Annons

8080, G6 eller V3? Bland annat, hjälp och tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Betraktningsvinkel

NisseM skrev:
De enklaste och för alla entydiga sätten att uttrycka saken är att antingen ange betraktningsavståndets förhållande till totala bildbredden (t,ex, som två gånger bildbredden) eller ange motsvarande synvinkel (14 grader) dvs. vinkeln mellan synstrålarna som träffar bildens ytterkanter). .

Tja, i så fall har man trollat bort betraktningsavståndet som parameter. En bild som förstoras, men flyttas längre bort betraktas ju med samma synvinkel (om man flyttar den rätt avstånd bortåt).
 
NisseM skrev:
Lika viktig, som du anser informationen om d-SLR-kamerornas fördelar vara, anser jag om att framhäva fördelarna med de avancerade prosumerkamerorna.
Jag har inte nekat till det på något sätt, alltiettkamerorna har fördelar och de ska givetvis framföras.

Därimot invände jag mot din antydan om att det var fel att föreslå en D-SLR.
NisseM skrev:
P.S.
De fotografer som visat missnöje med prosumerkamerornas begränsningar har endera valt fel kamera inom segmentet eller tillhör den lilla exklusiva andel fotografer med specialintresse som kräver d-SLR.
På fotosidan (där vi befinner oss) så tillhör inte D-SLR användarna en liten exklusiv andel, utan de allra flesta på fotosidan är seriöst intresserade av att få ut så mycket som möjligt av sin kamera och sitt fotograferande.

Vad som gäller i allmänhet är inte på något sätt representativt för en intressesida som fotosidan.
 
sagan skrev:
Jag har inte nekat till det på något sätt, alltiettkamerorna har fördelar och de ska givetvis framföras.

Därimot invände jag mot din antydan om att det var fel att föreslå en D-SLR.

På fotosidan (där vi befinner oss) så tillhör inte D-SLR användarna en liten exklusiv andel, utan de allra flesta på fotosidan är seriöst intresserade av att få ut så mycket som möjligt av sin kamera och sitt fotograferande.

Vad som gäller i allmänhet är inte på något sätt representativt för en intressesida som fotosidan.
De må så vara, som du påpekar om fördelningen av användare på forumet. Det finns dock all anledning att tänka till om man ständigt utgår från de krav som en professionell användare har. De nybörjare du nämner, har självklart intresse av mångsidig information. Felet som du och många på forumet gör är att i slutändan ge intrycket att d-SLR-kamerorna närmast skulle vara förutsättningen för framställning av högkvalitetsbilder - så är det inte.

Låt mig först ta ett exempel på hur presentationen av Canons flaggskepp, à 60 000 kr för enbart kamerahuset, låter i en svensk presentation..

"Canon presenterar den digitala yrkeskameran EOS-1Ds med fullstor CMOS-sensor med 11,1 miljoner effektiva pixels och ny bildbehandling för bilder med exceptionell detaljskärpa och naturlig färgåtergivning. EOS-1Ds ökar den möjliga bildkvaliteten väsentligt med den nya CMOS-sensorn som har 11,1 miljoner bildpunkter. Tack vare den höga upplösningen och möjligheten att registrera bilden i RAW-format uppfyller EOS-1Ds extrema krav på bildkvalitet."


Efter den presentationen förväntar sig den tillfällige bedömaren utsökta exempel på skillnader i bildresultat jämfört med de billigare posumerkamerornas.

Vem som helst kan på Internet:

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

i stor förstoring göra jämförelser mellan testbilder som t.ex. denna superkamera producerat och bilder som de senaste kamerorna i prosumersegmentet kan.

Om man i en sådan jämförelse exempelvis väljer att ställa Canon EOS-1Ds mot Sony Cyber-shot DSC-V3 som i sin helhet kostar en tiondedel av kamerahuset till 1Ds blir man ganska förvånad. Det direkta intrycket efter att att ha detaljstuderat varje del av alla testbilderna i största förstoring är att prosumerkameran utan tvekan ger den genomsnittligt mest positiva upplevelsen. Skillnaderna mellan de 11 och 7 miljoner pixlarna resulterar visserligen vid upplösningstesten i något bättre data för 1Ds men den marginella skillnaden ger inget utslag i övriga testbilder. Tvärt om förefaller prosumerkameran genomgående ge bättre avbildning (skärpa/färger) och allmänt mer positivyt bildintryck. Prosumerkameran möjliggör f.ö., på samma sätt som för superproffskameran, lagring av bilder i RAW-format med allt vad det innefattar i efterbehandlingsskedet. Prosumerkameran erbjuder dessutom en lång rad finesser som gör kameran oerhört flexibel.

