Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A6000 - efterföljare till NEX-6 och NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste säga att jag blev positivt överaskad av kanskärpan efter att ha läst alla negativa recensioner om just den. Man måste ju ha i åtanke att den har ganska stort zoomomfång och då blir det vissa kompromisser. Såvitt jag förstått finns det i dagsläget ingen bättre normalzoom till A6000. Är ändå väldigt noga med skärpa och använder tekniken med kantmasker i PS för att få ut det mesta av skärpan. Softa hörn går naturligtvis inte att trolla bort.

Var ett tag inne på A7 men normalen till denna (24-70/4 ZA) är ju sågad i varenda recension.
 
Jag köpte mig en blixt (HVL-F43M) till min A6000 idag, då jag ska fotografera ett bröllop på lördag. Jag hade väntat mig att det skulle kännas väldigt otympligt med stor blixt på liten lätt kamera, men det fungerar riktigt bra (fast som i stort sett alla kameror måste man ställa ner blixteffekten för att den inte ska ta över helt vid upplättning).
.
 

Bilagor

  • Sony A6000 with HVL-F43M_2014-06-30_640px.jpg
    Sony A6000 with HVL-F43M_2014-06-30_640px.jpg
    485.6 KB · Visningar: 58
  • Nony_2014-06-30_640px.jpg
    Nony_2014-06-30_640px.jpg
    410.5 KB · Visningar: 54
För att ankyta till en annan tråd så kan man konstatera att den där katten inte behöver mikrojusteras. :)

Hur håller man lämpligast en sån kamera/blixt-kombination? Jag som tycker att sökarlösa kameror är jobbiga redan utan en stor och tung blixt ovanpå skulle nog ha lite svårt att få till en stabil ställning.
 
Jag trodde det skulle bli väldigt topptungt, men det är faktiskt inga som helst problem att hålla det stadigt. Greppet på A6000 har förbättrats jämfört med t.ex. NEX-7 och NEX-6, och det hjälper nog till.

Kameran är för övrigt inte det minsta sökarlös ...

På RX100 II fungerar det dock riktigt dåligt ;)
 

Bilagor

  • Sony RX100 II with HVL-F43M_2014-06-30_640px.jpg
    Sony RX100 II with HVL-F43M_2014-06-30_640px.jpg
    333.3 KB · Visningar: 40
Ja, det ser inte riktigt klokt ut, men det fungerar faktiskt bra. Särskilt för höjdbilder när man vinklar blixten som då hamnar i lagom höjd för att vila på "tumkudden" om ni förstår hur jag menar (det blir så eftersom sökaren sitter på kanten av kameran).

Jag skulle vilja testa hur det fungerar med trådlös styrning, men jag har inte hittat någon som säljer den adapter jag behöver för att kunna använda min HVL-F20AM på A6000. Framför allt vill jag se om man får den fördröjning som du (Mats alltså) och andra drabbades av med A77 och trådlös blixt.
 
Vad du behöver är Sonys blixtskoadapter ADP-MAA.
En av Sonyfanboy-kompisarna köpte en sådan på Scandinavian Photo. :)
Just nu står det "På väg till oss" på deras hemsida.
 
Vad du behöver är Sonys blixtskoadapter ADP-MAA.
En av Sonyfanboy-kompisarna köpte en sådan på Scandinavian Photo. :)
Just nu står det "På väg till oss" på deras hemsida.

Mmm, jag vet vad jag behöver, men jag har inte hittat någon som har den i lager. Jag trodde också att det skulle följa med adapter till HVL-F43M för att montera den på NEX-7, men så var det tyvärr inte så egentligen behöver jag en adapter åt det hållet också om jag vill kunna använda den på båda mina kameror. Dessa adaptrar är rätt dyra tycker jag - de kostar 400:- och min lilla blixt kostar 1400:- eller så.
 
Jag hittade i alla fall för inte så längesedan adaptern i lager åt kompisen - de är av allt att döma bara tillfälligt slut.

Och de är rätt dyra ja. Men det finns (eller kommer säkert snart att finnas) alternativet att köpa en Kina-kopia för typ tredjedelen av priset. Ganska många sådana här adapterkopior verkar dock ha opålitlig funktion.
 
Jag hittade i alla fall för inte så längesedan adaptern i lager åt kompisen - de är av allt att döma bara tillfälligt slut.

Och de är rätt dyra ja. Men det finns (eller kommer säkert snart att finnas) alternativet att köpa en Kina-kopia för typ tredjedelen av priset. Ganska många sådana här adapterkopior verkar dock ha opålitlig funktion.

