Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag har nu haft min 7D i någon dryg månad. Jag har sedan dag 1 varit lite misstänksam mot bildkvalitén. Då jag använder LR och det tidigare bara fanns en betaprofil har jag avvaktat men nu finns det en skarp profil och mina problem kvarstår.

Idag tog jag med både min 40D och 7D till Drottningholm tillsammans med mitt 70-200 4 L/IS.

Detta är ett exempel på hur det kan se ut

Först hela bilden:

Det finns en lång och väldigt bra diskussion kring AF problem i allmänhet och i 5D mkII i synnerhet i mötet "AF i 5D mkII". Mikael Risedal, Lennart Aspman, Joakim (Suede II) och många fler har här gjort en verklig djupborrning i detta plågsamma elände. Läs den tråden om du orkar - den är en av FS längsta men vill du verkligen första AF-problemsdiskussionen, så är nog det den bästa skolan.

Tragisk dock att se att Canon fortfarande fortsätter att skeppa en AF i 7D som ofta verkar lika taskigt konstruerad och framförallt justerad som de 5D MK II och proffsmodellerna var i "AF i 5D mkII"-tråden. Det är ju inga instegsmodeller vi pratar om utan kameror för 20 000+.

Sony verkar ju faktiskt ha fått ordning på fokuseringen det senaste året i sina senaste versioner. Jag har svårt att tro att inte Canon också skulle kunna få stil på detta.

Det finns en lång och väldigt bra diskussion kring AF problem i allmänhet och i 5D mkII i synnerhet i mötet "AF i 5D mkII".

Jo jag vet, följde den tämligen väl.

Nu ser jag att jag också är drabbad - hade väl hoppats att jag skulle slippa ...

Nåväl, om jag förstod kontentan av den tråden rätt så var det att det går att få till fokusen om man justerar på verkstad så jag hoppas det skall lösa problemet.

Jag återkommer med en rapport hur det gått om några veckor.

Mvh
Anders

Var och lämnade prylarna idag på Intervision i Solna. Mycket trevligt bemötande och de gav ett kompetent intryck.

Skall bli spännande att se resultatet, återkommer.

@AFJ: Jag antar att du får servicen genomförd som reklamation och inte behöver betala för den, eller hur. Jag är intresserad av att göra samma sak. Jag är inte alls nöjd med hur fokusen sitter, eller inte sitter.

Det är ju inte kul att vara missnöjd med hur bilderna blir med 7D. Både mitt mitt 17-55 som nyss varit på service och mitt 70-200/4L IS är tokskarpa på min 20D. På 7D känns de lite blaha liksom. Jag ska göra fokustestet, det kan ju vara så att en mikrojustering löser problemet.

@AFJ: Jag antar att du får servicen genomförd som reklamation och inte behöver betala för den, eller hur. Jag är intresserad av att göra samma sak. Jag är inte alls nöjd med hur fokusen sitter, eller inte sitter.

Ja det hoppas jag! :) Huset är inget problem. Jag lämnade också in mina gluggar, 4 L-gluggor och mitt 17-55 IS. På L-gluggarna är policyn tydligen att de justeras om de är köpta inom 7 år. De ville att jag skulle styrka detta med kvitton, lite tradigt då det borde framgå av serienumret kan man tycka. Nåväl jag har kvitton sparade så det skall nog gå efter lite detektiv arbete.

Hur det blir med min 17-55 vet jag inte, men jag hoppas att förnuftet får råda och att även den justeras gratis trots att den inte är L.

Killen jag snackade med bedömde att jobbet skulle ta ca 8 timmar så det blir ju en dryg räkning till Canon.

Hoppas verkligen att de lyckas få till det!

Tack för det svaret! Då kanske jag också ska prata med Intervision om det här, speciellt för 17-55 och 70-200.

Jag ska köra en fotografering i helgen och får väl bedömma resultatet från det. Dagens barnfotografering gick bra, men jag tycker att mitt 17-55 frontfokuserade, vilket den aldrig gjorde på 20D. Jag överväger faktiskt att enbart använda min 20D för då vet jag vad resultatet blir, med 7D tycker jag det är lite si och så. Just nu kan jag lika gärna interpolera upp mina 20D bilder till 18Mp och få samma "fina" resultat.

Tänk, jag skippade att läsa en massa utan gick på alla bra recenssioner om 7D som enligt dessa skulle vara det bästa någonsin från Canon (typ i alla fall). Nu sitter jag istället och läser hur man blir av med dålig fokus och oskärpebeslöjade bilder, genomför mikrojustering och testar för att se om skärpan ens finns där. Och visst jag är petig, det tycker jag att man kan vara med en så här dyr och ny kamera. Det är ju inte heller några skitobjektiv som jag har.

Det är nog inte kamerans fel utan mer hur optiken är ställd och jämför du mellan en 20D och 7D på 100% så ska du titta på 20D i 150% på skärm för en likartad och vettig jämförelse och med rätt ställd optik så kommer du nog att se en avsevärd skillnad.

Tänk, jag skippade att läsa en massa utan gick på alla bra recenssioner om 7D som enligt dessa skulle vara det bästa någonsin från Canon (typ i alla fall). Nu sitter jag istället och läser hur man blir av med dålig fokus och oskärpebeslöjade bilder, genomför mikrojustering och testar för att se om skärpan ens finns där. Och visst jag är petig, det tycker jag att man kan vara med en så här dyr och ny kamera. Det är ju inte heller några skitobjektiv som jag har.