Proffsfotografen, som känner behov av att anpassa olika objektiv för olika motivtyper t.ex. vid reklamfotografering ser naturligtvis fördelar i d-SLR kameran. En fördel är också hastigheten när det gäller att lagra bilder i en situation då många bilder i serie önskas lagrade i RAW-formatet. Det finns flera andra skillnader som kan poängteras (på samma sätt som i fallet SLR-småbildkameror) men det väsentligaste för flertalet fotografer är trots allt att kunna producera högkvalitetsbilder till rimlig kostnad och bekvämlighet. För övervägande antalet fotografer kan detta lättast ske med hjälp av en prosumerkamera (såväl vikts/volyms som kostnadsmässigt).

Frågan är alltså slutligen hur många presumtiva proffsfotografer som forumet kan tänkas "ta fram" (om det nu skulle vara avsikten) genom att alltför ensidigt rekommendera d-SLR-kameror och hur många i övrigt avancerade fotografer som går förlorade, om de ensidigt bibringas inställningen att d-SLR-kameran representerar den enda vägen mot målet? Vad jag puffar för är alltså en större balans i diskussionen - inget annat.
 
Re: Re: Re: Betraktningsvinkel

PMD skrev:
Tja, i så fall har man trollat bort betraktningsavståndet som parameter. En bild som förstoras, men flyttas längre bort betraktas ju med samma synvinkel (om man flyttar den rätt avstånd bortåt).
Just därför bör man ange förhållandet mellan betraktningsavståndet och bildbredden (naturligtvis beräknat på hela bildformatet) inte avståndet i sig. Genom detta synsätt spelar avståndet ingen roll vad gäller upplevelsen av bildskärpa, grynighet och signalbrus.
 
NisseM skrev:
De må så vara, som du påpekar om fördelningen av användare på forumet. Det finns dock all anledning att tänka till om man ständigt utgår från de krav som en professionell användare har.
Jag har inte sett att någon föreslagit en proffskamera i denna tråd eller i någon annan liknande tråd, så vad du fått det ifrån förstår jag inte.
 
sagan skrev:
Jag har inte sett att någon föreslagit en proffskamera i denna tråd eller i någon annan liknande tråd, så vad du fått det ifrån förstår jag inte.
Ok ...d-SLR.kameror då, som av många räknas dit! haka inte upp dig på enstaka ord, Mitt resonemang gäller naturligtvis förhållandet prosumerkameror kontra icke-prosumerkameror (d-SLR).
 
Det är en väldans skillnad på en D-SLR och en proffs D-SLR, särskilt i pris då.

Om du inte menar proffskamera så skriv det inte heller *föreslår*.

Du skriver att det handlar om att ta fram proffsfotografer, det gör det givetvis inte.

Det handlar om att ge bästa möjliga kameraråd.
 
Jag som startade den här tråden har med intresse följt utvecklingen från att från början handlat om rekomendationer till mig som total nybörjare till att handla om något helt annat. Detta helt annat är faktiskt även något jag reagerat på. I många trådar här på forumet har jag anat en viss snobbism bland vissa forumdelatagare. En känsla av att enbart det bästa duger och allt annat är skräp, ok en viss överdrift men jag gör den bara för att tydligaregöra min poäng.

Det som Nils skriver är något jag själv känt och reagerat över. Jag tycker det är tråkigt när man läser i en tråd eller själv skrivit en fråga om en viss kamera så kommer D-slr rekomendationen till slut som ett brev på posten.

Denna attityd tycker jag är tråkig och även om den inte är illa ment utan tvärtom så skrämmer den bort mig och säkert andra nybörjare och okunniga med.

Det kan finnas en mängd faktorer som göra att man inte väljer en d-slr, pengar, storlek, vikt osv osv, men ändå kommer dessa rekomendationer per automatik.

Jag kan förstå om man är en hängiven fotograf som har fotografering som sitt största intresse att man lätt blir insöad på sin utan tvekan jättebra utrustning, men att då enbart rekomendera en sådan till folk som vill ha råd och hjälp med kameror i det s ka prosumerskiktet tycker jag tyder på brist på förståelse för andras behov.
 
Todt skrev:
Det som Nils skriver är något jag själv känt och reagerat över. Jag tycker det är tråkigt när man läser i en tråd eller själv skrivit en fråga om en viss kamera så kommer D-slr rekomendationen till slut som ett brev på posten.
Ett tips är att skriva inledningsvis att man inte är intresserad av någon D-SLR, så löser det sig.

Todt skrev:
Det kan finnas en mängd faktorer som göra att man inte väljer en d-slr, pengar, storlek, vikt osv osv, men ändå kommer dessa rekomendationer per automatik.
Visst kan det finnas det, men det är väl ingen anledning till att inte diskutera saken om inte frågeställaren tydligt sagt vad han/hon vill ha och inte ha?

Todt skrev:
Jag kan förstå om man är en hängiven fotograf som har fotografering som sitt största intresse att man lätt blir insöad på sin utan tvekan jättebra utrustning, men att då enbart rekomendera en sådan till folk som vill ha råd och hjälp med kameror i det s ka prosumerskiktet tycker jag tyder på brist på förståelse för andras behov.
Eftersom man inte känner till en persons behov om han/hon inte skriver det, så kan man ju bara ge det bästa råd man kan ge.

