Annons

8080, G6 eller V3? Bland annat, hjälp och tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)
NisseM skrev:
Man kan själklart plocka bilder för jämförelse som utfaller åt något håll.
Du kan jämföra med vilka bilder du önskar, jag tog två som var så lika som möjligt.
NisseM skrev:
Ser man på huvudtesten får man motsatt uppfattning om bildåtergivningen..
Det beror på att de till skillnad mot dig aldrig skulle komma på tanken att jämföra den med 1Ds, deras omdöme är givetvis jämfört med andra kameror i samma klass.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett tillägg till underlaget för val av kameratyp

jimh skrev:
Jag förstår ditt resonemang i teorin.

Men i praktiken tycker jag inte det har så mycket bäring eftersom den aktuella kameran har f/4 som största bländare i teleläget, en bländare som redan är mindre än den man ofta använder med systemkameror i svagt ljus. Det finns alltså inte tekniska möjligheter att utnyttja det större skärpedjupet.

För att konkurrera när det gäller egenskaper i svagt ljus skulle kompakterna behöva ha optik på åtminstone f/0.7 till f/1 eller där i trakten.
Det kanske bör betonas, som ledning för alla sökare på området, det naturliga i att ingen kamera har allt. När det gäller valet av kompaktkamera måste man naturligtvis bortse från de specialkrav som innebär önskan att kunna täcka in absolut alla belysnings- och motivförhållanden. I det senare fallet får kameravalet naturligtvis styras av dessa önskemål. Då blir systemkameran det naturliga valet. Samtidigt innebär detta dock helt andra kostnader och kräver mycket av användaren.

Vad jag påpekar är att toppkamerorna i kompaktsegmentet redan uppnått sådan nivå att de kan producera bilder av mycket hög klass. De är dessutom så hanterliga att de platsar i fickan eller handväskan. Det gör i sin tur att det blir bilder tagna, som aldrig annars skulle blivit det. De ev. begränsningar som i framtiden kan tänkas uppkomma t.ex. med V3:an är inte större än att det blir lätt att leva med dessa. Min hustru som nu kört in sig på kameran har redan, efter kort tid, lyckats hämta hem bilder av förvånansvärd hög kvalitet som inte liknar något från tidigare år. Ett av skälen är möjligheten att bedöma resultaten direkt på plats, radera och ta om när det behövs etc. Min hustru har redan knäckt problemen med det levande histogrammet och lärt sig att med dess hjälp klara de svåraste motiv/belysningsförhållanden.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett tillägg till underlaget för val av kameratyp

NisseM skrev:
Genom att skärpedjupet medger större bländaröppningar på kompakten kan regelmässigt lägre ISO-tal användas.

Stor bländaröppning medför oftast sämre skärpa (mest lider kantskärpan). Det gäller i stort sett all optik och alltså även för kompaktdigitalkamerornas objektiv.

När det gäller just Sony V3 så bör man dessutom vara uppmärksam på att kameran i P-läget strävar efter att välja små bländaröppningar. Allt för små bländaröppningar försämrar också skärpan pga diffraktion. (Bländare 8 är alldeles för liten bländare för god skärpa på ett så litet objektiv.)

PD
 
sagan skrev:
Du kan jämföra med vilka bilder du önskar, jag tog två som var så lika som möjligt.

Det beror på att de till skillnad mot dig aldrig skulle komma på tanken att jämföra den med 1Ds, deras omdöme är givetvis jämfört med andra kameror i samma klass.
Det senaste var tal i gåtor. En av de första idéer som en presumtiv kameraköpare får, bortsett från dig, är naturligtvis att jämföra den tänkta kameran, som passar plånboken, med resultaten från värstingarna. I den testserie som som jag tidigare hänvisat till framgår klart hur väl kompaktkameran står sig mot värstingarna i d-SLR-klassen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett tillägg till underlaget för val av kameratyp

PMD skrev:
Stor bländaröppning medför oftast sämre skärpa (mest lider kantskärpan). Det gäller i stort sett all optik och alltså även för kompaktdigitalkamerornas objektiv.

När det gäller just Sony V3 så bör man dessutom vara uppmärksam på att kameran i P-läget strävar efter att välja små bländaröppningar. Allt för små bländaröppningar försämrar också skärpan pga diffraktion. (Bländare 8 är alldeles för liten bländare för god skärpa på ett så litet objektiv.)

