare en taskig affär.

Jag får se till att ha råd ändå, trots usla affärer.
 
Kan A6000 vara ett alternativ till A77II? Börjar bli gammal å att bära på lättare saker är önskvärt........
 
Med reservation för att min hands-on erfarenhet av A6000 är mycket kort och min erfarenhet av A77 II, om än klart bättre, så inte heller där mycket mer än quick-and-dirty tests ännu, så anser jag mig ändå våga säga så här - A6000 är definitivt inte ett alternativ till A77 II (och själv är jag inte bara gammal utan dessutom ganska skruttig). Däremot skulle jag definitivt säga att A6000 är ett alternativ som kamera, ifall du förstår vad jag menar.

Fast jag kanske har underskattat A6000 (även om jag i och för sig är väldigt imponerad av den inom sin kategori och till sitt pris), med tanke på att t.o.m. en välkänd Sony-hatare har uttryckt sig så här om den...

--- Autofokusen på A6000 fungerar för mig över förväntan. Så länge det inte handlar om riktigt dåligt ljus skulle jag påstå att den väl hänger med tjockkameror som Nikon D3300 eller D5300, och i vissa lägen är den nog t.o.m. snabbare. ---
:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.