Annons

8080, G6 eller V3? Bland annat, hjälp och tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)
NisseM skrev:
En genomgående rekommendation av professionellt verksamma fotografer, som går ut på att alltid rekommendera inköp av professionellt inriktade D-SLR-kameror, är enligt min mening inte särskilt juste.

Här håller jag med dig till fullo. Att be om vägledning i prosumer-segmentet här på fotosidan leder som sagt nästan alltid till att man blir rekommenderad att välja en DSLR istället, vilket är rätt idiotiskt. Om man ber om hjälp att välja mellan en Golf och en Mazda 323 vill man inte ha rådet att välja en V70 istället (dubbelt så dyr, dubbelt så stor).
 
En (exempelvis) olympus E-300 är inte på något sätt professionellt inriktad D-SLR kamera och kostar (inkl. objektiv) inte mycker mer än vad en V3/8080/G6 kostar, men ger så mycket mer.
 
sagan skrev:
En (exempelvis) olympus E-300 är inte på något sätt professionellt inriktad D-SLR kamera och kostar (inkl. objektiv) inte mycker mer än vad en V3/8080/G6 kostar, men ger så mycket mer.

E300-huset kostar minst 8500kr, optik som motsvarar 40-135mm kostar minst 1500kr. Totalt minst 10000kr, ungefär. Mått inklusive optik blir väl sisådär 147 x 85 x 64+100 mm.

Sony V3 kostar från 4700kr. Mått 120 x 72 x 63 mm.

Dubbelt så stor, dubbelt så dyr.
 
sagan skrev:
Vad kostar optik som motsvarar 28mm till V3? (1890:).

Sex-sju hundra på ebay, men de flesta som bryr sig om dessa 6mm undviker nog V3 till att börja med. ;-)

Jag säger givetvis inte att alla ska köpa prosumer och att DSLR är skräp. Jag säger bara att DSLR inte är den bästa lösningen för alla.
 
PMD skrev:
Hur menar du att betrakningsvinkeln påverkar (det upplevda) bruset och skärpan?

PD
En klassik frågeställning. Om man detaljstuderar en färgbild i stark förstoring på den nivå som som t.ex. utnyttjas i:

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

för jämförelser mellan bilder från olika kameror, får man på en 21" bildskärm en förstoringseffekt motsvarande A0-formatet dvs, motsvarande en bildbredd på ca.120 cm. Vid normalt betraktningsavstånd motsvarar detta en betraktningsvinkel på 80-90 grader. Ett normalt betraktningsavstånd t.ex.till en A4-bild kan 30 cm sägas vara. Det motsvarar betraktningsvinkeln 26,5 grader dvs. ca. en tredjedel av den som uppkommer om A0-formatet betraktas på motsvarande avstånd till en 21" bildskärm.

För att få den rätta bedömningen av skärpe- och brusintryck som motsvarar exemplet med A4:bilden skulle man behöva backa till ett avstånd 2,5 meter från 21" bildskärmen. Då uppfattas de flesta bilder, även de något oskarpa, som skarpa och normalt bildbrus uppfattas inte längre av ögat.

Ett ännu tydligare exempel har man vid TV-tittande. Om man tittar på bredbilds-TV brukar ett genomsnittligt betraktningsavstånd vara i storleksordningen 4 gånger bildskärmens bredd eller mer, I varje fall gäller detta för den som är angelägen om acceptabelt skärpeintryck. Då blir betraktningsvinkeln 7 grader !!!. Ställer man sig på ett avstånd från TV:n motsvarande bildbredden, blir bilden helt onjutbar.

Det hela hänger alltså samman med ögats förmåga att upplösa små detaljer. En bild uppfattas skarp när dess upplösning överensstämmer med eller överstiger ögats upplösning på det valda betraktningsavståndet.
 
dl_4711 skrev:
Sex-sju hundra på ebay,
Jäjä, du kan köpa en D30 för 3000:- begagnat oxå :D
dl_4711 skrev:
Jag säger givetvis inte att alla ska köpa prosumer och att DSLR är skräp. Jag säger bara att DSLR inte är den bästa lösningen för alla.
Självklart, men jag ser inget fel i att föreslå en D-SLR nu när de är så billiga, 8600:- inkl. ett (motsvarande) 28-90mm ny i sverige.