PD
Diskussionen kring diffraktionsproblemet i samband med automatiken är faktiskt irrelevant (utom i helautomatiskt läge, men det tror jag de flesta undviker). Problemet, om det uppkommer, löser man ju lätt med bländarförval eller genom att i P-läget justera bländar/slutarkombination så att man får den bländare man vill ha. Optiken på den aktuella kameran ger faktiskt fin skärpa på alla bländaröppningar så jag ser inga problem där.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett tillägg till underlaget för val av kamera

NisseM skrev:
Då blir systemkameran det naturliga valet. Samtidigt innebär detta dock helt andra kostnader och kräver mycket av användaren.
Sonv V3 kostar 6794:- och Olympus E-300 kostar 8695:- inkl. objektiv på cyberphoto, det är knappast frågan om någon jätteskillnad i pris.

Jag kan heller inte se att det skulle på något sätt kräva mer av användaren.
 
NisseM skrev:
Det senaste var tal i gåtor.
Vad är det du inte förstår?

NisseM skrev:
En av de första idéer som en presumtiv kameraköpare får, bortsett från dig, är naturligtvis att jämföra den tänkta kameran, som passar plånboken, med resultaten från värstingarna.
Det tror jag inte alls på, det naturliga är att jämföra de kamerorna man har råd med.

NisseM skrev:
I den testserie som som jag tidigare hänvisat till framgår klart hur väl kompaktkameran står sig mot värstingarna i d-SLR-klassen.
Jag länkade två bilder från testet du refererade till, det framgår tydligt att V3 inte är ens i närheten av samma kvalitét.

Du är välkommen att länka två andra bilder om du anser bilderna vara orättvisa (Inte så lite märkligt att först referera till en test och sen döma bort bilderna i testet :D ).
 
Senast ändrad:
NisseM skrev:
Den porträttfotograf som inte klarar att skapa lugna bakgrunder
utan att ta till "förmågan" (läs optikens brist på skärpedjup) för att
skapa lugna bakgrunder vid fotograferingen förefaller faktiskt sakna
friska idéer.


Det handlar om att vid behov, och kanske i farten på stan eller på utflykten,
att ta en bild på någon eller något där man vill kunna få en snygg bakgrund
som inte drar åt sig blickarna och/eller verkar i kontrast till det skarpare
motivet. Är det en okreativ och fantasilös önskan? Jag tycker att möjligheterna
att vara bildmässigt kreativ ökar med fler tekniska uttryck, utan att det för
den sakens skull handlar om teknik utan i stället just om bilder.

/Staffan
 
sagan skrev:
Vad är det du inte förstår?


Det tror jag inte alls på, det naturliga är att jämföra de kamerorna man har råd med.


Jag länkade två bilder från testet du refererade till, det framgår tydligt att V3 inte är ens i närheten av samma kvalitét.

Du är välkommen att länka två andra bilder om du anser bilderna vara orättvisa (Inte så lite märkligt att först referera till en test och sen döma bort bilderna i testet :D ).
Det naturliga vid alla jämförelser är, för de flesta jag känner, att söka referensobjekten just på toppen av kvalitetspyramiden.

Var och en kan testa samtliga referensbilder som förekommer i den comparometer jag rekommenderade. Det räcker med att man t.ex. tittar på bilden med sedeln, mynten och medaljongen. Färger, skärpa och detaljrikedomen på bilden från V3:an är i alla avseenden överlägsna testbilden som tagits med 60 000-kronorskameran Canom 1Ds. Du har säkert förklaringar till det, men skillnaden är otvetydig. Jämförelsen mellan V3:an och övriga kameror i d-SLR-toppskiktet ger liknade resultat till V3:ans fördel, vilket visar att mycket har hänt på kompaktsidan under senare år.
 
NisseM skrev:
Det naturliga vid alla jämförelser är, för de flesta jag känner, att söka referensobjekten just på toppen av kvalitetspyramiden.
Jag har inte sett någon jämföra 3V med 1Ds i någon tråd, tidigare..och jag har läst de flesta.

NisseM skrev:
Var och en kan testa samtliga referensbilder som förekommer i den comparometer jag rekommenderade. Det räcker med att man t.ex. tittar på bilden med sedeln, mynten och medaljongen. Färger, skärpa och detaljrikedomen på bilden från V3:an är i alla avseenden överlägsna testbilden som tagits med 60 000-kronorskameran Canom 1Ds. Du har säkert förklaringar till det, men skillnaden är otvetydig. Jämförelsen mellan V3:an och övriga kameror i d-SLR-toppskiktet ger liknade resultat till V3:ans fördel, vilket visar att mycket har hänt på kompaktsidan under senare år.
Tvärtom, skärpan och det dynamiska omfånget är vida överlägset på 1Ds bilden, skärpedjupet är därimot avsevärt längre på V3 bilden.

