Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

8080, G6 eller V3? Bland annat, hjälp och tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Tvärtom, skärpan och det dynamiska omfånget är vida överlägset på 1Ds bilden, skärpedjupet är därimot avsevärt längre på V3 bilden.

Det syns ju tydligt att det fattas massor av toner i V3 bilden:...
Synd att ljussättningen inte är densamma på de två exempelbilderna. Man ser att 1D är bättre, men jag är av gammal vana skeptisk mot tester där det slarvas.
 
Mikael: Du har helt rätt, ljussättningen är olika.

Jag tycker dessutom att det är märkligt att de använder en så stor bländare att skärpedjupet inte räcker till.
 
Om ni inte upptäckt det tidigare, finns även Canon EOS-1D Mark II i comparometerns bildregister (måste ha kommit in igår eller idag. Jag måste säga att jämförelsen mellan denna och kompakten V3 blir på alla testbilderna ännu mer förvirrande än i fallet 1dS. Dessutom har man avlägsnat sedel/mynt/medaljongbilden och den översta sammanställningsbilden med ringklockan från testbilderna för Mark II. Det kan knappast tydas på annat sätt än att i makroläget man inte lyckats få skärpan OK. Bilderna på kvinnan med blommorna och bilden med tre kvinnor är verkligen inte upplyftande som testbilder. I samtliga av dessa fall ger V3:an avsevärt mycket bättre skärpeintryck. Även bilden som visar upplösningen motiverar inte de över 60 000 kronorna för denna kamera, om man enbart skulle utgå från bildtestet. Som väl är finns ju en testberättelse som talar ett tydligare språk.

Vad gäller bildkvaliteten i sin helhet (kontrastomfång, färgeråtergivning och skärpa), vågar jag direkt påstå att samtliga av objektiven till min Leica med Kodachrome som medium slår ut vad testerna demonstrerar för denna 60 000-kronorskamera..
 
1D mark II kostar inte 60 000:-, den kostar runt 40 000:-

Det är 1Ds Mark II som kostar runt 60 000:-
 
NisseM skrev:
Bilderna på kvinnan med blommorna och bilden med tre kvinnor är verkligen inte upplyftande som testbilder. I samtliga av dessa fall ger V3:an avsevärt mycket bättre skärpeintryck.
Det är du helt säkert väldigt ensam om att anse.
 
NisseM skrev:
Vad gäller bildkvaliteten i sin helhet (kontrastomfång, färgeråtergivning och skärpa), vågar jag direkt påstå att samtliga av objektiven till min Leica med Kodachrome som medium slår ut vad testerna demonstrerar för denna 60 000-kronorskamera..
Låter rimligt, iaf vad gäller skärpa, småbild ger ungefär 10-11Mp upplösning medans 1D Mark II ger 8Mp.

Det dynamiska omfånget med 1D Mark II är dock högre än för diafilm.
 
sagan skrev:


En D-SLR är inte dyr idag och den blir heller inte snabbare omodern än vad en kompakt blir.

Digitala kameror kostar ungefär dubbelt så mycket som motsvarande analoga. Självklart blir även kompakter snabbt föråldrade. Vad jag vet är du inne på ditt tredje digitala hus, inom loppet av hur många år?

/Staffan
 
Digitala systemkameror är betydligt billigare än analoga, då förbrukningskostnaden är minimal, för man får nästan anta att man ska använda kameran oxå, inte bara ha den stående i bokhyllan.

Jag använder fortfarade mitt första kamerahus (10D), sen har jag oxå en 20D.
 
Innan det har jag haft 3 olika "digitalkompakter" och ny har jag även kompleterat med en digital fickkamera.
 
sagan skrev:
Digitala systemkameror är betydligt billigare än analoga, då förbrukningskostnaden är minimal, för man får nästan anta att man ska använda kameran oxå, inte bara ha den stående i bokhyllan.

Om man förutsätter att de digitala bilderna skall ut på papper - vilket man får anta - är kostnaden för digitalt foto inte så låg långre.
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
Det är du helt säkert väldigt ensam om att anse.

Min fråga är varför du ovan väljer att uttala dig om jämförelser mellan testbilder så tvärsäkert men uppenbart felaktigt på en offentlig sajt som:

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

gällande Canon 1D Mark II och Sony V3.

Verkligheten kan enkelt konstateras och mitt påstående i inlägget:

"Bilderna på kvinnan med blommorna och bilden med tre kvinnor är verkligen inte upplyftande som testbilder. I samtliga av dessa fall ger V3:an avsevärt mycket bättre skärpeintryck"


enkelt bekräftas av vilken intresserad forummedlem som helst.

Ser du dina påståenden eller önskan om att de skulle vara korrekta som någon form av mantran. Ju kraftigare de poängteras desto större möjlighet finns för att de skall accepteras?

Det har tydligt framgått för alla forummedlemmar som följt dina resonemang, att du vill framhäva den oerhörda skillnaden mellan användningen av d-SLR-kameror och kompakterna men varför utsätter du dig för sådana uppenbara överdrifter som dessutom visar exempel på motsatsen? Nämnda sajt ger mycket tydligt belägg för mitt påstående i tidigare inlägg.
 
Arleklint skrev:
Om man förutsätter att de digitala bilderna skall ut på papper - vilket man får anta - är kostnaden för digitalt foto inte så låg långre.
Man får tvärtom anta att antalat bilder som ska komma på papper är försvinnande lite (0.5-1%), vilket all statistik oxå visar.
 
NisseM skrev:
Min fråga är varför du ovan väljer att uttala dig om jämförelser mellan testbilder så tvärsäkert men uppenbart felaktigt på en offentlig sajt som:

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

gällande Canon 1D Mark II och Sony V3.
NisseM skrev:
Ser du dina påståenden eller önskan om att de skulle vara korrekta som någon form av mantran. Ju kraftigare de poängteras desto större möjlighet finns för att de skall accepteras?
Jag tycker du ska ställa dig själv den frågan istället.
 
Har följt diskussionen nu några dagar, men nu måste jag kommentera testbilder:

- lägger man upp bilder mellan t ex Nikon D70 och Sony V3 så syns ju mycket tydligt att detaljrikedom och dynamiskt omfång är bättre med D70. Titta t ex på kvinnans ansikte och framförallt halsen.

Sedan har Sonyn den kraftiga uppskärpning som kompakter plägar ha och som gör att bl a blommorna ser kantskarpare ut än för D70. Förvånande att ingen nämnt den påtagliga artificiella skärpa kompakter lägger på, det brukar ju vara grundfakta i alla tester.

Sedan i sakfrågan: jag har en 5 MP-kompakt som komplement till min D70, och kompakten tar ofta kanonfina bilder som tål att printas stort. Men för fotografering som kräver snabbhet, pålitlig AF och god kontroll gäller DSLR:en. Är en kompakt ändå enda alternativet tycker jag snabbhet, AF-funktion med stödljus och optisk kvalitet är viktigast. Antar att V3 vinner där...
 
sagan skrev:
Man får tvärtom anta att antalat bilder som ska komma på papper är försvinnande lite (0.5-1%), vilket all statistik oxå visar.

Man får framförallt anta att lika många digitala bilder skall hamna på papper som analoga. Eller hur?

Alla alternativexponeringar och
"försäkerhetsskullbilder" som sållats bort, men som säkert ingår i din procentsiffra, gör ju ingen glad. Eller hur?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.