Jag känner till ett stort antal som övervägt en A2 eller liknande och sen ändrat sig och köpt en av de billigare D-SLR:na efter inrådan här i forumet, de är mycket nöjda med det beslutet.
 
sagan skrev:
Jag känner till ett stort antal som övervägt en A2 eller liknande och sen ändrat sig och köpt en av de billigare D-SLR:na efter inrådan här i forumet, de är mycket nöjda med det beslutet.

Säkert. Nu kan de ju göra A2-förstoringar av sina extremt fina bilder från Borlänge, istället för de futtiga A4-thumbnails de hade fått göra av sina bara riktigt bra bilder från Azorerna. ;-)

Nåja, jag tror båda våra budskap gått fram nu.
 
dl_4711 skrev:
Säkert. Nu kan de ju göra A2-förstoringar av sina extremt fina bilder från Borlänge, istället för de futtiga A4-thumbnails de hade fått göra av sina bara riktigt bra bilder från Azorerna. ;-)
Det är inte alls förstoringen av kopiorna som är poängen med en D-SLR, en A2-bild vid ISO 100/200 håller precis lika bra för en 20 x 30 som en bild från en 6Mp D-SLR.

Poängen med att skaffa en D-SLR är att det är ett betydligt kraftfullare fotografiskt verktyg med betydligt fler möjligheter.
 
sagan skrev:
Det är inte alls förstoringen av kopiorna som är poängen med en D-SLR, en A2-bild vid ISO 100/200 håller precis lika bra för en 20 x 30 som en bild från en 6Mp D-SLR.

Poängen med att skaffa en D-SLR är att det är ett betydligt kraftfullare fotografiskt verktyg med betydligt fler möjligheter.
Detta är lite av att slå in öppna dörrar! På samma sätt kunde man tidigare (och kan man fortfarande) hävda att en Hasselblad eller Leica representerar betydligt kraftfullare fotografiska verktyg med betydligt fler möjligheter än en hopfällbar Kodak Retina eller liknande kameror i småbildsformatet. Likväl möjliggjorde de format- och viktsmässigt lätthanterliga kamerorna bilder av hög kvalitet och framför allt - folk hade med sig kameran - ibland i fickan - och fotograferade friskt.

De mer proffsigt inriktade fotograferna drar sig naturligtvis inte från att bära med sig kilovis med utrustning för att uppnå perfektion - folk i allmänhet värderar dock möjligheten att också kunna nå goda resultat men en kamera som kan stoppas i fickan.

Mitt aktuella intresse har under några år varit att välja digital kamera åt min hustru - ett typfall som många känner igen. Bara tanken på att byta objektiv eller bära med sig flera kilo utrustning för att kunna fotografera blir en direkt omöjlighet.

Rekommendationen D-SLR till någon som egentligen är ute efter en allt-i-ett-kamera att ha med sig i vardagen, kan ha direkt motsatt effekt än den välvilligt tänkta - det blir inga bilder tagna!

Jag kan nu efter ca. sju veckors tid bara konstatera att min hustru, helt på egen hand, kommit hem med en lång serie färgbilder i toppklass (i varje fall är alla bilder av tekniskt hög klass) med hjälp av en prosumerkmera som utan problem får plats i handväskan.Prosumerkameran har kommit för att stanna. Ser man på försäljningsframgångarna för dessa världen över, förstår man att utvecklingen gått fort.

Slutligen: Det kommer alltid att finnas olika kategorier användare - att ge fel råd inför kameravalet, bör vi akta oss för på forumet. Ibland får man en känsla av att det finns skäl till att dela upp detta i olika avdelningar för proffs resp.vardagsanvändare. Man inser snart att detta inte vore praktiskt möjligt. Därför bör de mer kunniga på området vara lyhörda, när frågor kommer upp om kameraval.
 