Det syns ju tydligt att det fattas massor av toner i V3 bilden:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/V3/FULLRES/V3MAC.HTM

http://www.imaging-resource.com/PRODS/EOS1DS/FULLRES/E1DSMAC.HTM

edit: lite märkligt att skärpan ligger på sedeln på 1Ds bilden och på V3 bilden ligger skärpan på myntet.
 
Senast ändrad:
Staffan skrev:
Det handlar om att vid behov, och kanske i farten på stan eller på utflykten,
att ta en bild på någon eller något där man vill kunna få en snygg bakgrund
som inte drar åt sig blickarna och/eller verkar i kontrast till det skarpare
motivet. Är det en okreativ och fantasilös önskan? Jag tycker att möjligheterna
att vara bildmässigt kreativ ökar med fler tekniska uttryck, utan att det för
den sakens skull handlar om teknik utan i stället just om bilder.

/Staffan
Själv ser jag området fotografi som ett konstområde och ställer själklart upp på vad du säger. Den som har konstnärliga ambitioner kan naturligtvis gå hur långt som helst i materialväg för att uppnå det som eftersträvas.

Resonemangen har främst inriktats på valet av kompaktkamera, som vederbörande sökt råd om. Som trådstartaren själv uttryckligen påpekat, hade han redan beslutat sig för den nivå han ville lägga sig på.

Likväl kan det var intressant att stöta och blöta problemen med olika kameratyper en del.
 
sagan skrev:
Jag har inte sett någon jämföra 3V med 1Ds i någon tråd, tidigare..och jag har läst de flesta.


Tvärtom, skärpan och det dynamiska omfånget är vida överlägset på 1Ds bilden, skärpedjupet är därimot avsevärt längre på V3 bilden.

Det syns ju tydligt att det fattas massor av toner i V3 bilden:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/V3/FULLRES/V3MAC.HTM

http://www.imaging-resource.com/PRODS/EOS1DS/FULLRES/E1DSMAC.HTM

edit: lite märkligt att skärpan ligger på sedeln på 1Ds bilden och på V3 bilden ligger skärpan på myntet.
Redan i det du säger om var skärpan ligger i en testbild av ett nästan plant objekt styrker i allt väsentligt vad jag tidigare påpekat om skärpans/skärpeedjupets betydelse inom konstarten fotografi. Det spelar ingen roll hur dyrbar kameran och optiken är - optikens lagar är omutliga. I bedömningen av testbilderna som står mot varandra, kan det f.ö. vara intressant att höra andra yttra sig.
 
NisseM skrev:
Resonemangen har främst inriktats på valet av kompaktkamera, som vederbörande sökt råd om. Som trådstartaren själv uttryckligen påpekat, hade han redan beslutat sig för den nivå han ville lägga sig på.

Likväl kan det var intressant att stöta och blöta problemen med olika kameratyper en del.

Japp, om han inte tröttnar efter alla utläggningar om dslr'er. Att köpa en bra modern dslr är som att köpa 5 kg fin fransk tryffel, exklusivt pris och den blir rätt fort omodern.
 
Skärpedjupet är kort på 1Ds bilden eftersom de använt en stor bländare, vill man ha längre skärpedjup så använder man en mindre bländare, enkelt.

En D-SLR är inte dyr idag och den blir heller inte snabbare omodern än vad en kompakt blir.
 
Staffan skrev:
Japp, om han inte tröttnar efter alla utläggningar om dslr'er. Att köpa en bra modern dslr är som att köpa 5 kg fin fransk tryffel, exklusivt pris och den blir rätt fort omodern.
Angenämt att träffa på klartänkt folk. Med kameror är det som med den dyraste rätten på restaurangmenyn. Om inte utvecklingen och den stora åtgången på låg och medelprisrätterna fanns att träna upp kockarna på, skulle de dyrare rätterna ha varit ännu dyrare än de är. För att få verksamheten att gå runt måste låg- och mellanprisrätterna gå hem.

Det intressanta segmentet för producenterna av kameror är naturligtvis det som säljer bäst. På detta läggs naturligtvis mest utvecklingspengar. Erfarenhetsöverföringen sker naturligtvis dubbelsidigt. De senaste kompaktkamerorna är verkligen små mästerverk. Så talar den som vant sig vid kameror från Rolleiflex- Linhoff-Hasselblad-Leica m.fl. under ett långt fotoliv. Naturligtvis kommer man inte ifrån analogkameran i många fall, men bekvämligheten vid hanteringen av bilder på datorn istället för i mörkrummet tar successivt överhanden i takt med åldern.
 
NisseM skrev:
De senaste kompaktkamerorna är verkligen små mästerverk. Så talar den som vant sig vid kameror från Rolleiflex- Linhoff-Hasselblad-Leica m.fl. under ett långt fotoliv.
Du är den absolut första jag läst om som är van vid (eller iaf påstår sig vara van vid) Rolleiflex- Linhoff-Hasselblad-Leica m.fl efter ett långt fotoliv och samtidigt kallar de senaste kompaktkamerorna "verkligen små mästerverk".

Det är nog mer att du talar så än att "Så talar den som"..

NisseM skrev:
Naturligtvis kommer man inte ifrån analogkameran i många fall
Vilka fall då?
 
Jämfört med alltiettkamerorna, givetvis.

Förstår inte varför du drar in proffskameror och analoga kameror i diskussionen.

För övrigt, som jag ser det är det betydligt dyrare med SLR, men det är klart, har man inte tänkt att plåta med kameran så är det billigare, men det får man nästan anta att man har tänkt.
 
sagan skrev:
Du är den absolut första jag läst om som är van vid (eller iaf påstår sig vara van vid) Rolleiflex- Linhoff-Hasselblad-Leica m.fl efter ett långt fotoliv och samtidigt kallar de senaste kompaktkamerorna "verkligen små mästerverk".

Det är nog mer att du talar så än att "Så talar den som".


Kommentar Nissem

Visserligen är det sällan som någon recenserar mitt sätt att uttrycka mig i skrift, men det förefaller som om du även har behov av en semantisk utläggning kring detta. Kan det istället vara så att du ifrågasätter min erfarenhet eller alternativt inte delar min uppfattning att de senaste kompaktkamerorna representerar små mästerverk? Anser du f.ö. uttalandena på något sätt kontradiktionära - dvs. att någon med lång erfarenhet kan yttra berömmande ord gentemot de tekniker som skapat dagens avancerade kameror?


sagan

Vilka fall då?

(ang. behovet av annan utrustning)

Tja...

- t.ex. om man önskar göra "nyckelhålstagningar" i miniatyrmodeller för att uppnå fullskaleverkan, då är Leicans specialobjektiv oslagbara.

- Vid mikroskoptagningar finns ingen anledning att släppa befintlig utrustning.

- Vid särskilt krävande inomhusarkitekturbilder. I småbildsformatet har jag hittills inte sett Leitz 21 mm vidvinkeloptik överträffad. I större format (Linhoff) med vridbara bakstycken och objektivplatta för noggrann restitution redan under tagningen befinner man sig på en annan nivå.

Överhuvudtaget när mycket speciella krav måste uppfyllas som man inte använder eller kan använda alt-i-ett-kameran till - framför allt när man redan har den specialutrustning som krävs. Detta ger mig dock inte anledning att i varje läge rekommendera presumtiva kameraköpare att välja just min basutrustning. Den må vara hur mångsidig som helst men det betyder inte att folk är villiga att dra med sig de många kilo utrustning, som man bekvämt kan arbeta med på sin arbetsplats eller i hemmet.

Utgångspunkten för diskussionen i denna tråd har ju f.ö. varit en försiktig förfrågan från någon som redan botaniserat på kompaktsidan. Andra forummedlemmar, utan att ha yttrat sig, kan mycket väl ha följt diskussionen och tillförts information som sällan brukar fördjupas tillräckligt för att utgöra bra beslutsunderlag.
 
NisseM skrev:

Kommentar Nissem

Visserligen är det sällan som någon recenserar mitt sätt att uttrycka mig i skrift, men det förefaller som om du även har behov av en semantisk utläggning kring detta. Kan det istället vara så att du ifrågasätter min erfarenhet eller alternativt inte delar min uppfattning att de senaste kompaktkamerorna representerar små mästerverk? Anser du f.ö. uttalandena på något sätt kontradiktionära - dvs. att någon med lång erfarenhet kan yttra berömmande ord gentemot de tekniker som skapat dagens avancerade kameror?
Jag reagerade på att du hela tiden använder dig av en retorik som går ut på att det du tänker och gör är det som de absolut flesta gör, eller t.o.m. alla (trots att du inte har någon som helst grund för det), rätt irriterande retorik om du frågar mig.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.