Annons

A1 och skriv hastighet

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag hade en Epson PhotoPC 3100z och när jag tog bilder med en slutar tid på 8 sekunder så tog det 8 sekunder innan bilden visades.

Med Minolta A1 så tar det mycket längre tid. Men hör när slutaren öppnas och man hör när den stängs, men efter den stängs tar det ca 5 sekunder innan bilden visas. Men det är samma CF som jag använde i båda kamerorna så man kan inte skylla på att kortet skulle slöa ner.

Värre är det när man tar bilder på 30 sekunder då det tar upp till en minut innan bilden visas. Är detta nått som alla A1 ägare känner av och varför är det så i så fall?
 
det beror på att processorn behöver bearbeta bilden. tiden det tar beror på vad den gör med bilden och hur snabb processorn är och är olika för olika kameror.
 
Om man tar en bild över en viss slutartid så tar om jag inte missminner mig A1:an en till bild med slutaren stängd och kan då brusreducera bilden efter referensbilden. Om du stänger av Noise Reduction i menyn så har jag för mig att bilden kommer på en gång.
 
Men Minolta och andra har sagt till mig att bilden blir lite brusigare för att den inte har några processer som behandlar bilden därför kan inte denna förklaring stämma helt och hållet. Men stämmer detta så har Minolta en extremt dålig process i sig och även det borde vara lite skamligt för en kamera i den prisklassen.

Jag tycker det känns lite konstigt att bara verkar vara jag som är så kritisk till A1 och jag kan bara jämföra den med mycket äldre (och billigare) kameror. Så det kan som sagt bero på att jag fått en extra dålig A1a :-(
 
Dr Larsson skrev:
Om man tar en bild över en viss slutartid så tar om jag inte missminner mig A1:an en till bild med slutaren stängd och kan då brusreducera bilden efter referensbilden. Om du stänger av Noise Reduction i menyn så har jag för mig att bilden kommer på en gång.
Ah. Det låter rimmligt. Men!
Det finns altid ett men.

Jag körde RAW och bilderna jag fick ut innehöll röda och blåa prickar. Men Minoltas program "DImage wiever" har ingen knapp för att slå på/av brus redusering. Dvs att jag trots detta får brusiga bilder.

Kan man på nått sätt spara ut denna extra bild?
 
Jag har en A2 och det borde fungera i stort likadant, över 2 sekunder så går brusreduceringsfunktionen igång. Det innebär att efter den ordinarie exponeringen så görs en till med slutaren stängd, då kan kameran se var bruset har uppstått och filtrera bort det. Alltså alla expoeringar över 2 sekunder blir dubbelt så långa. Men det ska gå att stänga av, gå in i menyn när du är i "fotoläge", flik 3 där skall det finnas noise reduction "on/off" som "Dr Larsson" påpekade.
 
Nekomy skrev:
Ah. Det låter rimmligt. Men!
Det finns altid ett men.

Jag körde RAW och bilderna jag fick ut innehöll röda och blåa prickar. Men Minoltas program "DImage wiever" har ingen knapp för att slå på/av brus redusering. Dvs att jag trots detta får brusiga bilder.

Kan man på nått sätt spara ut denna extra bild?

Nej, DiMage Viewer har ingen möjlighet att brusreducera, det görs ju direkt i kameran.

Att du får brusiga bilder är "normalt" med A1:an, vad kör du på för ISO? Allt över 100 ger för mycket brus enligt mig, jag kör alltid på ISO100. Vad jag vet går det inte att få ut den extra bilden, min gissning är att bruset analyseras och därefter tas bilden bort.
 
Lite extra svammel.

Här är en liten test, bilden jag länkar till är 683,83 Kb stor
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/Brus-A1-ISO100.jpg

Den visar fyra rutor men beskriver bara två bilder öppnade med två olika program. Båda bilderna är RAW bilder med ISO 100, slutartid 30 sekunder och bländare 11. (Bild 1 och 3 är samma bild / Bild 2 och 4 är samma bild). Jag skar sedan ut ungefär samma del i bilden och sparde dessa i TIF och sate sedan ihop en bild som spades i JPG format.

1: Bild tagen med noise reduction ON, öppnad med Dimage viewer
2: Bild tagen med noise reduction OFF, öppnad med Dimage viewer

3: Bild tagen med noise reduction ON, öppnad med PhotoShop
4: Bild tagen med noise reduction OFF, öppnad med PhotoShop

Bild 1 är okay men lysande punkter har ersatts med mörka fläckar. Men fortfarande är det kvar flera lysande pixlar

Bild 2 är tagen med samma inställningar och endast brus reduceringen är stängdes av. Denna bild är helt oanvändbar.

Bild 3 är samma bild som bild 1. Men jag har öppnat den med PhotoShop och valt sGRB. Förutom andra färger i bilden är alla lysande pixlar borta. Dock kvarstår alla mörka prickar.

Bild 4 (som är samma som bild 2) är oanvändbar, men man ser en klar skillnad.

Så den frågan jag försöker få besvarad är; Varför så stor skillnad beroende på vilket program man öppnar bilderna med och är det normalt att A1 har så här mycket brus? Och om det är normalt, vad har man då för användning av ISO över 100?

Och de den extra tid A1 lägger ner på att göra en svart bild för brus reducering skulle vara kul att få ut som vanlig bild så man kan använda den i andra program, men der verkar göra nytta i alla fall.
 
Re: Lite extra svammel.

Nekomy skrev:
Och de den extra tid A1 lägger ner på att göra en svart bild för brus reducering skulle vara kul att få ut som vanlig bild så man kan använda den i andra program, men der verkar göra nytta i alla fall.

?? har försökt tolka den här meningen o dina bilder en lång stund nu o fattar nada... Vad har du plåtat? Tänkte göra om samma test med min A1 men vet inte hur. Nedanstående bild är en 100% crop ur en nattbild tagen med 10 sekunders exponeringstid.
 

Bilagor

  • 1912crop.jpg
    1912crop.jpg
    17.5 KB · Visningar: 150
När jag ibland inte har nått att göra så tar jag bilder ut genom mitt fönster och därför har jag många bilder från detta område tagna under olika förhållanden. Detta visade sig vara en bra saker att göra även bilderna varken har kvalité eller skönhet.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/EPSN0017.JPG
Detta är en bild jag tog med en slutartid på 8 sekunder och det utan brus reducering eller efterbehandling. Jämför jag denna bild med bilder jag tagit med min Minolta med samma settings så blir jag besviken. Än mer besviken blir jag när jag tänker på att min Epson som jag hade köpt begagnad hade taskig CCD eftersom jag råkade bränna denna mot solen i en episod av klantigheter och att CCD är några år äldre.
 
Jag tycker efter att ha kikat på dina bilder att du ska lämna iväg A1:an på service. Jag tror inte jag skulle kunna få fram så där mycket brus och "hotta" pixlar med min om jag så försökte.
 
Tror också kameran e knas. Så där många hot pixelns har jag inte inte sett någonstans....någonsin?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.