NisseM skrev:
Slutligen: Det kommer alltid att finnas olika kategorier användare - att ge fel råd inför kameravalet, bör vi akta oss för på forumet.
Att förklara skillnaden mellan en kamera som A2 och en D-SLR är att ge goda råd, att inte ens nämna vad man missar om man köper en A2/V3 o.s.v. istället för en D-SLR är inte bra hjälp.
 
sagan skrev:
Att förklara skillnaden mellan en kamera som A2 och en D-SLR är att ge goda råd, att inte ens nämna vad man missar om man köper en A2/V3 o.s.v. istället för en D-SLR är inte bra hjälp.
Ditt resonemang kan i viktiga avseenden liknas vid den situation som den har som söker råd vid valet av kikare t.ex. att använda i båten. Det kan väl knappast anses vara ett gott råd att rekommendera en högklassig kikare med 12 x förstoring, när de flesta vet att ingen kan hålla en sådan tillräckligt stilla även vid liten sjöhävning!
 
Betraktningsvinkel

Nils, du menar nog inte riktigt samma sak som jag med betraktningsvinkel. Jag trodde du menade vinkeln mellan bildplanet och betraktningsriktningen. (Det är det man brukar mena med betraktningsvinkel när man diskuterar t.ex. bildskärmar).

Du verkar mena den vinkel som bildas av betraktningsavståndet och bildens bredd. Då är det ju enklare att säga att upplevd skärpa och brus är beroende av betraktningsavståndet, helt enkelt.

PD
 
Re: Betraktningsvinkel

PMD skrev:
Nils, du menar nog inte riktigt samma sak som jag med betraktningsvinkel. Jag trodde du menade vinkeln mellan bildplanet och betraktningsriktningen. (Det är det man brukar mena med betraktningsvinkel när man diskuterar t.ex. bildskärmar).

Du verkar mena den vinkel som bildas av betraktningsavståndet och bildens bredd. Då är det ju enklare att säga att upplevd skärpa och brus är beroende av betraktningsavståndet, helt enkelt.

PD
En liten nomenklaturfråga - synvinkel är bättre.

Dock kan man inte uttrycka det fullt så enkelt som:

"upplevd skärpa och brus är beroende av betraktningsavståndet"

Av det enkla skälet att man då missar en mängd underliggande parametrar: Bildvinkel (kameraobjektivets)/synvinkel (ögats) och om en bild utgörs av en delförstoring. De enklaste och för alla entydiga sätten att uttrycka saken är att antingen ange betraktningsavståndets förhållande till totala bildbredden (t,ex, som två gånger bildbredden) eller ange motsvarande synvinkel (14 grader) dvs. vinkeln mellan synstrålarna som träffar bildens ytterkanter). .
 
NisseM skrev:
Ditt resonemang kan i viktiga avseenden liknas vid den situation som den har som söker råd vid valet av kikare t.ex. att använda i båten. Det kan väl knappast anses vara ett gott råd att rekommendera en högklassig kikare med 12 x förstoring, när de flesta vet att ingen kan hålla en sådan tillräckligt stilla även vid liten sjöhävning!
Jag ser inga som helst likheter, en D-SLR är inte svårare att hålla still än en A2 el. dylik.
Snarare tvärtom, då greppet vanligtvis är betydligt bättre på en D-SLR.

Jag ska tala om varför jag tycker det är ett så betydelsefullt att förklara skillnaden.

I otaliga trådar har man läst om besvikelsen över att inte kunna få kort skärpedjup vid porträtt, att deras kamera inte duger att använda vid högre ISO, att den inte duger till sportfotografering, att autofokusen är för långsam o.s.v. Med slutsatsen "jag skulle köpt en systemkamera istället".

Om man är medveten om dessa begränsningar innan köp, så blir man heller inte bli besviken och man kan göra ett medvetet val.

Jag vet att många ändrat sig då de fått begränsningarna förklarade för sig och istället köpt en D-SLR med resultatet att de blivit långt mer nöjda än de blivit annars.

Därför är det betydelsefullt att förklara skillnaderna för någon som inte är insatt i vad som skiljer mellan kameratyperna.
 
sagan skrev:
Jag ser inga som helst likheter, en D-SLR är inte svårare att hålla still än en A2 el. dylik.
Snarare tvärtom, då greppet vanligtvis är betydligt bättre på en D-SLR.

Jag ska tala om varför jag tycker det är ett så betydelsefullt att förklara skillnaden.