Ju tydligare man ställer sin fråga ju mindre risk är det att man får oönskade svar.


Slutligen så vet jag att många oxå blivit glada och tacksamma för att man föreslagit en billig D-SLR istället för en alltiettkamera.

Man kan inte göra alla nöjda varje gång, så enkelt är det :D
 
Förvisso kan det vara bra att säga att man inte vill ha svar om det eller det andra, men en regel som jag annars tycker är kotym är att svara på frågan och inte börja anta eller vara kreativ i sitt svar om det inte uttryckts från början.

Om jag frågar dig vad du anser om a, b eller c förväntar jag mig självklart svar om antingen a, b eller c, inte att d är bäst. Om jag hade velat ha svar om andra än a, b eller c hade jag självklart ställt frågan annorlunda.

Jag tycker att du med ditt resonemang tänker aningen baklänges.

Visst är det trevligt att få rekomendationer men om någon uttryckligen frågar efter åsikter i en fråga förväntar man sig troligtvis svar på det man frågar.

Men visst man kan inte tillfredställa alla. Jag uttrycker bara en känsla jag fått om forumet och som jag även tycker att Nils med sina inlägg till viss del verifierar.
 
Jag håller med om att man ska svara på frågan som den är ställt, men samtidigt ser jag inget fel i att ställa följdfrågor som "har du tänkt på det som alternativ?" oavsätt var ämnet handlar om.

Syftet är ju att hjälpa personen att komma till bästa möjliga beslut och med största möjliga beslutsunderlag.

Tycker man inte förslaget är intressant så är det ju faktiskt bara att antingen säga det eller ignorera.
 
Todt skrev:
Om jag frågar dig vad du anser om a, b eller c förväntar jag mig självklart svar om antingen a, b eller c, inte att d är bäst. Om jag hade velat ha svar om andra än a, b eller c hade jag självklart ställt frågan annorlunda.
Du kanske inte kände till att "d" fanns, eller hur.
 
Jag har precis tagit mig en titt på trådens början där jag tar upp fyra kameror och där jag vill veta vad folk anser om dom, detta kanske inte framgår med högsta tydlighet men ändå. Bland annat du Kim säger utan anledning, motiviering att jag skall köpa en systemkamera. Jag har inte tidigare uttryckt varför jag inte vill ha en systemkamera eller vad som gör att jag inte kanske kan köpa någon, så innan du kommer med en sådan rekomendation kan det vara bra att börja med att skriva något om kamerorna jag frågar om och kanske avslutningsvis rekomendera en systemkamera med en motivering.

Jag behöver inte ta upp fler exempel på vad jag menar då jag läst att andra redan gjort jämförelser med kikare och bilar. Dessa paralleller räcker gott.

Om man inte har något att säga om de efterfrågade kamerorna behöver man inte säga något alls.

Det är just det som jag försöker få fram som göra att man som nybörjare tycker det känns trist att ställa frågor då man får överlägsna snobbiga svar.

Med tanke på att någon något längre ned i tråden även skriver "att det brukar oftast sluta så" dvs i en rekomendation om d-slr, verifierar bara det jag nyss skrivit.

Kort sagt, det är trist att man som nybörjare får den känslan.
 
Nej jag kanske inte kände till d, men jag frågade heller inte efter d, jag frågade uttryckligen om a, b och c.
 
Todt skrev:
Bland annat du Kim säger utan anledning, motiviering att jag skall köpa en systemkamera.
Ja och responsen på det brukar bli antingen "vad är det för skillnad mot en systemkamera? (nyfiket)" eller "Nä, jag tycker de är för stora".

Undrar frågeställaren vad skillnaden är så förklarar man, vet de redan skillnaden så behöver man ju inte förklara.

Det intressanta var att få fram om frågeställaren är medveten om skillnaden eller inte.
 
Todt skrev:
Nej jag kanske inte kände till d, men jag frågade heller inte efter d, jag frågade uttryckligen om a, b och c.
Om du inte känner till "d" är det inte då bra att få kunskap om att "d" finns, det är kanske "d" som är det bästa för dig?
 
Det kan ju vara intressant i frågan att få reda på varför du rekomenderar en systemkamera? Vad gör att den passar mina behov, varför är den bättre lämpad för mina behov än dom kameror jag frågar om, på vilket sätt är den bättre än dessa kameror osv osv.
 
D kanske är jättebra, men om jag frågar om a, b och c, kan det inte var läge att säga allt man kan och vet om dessa alternativ FÖRST för att utröna om dom verkligen är något. Om det sedan framkommer under diskussionens gång att det inte är det då kanske man kan plocka fram det lilla d:et ur rockärmen som ett spaderess.

Det är det jag menar är snobbigt och avskrämmande att man utan att passera gå får d alternativet uppkört utan att fråga om det och utan motivering till varför det passar mitt behov bättre än a b och c
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.