Mm, man vill ju helst att blixten sitter fast ordentligt. Jag tycker dock Sony kunde kosta på sig att skicka med adaptrar till både kameror och blixtrar eftersom det just nu faktiskt har två olika varianter på marknaden. Om jag inte missminner mig följde adaptern med till A99 enligt tidigare trådar.
 
Men till originaladaptern medföljer det i alla fall ett skydd för MIS-kontakterna samt ett instruktionsblad i ungefär A2-format på alla möjliga språk...


Tillägg:Tycker också att de kunde bifoga en adapter med kamerorna. Men det var väl någon av deras räknenissar som ansåg att det var för dyrt att bifoga en sådan för kameror billigare än A99. Följer adaptern fortfarande med till den, förresten?

Det är väl inte helt rättvisande att säga att Sony har två system på marknaden. De tillverkar inga kameror med Minolta iISO-blixtskor längre, och inga blixtar heller. Däremot finns vissa tidigare modeller fortfarande kvar "i röret", som A77 "Old" combon med 16-50/2,8 SSM-objektivet (där de som finns kvar verkligen säljs ut sanslöst billigt).
 
Senast ändrad:
Jag förstår varför adaptern inte följer med, och jag vet att prylarna inte längre tillverkas (men finns fortfarande i en hel del butiker). Jag tycker bara det vore klädsamt att skicka med en adapter som dessutom är svår att få tag på i butikerna för att hålla de kunder som vill använda sina gamla prylar nöjda (apropå tråden om marknadsstrategier och sådant).

Visst, Nikon och Canon har också gjort om sina blixtsystem så att en del gamla blixtar inte fungerar fullt ut på nya kameror, men de går ändå att montera åtminstone ...
 
Mmm, jag vet vad jag behöver, men jag har inte hittat någon som har den i lager. Jag trodde också att det skulle följa med adapter till HVL-F43M för att montera den på NEX-7, men så var det tyvärr inte så egentligen behöver jag en adapter åt det hållet också om jag vill kunna använda den på båda mina kameror. Dessa adaptrar är rätt dyra tycker jag - de kostar 400:- och min lilla blixt kostar 1400:- eller så.

Kostar 300 kr hos Cyberphoto, men finns i lager hos dem heller förrän om ett par veckor.
http://www.cyberphoto.se/info.php?a...&utm_content=adp-maa&utm_campaign=prisjakt_se

Men hör med någon här som har en A99 om du kan få låna en, det bundlades ju en sån med dessa kameror.

Eller köp en A99 :) Borde knappt kosta mer än en sån adapter...


/Mats
 
Det är väl inte helt rättvisande att säga att Sony har två system på marknaden. De tillverkar inga kameror med Minolta iISO-blixtskor längre, och inga blixtar heller. Däremot finns vissa tidigare modeller fortfarande kvar "i röret", som A77 "Old" combon med 16-50/2,8 SSM-objektivet (där de som finns kvar verkligen säljs ut sanslöst billigt).

Nä, det finns bara ett Sony blixtsystem, men två varianter på fastsättningen och det finns ju adapter så att de supportar det gamla systemet fullt ut.

Precis som med objektivfattningen. Det finns bara en - Alpha-Mount, men två varianter på fastsättningen och det finns ju adapter så att de supportar det gamla systemet fullt ut.

Enda skillnaden är att de fortfarande tillverkar en kamera med den gamla fattningen, men retoriken är densamma.

(Förlåt, nu kanske någon blir ledsen om man raljerar över det)


/Mats
 
Sony ändrade den trådlösa blixtautomatiken nån gång på 2009. Friedman skrev en artikel om det.
Bakåtkompatibiliteten blev lidande.

Fösrstör nu inte min fina poäng och retorikjämförelse när Sony numera oficiellt kallar sin (sina) objektivfattning för Alpha-Mount som ett samlingsnamn för A-mount och E-mount genom att blanda bort korten med andra ändringar i protokollet :), det var liksom inte huvudpoängen.

Beträffande förändringen 2009 så var det f.ö. ingen stor förändring i protokollet. Det de införde med A900 var ratio med flera blixtar om man satte den nyare A58 på kameran. Wireless TTL funkade likadant och fullständigt kompatibelt med minolta-blixtarna 3600-HS och 5600-HS (respektive Sony HVL-F36 och F-56 vilka är identiska).. Inga andra dock som 5400 m.fl. (även om det var samma fastsättning).

/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.