I otaliga trådar har man läst om besvikelsen över att inte kunna få kort skärpedjup vid porträtt, att deras kamera inte duger att använda vid högre ISO, att den inte duger till sportfotografering, att autofokusen är för långsam o.s.v. Med slutsatsen "jag skulle köpt en systemkamera istället".

Om man är medveten om dessa begränsningar innan köp, så blir man heller inte bli besviken och man kan göra ett medvetet val.

Jag vet att många ändrat sig då de fått begränsningarna förklarade för sig och istället köpt en D-SLR med resultatet att de blivit långt mer nöjda än de blivit annars.

Därför är det betydelsefullt att förklara skillnaderna för någon som inte är insatt i vad som skiljer mellan kameratyperna.
Du övertrasserade liknelsen med valet av kikare lite. Vad jag avsåg var att en viss kategori användare och användningsorådet har stor betydelse vid valet av utrustning.

Vad gäller handhavandet, visar utvecklingen av de senaste prosumerkamerorna att de fått fullt tillfredsställande hastighet. T.ex. V3:ans fokusering är oerhört snabb och även vitbalansen fungerar klanderfritt. Den som vill kan naturligtvis låsa vitbalansen, efter en snabb manuell inställning mot en vit eller grå yta. Kalibrering av exponeringen kan ske fullt professionellt med utgångspunkt från ett levande histogram. När dessutom zoomningen fungerar ypperligt, kan jag inte se begränsningarna som särskilt stora.

Vad gäller behovet av kort skärpedjup vid porträttfotografering får man inte blåsa upp detta som ett särskilt stort problem. För den påhittige gäller det ju att hitta lämplig bakgrund, använda rätt brännvidd och största bländaröppning (ev. minsta bländare och utnyttja mjukteckningen som denna innebär).

Lika viktig, som du anser informationen om d-SLR-kamerornas fördelar vara, anser jag om att framhäva fördelarna med de avancerade prosumerkamerorna. För den som inte är beredd för en tyngre utrustning - marknaden visar att detta gälla de flesta - kan resultaten som uppnås med de senare kamerorna i de flesta avseenden jämföras med de mer professionellt utrustade d-SLR-kamerorna.

För många användare ger prosumerkamerorna, i motsats till vad du och många andra på forumet brukar framhålla, mer tillfredsställande resultat genom just det längre skärpedjupet.

Fotografering innebär för de allra flesta att med god skärpa avbilda ett motiv, gärna från förgrund till horisont. Det måste då ses som en stor fördel att med normal bildvinkel (brännvidd anlog med 50 mm småbildsoptik) t.ex. på 3 meters avstånd med bländare F:4 få ett skärpedjup på över 6 m med en prosumerkamera när en d-SLR-kamera begränsas till 1,6 m.
Sådan information kommer sällan fram i debatten som i jämförelserna mellan de olika kameratyperna vanligen fastnar i diskussionen om skillnaden i signalbrus som under normala förhållanden (normala betraktningsavstånd) inte uppfattas av ögat.

Eftersom de flesta kameratyper under årens lopp passerat mina händer, är min generella syn på dagens kameror, inte minst prosumerkamerorna med fast zoomoptik, att de på ett förvånansvärt sätt tillfredsställer höga anspråk även från de äldre proffsens sida.

P.S.
De fotografer som visat missnöje med prosumerkamerornas begränsningar har endera valt fel kamera inom segmentet eller tillhör den lilla exklusiva andel fotografer med specialintresse som kräver d-SLR.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Betraktningsvinkel

NisseM skrev:
En liten nomenklaturfråga - synvinkel är bättre.

Dock kan man inte uttrycka det fullt så enkelt som:

"upplevd skärpa och brus är beroende av betraktningsavståndet"

Av det enkla skälet att man då missar en mängd underliggande parametrar: Bildvinkel (kameraobjektivets)/synvinkel (ögats) och om en bild utgörs av en delförstoring.

Att bilden är en delförstoring spelar ingen roll.
För att göra en relevant jämförelse så måste man ju jämföra med samma delförstoring även i det mindre formatet man jämför med.

Samma sak med sidoförhållandet. Man kan inte ändra på det när man gör en stor förstoring och göra en relevant jämförelse med en mindre förstoring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.