Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

80-tals studiobild, hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

saraekelund

Ny medlem
Sitter och trixar med årets julkort. Jag försöker få till känslan av ett studioporträtt taget på 80-talet. Ni vet när det är något disigt över hela bilden. Näst intill mjölkigt men ändå bra skärpa. Tänk bröllopsfoto.

Är det någon som förstår vad jag är ute efter och vet hur man får till detta i PS, så hjälp mig!
 
Sitter och trixar med årets julkort. Jag försöker få till känslan av ett studioporträtt taget på 80-talet. Ni vet när det är något disigt över hela bilden. Näst intill mjölkigt men ändå bra skärpa. Tänk bröllopsfoto.

Är det någon som förstår vad jag är ute efter och vet hur man får till detta i PS, så hjälp mig!


Vasselin som smetas ut på ett UV-filter och monteras på objektivet kan ge ett romantiskt skimmer över bilden.
 
Jag skulle testa öppna bilden i PS. Högerklicka på lager, välj duplicera. Lägga gaussisk blur på övre lagretmed ca 0,5-1% av bildbredden. Om bilden är 2000 pix bred ca 10-20pixlar blur. Sedan skulle jag dra upp kurvan lite för det suddiga lagret för att få lite ljus dimmig drömsk effekt. Sedan lägga ihop lagren med det övre suddigga lagret med en opacitet på ca 30%. Färdigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.