dl_4711 skrev:
Jodå. Både i husbilden och gruppbilden ser jag stora brister hos båda kamerorna, hos Sonyn är det ju framförallt bruset man reagerar på men även kontrastproblem i mörka partier. Den verkar ju dock ha något lite bättre skärpa och färgåtergivning än Casion.
Observera att:
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
1. Visar bilder som på en 21" bildskärm (min Trinitron 21" tar jag som utgångspunkt) motsvarar en yta något större än A0, dvs.innebär minst
841 x 1189 cm. Det motsvarar en yta 16 ggr större än en A4 - en oerhörd prestation om man betänker den lilla bildplattan som skapat bilden. Bilder i A4-formatet ger inget störande signalbrus ens med ISO 800 inställt.
2. Jämförelsebilderna utgör reproduktioner av färgbilder, alltså inget verkligt motiv har använts
3. Skillnaderna i synliga skuggdetaljer har delvis med exponeringen att göra (för V3-an har den råkat hamna ett snäpp lägre), vilket tydligt framgår av testbilderna.
3. Den normala kontrastinställningen på V3:an är dessutom anpassad för
omanipulerad utskrift direkt på färgskrivare. Den blir därför något mer kontrastrik. Använder man kamerans inställningsmöjlighet till att minska kontrasten hamnar man på likartat värde, som i övriga jämförelsebilder. V3:an har redan blivit internationellt känd för den höga bildkvalitet man får ut direkt ur boxen utan manipulering,jämfört med andra kameror.
Mina egna testserier under de gångna sju veckorna, som kameran funnits i familjens ägo, bekräftar andras erfarenheter.
Genom den något högre kontrasten (i normalinställningen) kan bildytan, när den dras upp till A0, uppfattas ge högre signalbrus än det verkliga. Ta gärna en jämförande titt på Sony V3 och några av de dyraste proffskamerorna, t.ex. ur canons D-SLR-serie, och du kommer att bli förvånad över hur förvånansvärt bra V3:an står sig i skärpa och färgåterfivning. I flera viktiga avseenden faktiskt bättre.
I testbilderna med sedeln, guldinramade medaljongen och mynten har jag hittills inte sett ens någon av Canons proffskameror komma i närheten av V3:an.
Noga uppmätt är kameran faktiskt 70 x 129 x 56 mm. Jag har specialanpassat ett "formpressat" överdrag som lätt slinker ner i varje fall i min ficka resp, min hustrus handväska.
Egentligen har jag letat efter en kamera av denna klass i drygt ett år. Enligt min absoluta mening kan man mycket väl jämföra resultaten från V3:an med flertalet bilder tagna med proffskameror för vilka enbart objektivet kan väga det dubbla mot V3:an.
Det intressanta är att min hustru redan betraktar de toppresultat hon presterat med kameran som fullständigt självklara. Man skulle kunna uttrycka det som att hon elegant och fullständigt respektlöst hoppade över flera års utveckling på kamerafronten. Inlärningskurvan på kameran visade sig vara mycket förmånlig.