ANNONS
Annons

A3 skrivare med Pigmentbläck

Produkter
(logga in för att koppla)

entege

Medlem
Hej! Behöver köpa en printer med Pigmentbläck för artprints. Försökt hitta tips, men utan resultat. Så nu får Ni chansen, funderar på Canon imagePrograf Pro 300...

Jag fick tag i en begagnad Pixma Pro 10S som är föregångaren till Pro 300 och är mycket nöjd med den. Canons utskriftsprogram tycker jag är väldigt bra.
Då och då dyker det upp skrivare på begagnatmarknaden. Pigmentskrivarna kräver ständigt underhåll och att man skriver ut regelbundet utan långa uppehållsperioder. Det tror jag avskräcker en del brukare eftersom bläck och papper kostar en del.
Generellt sett så skiljer det inget kvalitetsmässigt mellan Epson och Canon. Man behöver definitivt inte de senaste modellerna även om tillverkarna lovar förbättringar med varje ny modell. Skillnaderna är ytterst marginella i realiteten.

Senast ändrad:
Epsons vanligaste heter SC-P700 nu. Den funkar bra, jag har den, men det gör säkert Canons också. Tidigare var det en begränsning hos Canon att man måste ha en ganska bred vit kant med Fine Art papper. Är det fortfarande så?

Epson SC-P700 är Epsons alternativ. Värt att notera är att den drar i sig nästan hela de bläckpatroner som medföljer när den fyller upp slangarna så när det är klart återstår bara ca 15%. Bra dock är att den inte verkar ha några schemalagda "snytnings-cykler" som drar bläck.

SC-P900 är i princip samma skrivare men tar A2 och har patroner som rymmer 50ml istf 25ml. De kostar runt en 400-ing för 900:an och en 300-ing för 700:an så priset per ml är lägre för 900:an. Även 900:an gör av med mycket bläck när den fyller slangarna men eftersom patronerna är större blir mera kvar när den är klar. 900:an har också på-platsen-service (eller hade iaf när jag köpte) medan 700:an har inskicksservice.

700 kommer med rull-matare medan man måste köpa till en till 900:an om man vill ha en, kostar dygt 3000 extra.

Epsons vanligaste heter SC-P700 nu. Den funkar bra, jag har den, men det gör säkert Canons också. Tidigare var det en begränsning hos Canon att man måste ha en ganska bred vit kant med Fine Art papper. Är det fortfarande så?
Om man väljer pappersinställning "fine art paper" i Pro-10S så ska man ha en marginal i kortändorna av arket. En del fine art papper använder i stället inställning för blankt eller semi-gloss papper och då kan man göra kantlösa utskrifter. Vad jag förstår så har man större möjlighet att skippa marginalerna med Pro-300.
Anledningen till marginalerna är att tjocka fine art papper kan bukta sig och med marginalerna så eliminerar man risk för bläckspill och märken på papperet.
Pro-300 (och Pro-200) har en förbättrad pappersinmatning än tidigare modeller.

Denne snubbe gör intressanta instruktionsfilmer tycker jag:

Intressant faktum att SC-P700 drar så mycket bläck när den fyller slangarna. Jag noterade detta med förskräckelse och beställde genast en ny uppsättning bläckpatroner. Det konstiga är att det verkar inte gå åt så mycket bläck. Jag har kört nästan ett år och printar en eller ett par bilder i veckan, blandat A3+ och A4 och än har jag bara bytt två bläckpatroner. Har någon annan erfarenheter hur törstig den normalt är? Jag har haft andra skrivare förut men aldrig sett så låg bläckförbrukning.

Jag håller med om snubben i videon, han verkar veta vad han sysslar med.

Intressant faktum att SC-P700 drar så mycket bläck när den fyller slangarna. Jag noterade detta med förskräckelse och beställde genast en ny uppsättning bläckpatroner. Det konstiga är att det verkar inte gå åt så mycket bläck. Jag har kört nästan ett år och printar en eller ett par bilder i veckan, blandat A3+ och A4 och än har jag bara bytt två bläckpatroner. Har någon annan erfarenheter hur törstig den normalt är? Jag har haft andra skrivare förut men aldrig sett så låg bläckförbrukning.

Intressant. Det är nog så att om man sköter om skrivaren och printar ganska ofta så behöver den inte köra sina underhållsrutiner för att hålla rent i skrivhuvudet mm.
Det kan räcka med att göra en nozzle-check om man inte har någon bild pg.
Pro-10S ska alltid vara påslagen så att den inte är helt strömlös, vid varje hel omstart så drar den extra bläck i onödan.
Kalibrerad skärm, korrekt ICC-profil och andra inställningar bidrar säkert till att bläckåtgången hamnar på rätt nivå.

Hej Thomas ...
Har köpt en Canon Imageprograf fast 1000 modellen, kvalitén är helt outstanding bättre än Epson enligt mitt tycke. Har haft 2 st 49:eek:r och båda gick sönder efter några års användning. Så efter mycket testande så blev det 1000 modellen. Kan varmt rekommendera imageprograf, om du sedan laddar ner Canons egen programvara för utskrifter så blir resultatet fantastiskt. Detta förutsätter att du har en kallibrerad skärm och rätt profiler till de papper som du använder.
Lycka till ....

Så nu är vi där igen. Den som jag har köpt är bättre än vad andra har köpt för när jag jämförde med min urgamla maskin så var förbättringen enorm. Han i videon ovan testar måga printrar från både Canon och Epson. Han har såvitt jag sett inte rekommenderat något specifikt märke någon gång. Jag tror nog att båda märkena har modeller som är mycket bra men de har sina olika för och nackdelar.

Det är helt enkelt så att Epson och Canon är likvärdiga och dominerar på marknaden.
Valet bör ske mellan format A3, A2 eller storformat och hur stora bläckpatronerna är. M.a.o hur stora och hur många bilder ska jag skriva ut. Till vilken kostnad?
Det finns även andra fabrikat av bläck som kan vara intressant om man vill spara in på bläck-kostnaden. Om man är beredd på att pilla en del.

Slangarna är ganska långa så det är inte jättekonstigt om det går åt mycket för att fylla dom. De är om jag fattat saken rätt fyllda med någon genomskinlig vätska vid leverans och denna "spolas" igenom och ersätts med bläck vid initiering. Därför fylls "maintenance cartridge" ganska fort med spill och de har börjat skicka med en extra (2 totalt alltså). Jag kan tycka att det borde medfölja 2 kompletta uppsättningar patroner också, särskilt för P700:an.

Jag låter min vara på 24/7/365, har funkat bra med mina senaste skrivare från Epson och Canon.

Så nu är vi där igen. Den som jag har köpt är bättre än vad andra har köpt för när jag jämförde med min urgamla maskin så var förbättringen enorm. Han i videon ovan testar måga printrar från både Canon och Epson. Han har såvitt jag sett inte rekommenderat något specifikt märke någon gång. Jag tror nog att båda märkena har modeller som är mycket bra men de har sina olika för och nackdelar.

har haft många professionella printer från epson. Alltid var man tvungen att köra nozzelcheck , stod skrivaren ett tag utan man printade så var det ränder på utskrifterna pga igensatta munstycken.
Till slut tröttnade jag o köpte canon image pro 1000 o har aldrig haft några problem alls på typ 3 år. Skrivaren kan stå i månader utan igensatta munstycken. Dessutom har epson en vedervärdig support som är svindyr o värdelös.
om vi pratar kvalitet på utskrifterna så är den typ likvärdig nu. Epson hade ett övertag förut men inte nu.
Är driftsäkerhet prio väljer jag canon alla dagar i veckan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar