Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

a100 mot a700

Produkter
(logga in för att koppla)

LindizOchDaniel

Aktiv medlem
Har nästan precis köpt en a100, men blev rejält sugen på att gå upp ett steg till. Skall man byta upp sig till a700, eller vänta på nästa modell? Hur långt fram i tiden ligger den? (Har gjort misstaget att köpa KMs a1 2mån innan a2 kom)

Finns nog absolut noll tecken på en uppföljare till a700 och så kommer det nog förbli under 2008 gissar jag på. Kanske att det skulle komma en uppföljare sent i år men det är ju inte så troligt då a700 är fräsch på marknaden fortfarande. En proffsmodell från Sony är ju på gång också men har du varit inne på en a100 är ju den helt overkill :) Man kommer långt med en a100 fortfarande men a700 är bättre på allt inkl ergonomi och känsla.

Skall man kanske byta märke helt? Hade inte riktigt koll på objektivpriser mm tror jag. ÄR ju helt omöjligt att hitta vettig begagnade objektiv till bra priser? Canon finns ju snart på varenda loppis typ...

Minoltas gamla pärlor passar ju Sonys kameror och dom finns det gott om på beg. marknaden. Ebay.co.uk kan vara bra ett öga på för fynd. Nypriserna för sony svider faktiskt, och då har inget tyst och snabb autofokus och inga inbyggda bildstabilisering som ska göra objektiven billigare än konnkurenternas.

Om du vill byta märke är upp till dig då alla kameror idag är bra och inte mkt bättre/sämre än varandra.

Det är nog där det största problemet ligger för mig just nu, jag tycker af är för långsam... Kan det bero på mitt Sigma objektiv? Tycker det är ofta jag får fokuser både 1 och 2 ggr för att det skall funka.

Jo precis... runt 20 000 för ett objektiv är lite väl mkt för en glad amatör. Har man foto som arbete eller är en avancerad användare kan jag förstå det. Men alla vi 99% som inte är det står ju med skägget i brevlådan och slåss om objektiv från 80-90 talet.

Sigmas kommande 70-200 F2,8 har HSM även till sony så den kommer att bli attraktiv till det priset (Ca 8000:) + att det ser ut som att dom går över mer o mer till HSM även på andra objektiv!!!!

Det lät ju inte fel... Är det motiverat med ett sådant på a100, eller måste man gå up till 700an för att det skall bli en vettig komination?

orginal objektiv brukar ha snabbare af än sigma/tamron etc men tror sony ligger efter även om a700 har bättre. Jag bytte själv från Konica Minolta till Canon 30D med ett lite dyrare objektiv och det var riktig skillnad på både hastighet/ljud, och färgerna jag fick då trodde jag inte man kunde få innan.

Är du inte nöjd med din nya kamera tycker jag definitivt att du ska byta kamera. Det viktiga är ju att du trivs med kameran och tycker det är roligt att använda den så känn på lite olika märken i semi pro-klassen och se va du känner.

Objektiv är också viktigt att välja rätt. Kör med tamron 28-75/2.8 just nu och är inte så nöjd med det. Men både Canon och Nikon är säkra kort, tror Canon har lite fler objektiv att välja mellan på beg. marknaden.

LindizOchDaniel skrev:
Det lät ju inte fel... Är det motiverat med ett sådant på a100, eller måste man gå up till 700an för att det skall bli en vettig komination?
Du kommer ganska långt med A100 och lite justa objektiv!! 10 MP räcker för att blåsa upp bra förstoringar. Den stora skillnaden mellan a100 & a700 ligger på iso-sidan (högre iso & lägre brus på a700).

Tack, det lät bra det! Då kan jag nog lugnt ha min ett tah till. Fotar ju mest ute i dagsljus, har inte behövt gå upp i iso ännu..

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto