Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A2 - vilka tillbehör har ni och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Nu har jag troligen bestämt mig.

Vad har ni köpt för tillbehör till er A2 och varför? Vad kostade tillbehören?

Verkar inte finnas något beg. till salu, så de blir väl nytt..

// Jocke

Full rulle på dej!?

Du behöver absolut en stor extern blixt, där får du välja mellan tre olika original + nån pirat (he he) och du måste ha ett stativ för riktigt långa exponeringstider, finns nåt dussintal olika sorter, sen måste du förstås välja rätt huvud på stativet. Lär väl ge några hundra kombinationer att utvärdera (hornen växer) o så måste du ha en bra ryggsäck/väska att förvara kameran i...

Det enda som är lätt att köpa är gummitutan till sökaren. Den måste du ha o det finns bara en sort. Lycka till!

moooooaaaaahahahahaha

/kg, som e elakare än Kalle Anka

Hehe, kamerastativ och väska har jag redan. Det jag gjort fel var att köpa nytt Secure Digital Ultra 2 minne innan jag bestämde mig för kamera *asg*

Optik, linser, adaptrar, filter?

// Jocke

Vad är det?

Har ni handlat från pixmania tidigare? Tänkte köra en storslam genom ett företag så man slipper frakt hit och frakt dit.

// Jocke

Graylingman skrev:
Fjärrutlösare heter det visst...

http://www.scandinavianphoto.se/?13929

God Jul

Lägg märke till att de finns i två längder! Nya val. Nya kval.

Tips! Jag valde den långa. Fem meter kabel är MYCKET lätt att trassla ihop... men eftersom A2 har ett tvåsekundersläge så använder jag trådutlösaren mindre ofta o då kommer den långa längden bättre till sin rätt. Om man inte snubblar över kabeln, välter stativet o kraschar kameran...

Joakim A skrev:
Optik, linser, adaptrar, filter?
Det går inte att byta ut objektivet på en A2. Vill du påverka brännvidden får du använda teleconverters.

Vänta med att lägga en massa pengar på tillbehör innan du vet vad du verkligen behöver. Det är lätt gjort att köpa en massa tillbehör som man egentligen inte använder om man förhastar sig. Att ha för många prylar kan till och med göra det svårare att lära sig att koncentrera sig på det viktiga med foto; bilden.

När var du senast i en situation där det inte räckte med självutlösaren på kameran utan du var tvungen att ha en fjärrutlösare? :)

Biber skrev:

När var du senast i en situation där det inte räckte med självutlösaren på kameran utan du var tvungen att ha en fjärrutlösare? :)

Var och en har sina metoder... Jag använder min fjärrutlösare varje gång jag tar en bild med stativ och lång exponeringstid. Men det är ju jag det...
//Anders

Graylingman skrev:
Var och en har sina metoder... Jag använder min fjärrutlösare varje gång jag tar en bild med stativ och lång exponeringstid. Men det är ju jag det...
//Anders
Själv hade jag nog använt självutlösaren till det, en A2 har max 30s på både bulb och den vanliga tidsinställningen.

Jo, jag har använt självutlösaren också på min 7i, men jag tycker det är smidigare med fjärrkabeln. Men ok, hade jag inte fått med fjärrkabeln på köpet när jag köpte kameran så är det väl inte det första jag hade prioriterat. Men grabben verkar ju ha gott om pengar :)

//A

Onaniknappen på min Dimage 7 hade en utlösningstid på 10 sekunder, det kändes ibland lite för segt.

2 sekundersinställningen på A1 gör att sladden används rätt sällan... men när jag fotar modeller är det himla bra att parkera kameran på stativ... regissera, hoppa omkring o instruera o hålla i reflektorer o skugga o hjälpbelysa o fika o allt vad man nu gör medan modellen hjälplöst o utlämnat står framför linsen, ja då är det bra med trådutlösaren.

Eller om man tänker sej att man ställer upp kameran på ett stativ mot den där fågelholken (snygg omskrivning för... tja...) o vill ha en omedelbar exponering när fågeln (!?) tittar ut genom hålet, då e inte 2 sekunders fördröjning särskilt bra.

Trådutlösare är ett seriöst tillbehör ;-) 5 meter eller 50 cm är däremot ett knivigare val, minst lika svårt som att välja mellan Z3 o A2... he he...

Samtidigt som man inte ska köpa på sig grejer känns det som man kommer göra det om man ska välja en Z3, där man/jag troligen måste ha både tele och vidvinkelskonverter och då har vi 3-4000 bara där. Med en A2 behöver jag isåfall "bara" en telekonverter... samtidigt så är det lite svårt att förutspå hur nära den där vita älgen man vill komma ;) för sådana ögonblick gillar jag, stå,på 50-100 m avstånd och knäppa något fint djur och inte bara ta makro. Makro är dock oerhört trevligt och sammantaget känns det som det kommer bli en Z3 nu istället, då den har ett så fruktansvärt brämmviddsspann.

// Jocke

Fjärrutlösare kommer jag nog inte att prioritera i förstahand. Vill kolla lite på de balla filtrena och objektiven som tydligen finns, som jag inte hade en aning om. Vore ballt med ett sånt där superförstorande MN-500 eller var det hette :)

// Jocke, som inte fick kamera i julklapp *snyft*

Joakim A skrev:
Hehe, kamerastativ och väska har jag redan. Det jag gjort fel var att köpa nytt Secure Digital Ultra 2 minne innan jag bestämde mig för kamera *asg*
// Jocke

Finns en adapter så du kan använda SD minne i kamera med CompactFlash-läsare.

"Finns en adapter så du kan använda SD minne i kamera med CompactFlash-läsare."

Nähä?! :D Vad/var heter/säljs de?

/Karin

Nja, det finns ju Ultra-kort till CF också och de är väl snabbare än Ultra 2 inom SD?

Jaja, jag har iaf köpt fel, erkänner ;)

// Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar