Annons

8080, G6 eller V3? Bland annat, hjälp och tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Jag tror du har fel där, många av kompaktkamerorna är uppenbart inställt på att ge maximal upplevelse på skärm och om man ska ha bilderna på papper så bör man använda andra inställningar än de av kameratillverkaren föreslagna inställningarna.

Håller inte med här! Dom vill nog att vi skall printa ut bilderna på papper! Där finns pengar o hämta. Fuji, Kodak, Konica Minolta lagar papper och digitalkameror.
Epson, Sony,HP,Canon= skrivare, papper, färg

Dessutom är ju konsument kamerorna den största marknaden för tillverkarna.
 
Är syftet endast att visa bilderna på skärm så räcker en D30 fint (3Mp) och sen skala ned till passande storlek.
 
prozac skrev:
Håller inte med här! Dom vill nog att vi skall printa ut bilderna på papper! Där finns pengar o hämta. Fuji, Kodak, Konica Minolta lagar papper och digitalkameror.
Epson, Sony,HP,Canon= skrivare, papper, färg

Dessutom är ju konsument kamerorna den största marknaden för tillverkarna.
Visst, men tillverkarna är inte dumma, de vet att folk kollar på skärmarna efter om bilderna ser bra ut från kameran.
Ser de bra ut på skärmen så är folk nöjda och köper kameran.

Alltså är standardinställningarna i många fall optimerade för skärmvisning.
 
sagan skrev:
Givetvis, det är ju bara bortkastat att köpa en 12Mp om man inte tänkt göra 30 x 40cm papperskopior eller större.

Är syftet endast att visa bilderna på skärm så räcker en D30 fint (3Mp) och sen skala ned till passande storlek.

Alltså kan vi avstå från att berömma/såga mångpixelkameror genom att snoka i bildfilerna på skärmen.
 
Det tycker jag inte, ser det bra ut på skärm i 100% så vet man att bilden tål mycket stora förstoringar.

Ser man därimot klara defekter så kanske man ska vara försiktig med hur stora förstoringar man ska göra.
 
Arleklint skrev:
Att bilderna inte är gjorda för att ses så framgår genom att väldigt få, om ens någon, har en skärm som kan visa hela bilden i full upplösning.

Fast "hela bilden" kanske innebär 10% av det som fastnade på sensorn. Då är det rätt intressant hur bra kvalitet detta utsnitt håller - även på skärmen.

10% av 12mp är ju ungefär 1mp, dvs en upplösning som är rätt lagom för någon med den mycket vanliga skärmupplösningen 1280x1024.
 
dl_4711 skrev:
Fast "hela bilden" kanske innebär 10% av det som fastnade på sensorn. Då är det rätt intressant hur bra kvalitet detta utsnitt håller - även på skärmen.

10% av 12mp är ju ungefär 1mp, dvs en upplösning som är rätt lagom för någon med den mycket vanliga skärmupplösningen 1280x1024.

Om du skall göra en sådan bild behöver du ju inte en 12 MP kamera.
 
Arleklint skrev:
Om du skall göra en sådan bild behöver du ju inte en 12 MP kamera.

I en del fall kan man göra det. När ditt livs "Kodak Moment" dyker upp 200m bort och du har 50mm/1.8 monterat. 12mp kompenserar rätt rejält med brännvidd om kvaliteten är bra.

Ett annat exempel är bilder som dyker upp först när själva fotande redan är avklarat. Ett litet utsnitt ur en i övrigt misslyckad bild kan ofta bli hur bra som helst.
 
Vi har alltså slutligen under diskussionerna i denna tråd kunnat konstatera att kvalitetsskillnaderna, vid jämförelsen mellan olika kameratyper, huvudsakligen begränsas genom använt visningsmedium (bildskärm, pappersbild) och bildvinkeln under vilken detta betraktas.

De digitala bildparametrarna (dynamiskt omfång, skärpa/upplösning och signalbrus) visar sig alltså för högkvalitetskameror, såväl för kompaktkameror som d-SLR-kameror, i de flesta fall med råge uppfylla kraven.

P.S.
Har under de senaste dagarna sett prov på ytterligare bilder i A4-format, som åstadkommits via tagningar utförda av min hustru med Sony V3 (Porträtt, landskap och interiörer). Resultaten betecknar jag som tekniskt absolut fullödiga (färger, upplösning dynamiskt omfång helt utan invändningar). Signalbrus obefintligt. Det senare inte förvånande genom vad som framgått av bildstudier på nätet i extrem förstoring.

Vad jag kan utläsa av denna tråd och som jag genom egna, praktiska studier konstaterat, ligger således den stora, väsentliga och urskiljbara skillnaden mellan kvalitetskameror typ kompakt och d-SLR i skärpedjupet. Eftersom bl.a. landskapsfotografering och makrofotografering ligger inom det högprioriterade intresseområdet, känns behovet av större kamera/bildsensor och det kortare skärpedjup som dessa skulle innebära, mycket avlägset.
 
Bildexempel!

Pga av allmän skepsis mot de stora sajterna och bristande tillgång till real-world-pictrures från Sonys V3:a vore det spännande att kunna ta del av dessa "fullödiga" eftersom jag själv står i valet om kvalet över dessa två fina kameror. Inte för att jag misstror dig utan främst för att jag är genuint intresserad av kamerorna. Något webgalleri kanske?


OT: Nils, skiver detta här eftersom det inte går att kontakta dig via sidan, 2 bad. Kontakta mig annars via kontaktfunktionen här på fotosidan.se.
 
Re: Bildexempel!

johan.morck skrev:
Pga av allmän skepsis mot de stora sajterna och bristande tillgång till real-world-pictrures från Sonys V3:a vore det spännande att kunna ta del av dessa "fullödiga" eftersom jag själv står i valet om kvalet över dessa två fina kameror. Inte för att jag misstror dig utan främst för att jag är genuint intresserad av kamerorna. Något webgalleri kanske?


OT: Nils, skiver detta här eftersom det inte går att kontakta dig via sidan, 2 bad. Kontakta mig annars via kontaktfunktionen här på fotosidan.se.
Du kan t.ex. kika på:

http://not.contaxg.com/document.php?id=6333&full=1

Som ger en uppfattning om den kvalitet vi talar om. Om i detta exempel en annan bakgrund valts, skulle bilden bli ytterligare bättre. Tagen av någon som bara experimenterat. Min hustru har redan efter nio veckor en lång rad toppbilder med denna kamera. Man upphör aldrig att förvånas.
 
Till Johan Mörck!

http://not.contaxg.com/document.php?id=6445&full=1

resp.

http://not.contaxg.com/document.php?id=6387&full=1

ur samma site kan också vara intressanta för dig.

Min uppfattning är att de användare som hittills hört av sig på olika forum förvånas över den hårnålsskärpa som Zeissoptiken i kombination med bildsensor och färgåtergivning, som man upplever med V3:an. Den som ser detta som nackdel i mer konstnärliga sammanhang och önskar mjuka upp konturerna, kan lätt klara detta i alla softningsgrader genom att använda ett försättsglas t.ex. i form av ett UV-filter med olika tunna hinnor fett pålagda.Dessutom kan man utnyttja den sofistikerade mjukheten som bländare F/8 ger alla kompaktkameror. Många andra möjligheter finns, som vissa d-SLR-förespråkare verkar okunniga om.

För min egen del har jag mycket positivt reagerat på V3:ans lätthanterlighet, med vilken toppresultat kan uppnås, även för en relativt otränad fotograf. Min hustru representerar ett utmärkt exempel. Detta skall sättas i samband med att kameran har ett mycket stort urval avancerade inställningsmöjligheter, som enligt min mening tillfredsställer mycket högt ställda krav. Sonys logiska upplägg gör tillgängligheten av alla funktioner naturlig med kort inlärningskurva som resultat.

Om du vill, kan du mycket väl starta en separat tråd för intresserade, som kan utväxla egna erfarenheter av kameran. Där kan du öppet ställa de frågor du vill ha svar på inför ditt slutliga val. Jag lovar att bidra med erfarenheter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.