Själv köpte jag 7D för att få alla nya finesser som blixtstyrning, större sökare, bättre skärm, snabbar seriebild, filmning etc. Min förväntning var att få ungefär samma bildkvalité som 40D. Jag hade dock inte förväntat mig dessa fokusproblem. Nåväl, jag utgår ifrån att Intervision kan fixa till det, om inte ja då - och först då - blir jag besviken.

@elbe: Det är ju bara det att jag har jämfört bilder tagna med 7D och 20D med samma objektiv av samma motiv och samma inställningar i kamerorna, Raw, ISO400, bländare etc. Ingen skärpning i Camera RAW. Jag har sedan skalat upp bilden från 20D till samma stortlek som för 7D med Photoshops hjälp och förutom att de två kamerorna får olika vitbalans så ser den uppskalade bilden inte alls sämre ut, för någon bild var den faktiskt lite bättre eftersom 20D inte heller är lika brusig vid ISO400 som 7D!

@elbe: Det är ju bara det att jag har jämfört bilder tagna med 7D och 20D med samma objektiv av samma motiv och samma inställningar i kamerorna, Raw, ISO400, bländare etc. Ingen skärpning i Camera RAW. Jag har sedan skalat upp bilden från 20D till samma stortlek som för 7D med Photoshops hjälp och förutom att de två kamerorna får olika vitbalans så ser den uppskalade bilden inte alls sämre ut, för någon bild var den faktiskt lite bättre eftersom 20D inte heller är lika brusig vid ISO400 som 7D!

Jag uppfattade dej som att du hade problem med skärpan i 7D samtidigt som du får lika "mjuka" bilder från 20D uppskalad och oskärpt på båda. Bör det då inte vara optiken som är problemet...för båda?

Sen vete tusan om ACR är rätt verktyg, än, för tätpixligare kameror som 50D och 7D? Kan inte svara själv utan har bara läst i olika forum dessutom använder jag Capture One.

Jag har råkat ut för samma sak. Har en 7D sedan början på oktober och har tagit c:a 600 bilder men nästan ingen har blivit skarp. Har testat med alla objektiv jag har men inget ger den där skärpan som min 40D. Kameran har varit hos Intervision i Malmö för justering, jag fick tillbaka den förra veckan men den var likadan, ingen skärpa med något av mina objektiv, Enligt lappen från Intervision hade dom justerat autofokus + "justering av kamera" vad nu det är samt uppdaterat firmware till 1.1.0. Konstigt nog så blir det skarpt med blixt på nära håll!
I fredags skickades kameran tillbaka till Intervision i Malmö tillsammans med mitt EF-S 2.8 IS. Få se om det hjälper.

Lika bra att citera sig själv!

I fredags fick jag tillbaka en ny kamera och efter lite test i helgen så måste jag tyvärr säga att den är precis likadan som den gamla. Ingen skärpa med något av mina objektiv. Jag testade microjustering på mitt 70-200 på 200 mm. Med -15 blev det bra men på 70 mm blev det sämre än utan microjustering så detta funkar inte med zoomar vilket också har sagts här tidigare. Dessutom har den en tendens till att överexponera vissa bilder. Kollade även med min 40D och den är lika skarp med alla mina objektiv. Så därför tycker jag inte att det kan vara fel på alla mina gluggar! Jag vet inte vad jag ska göra nu, det hjälper ju inte ens med en ny kamera. Det börjar bli tröttsamt att skicka kameran fram och tillbaks till Malmö när den är likadan varje gång jag får tillbaks den. Denna andra gången hade dom ju dessutom med mitt EF-S 17-55 2.8 men dom har ju uppenbarligen inte testat detta med den nya kameran jag fick!
Tydligen var det ju något allvarligt fel med den första kameran eftersom den blev utbytt. Jag får be min fotohandlare ringa till dom imorgon så kanske man får något besked. Synd för jag gillar kameran i övrigt men när i stort sett alla bilder blir oskarpa så är det inget kul alls.
Här är några bilder om ni vill kolla själva.
http://www.westlands.se/7d.htm

Tittade på några bilder och dom är usla. I de flesta fall verkar skärpan ligga någonstans i förgrunden. Det ser ut som om du inte har AF ö.h.t. och obegripligt ifall du verkligen använt mittpunkt (!?), det ser typ ut som du kommit åt MF-switchen. Känner inte igen beteendet alls i min 7D.

Edit: Exempel, här ligger skärpan vid dina fötter ungefär: http://www.westlands.se/IMG_0371.JPG

Nu kan man ju bara undra, vad säger Canon om dessa problem?

Kanske en gemensam skrivelse för att påpeka att när så många har bekymmer måste väl Canon reagera och göra något?

Men jag har lite erfarenhet av Canon support och tyvärr vill de inte alltid erkänna felaktigheter, men om många trycker på så kanske det händer saker...

Var på väg att byta upp mig till en 7D men som alla förstår är det lika bra att vänta ett tag till.

Lycka till, alla 7D-ägare!

Jag får väl avsluta mitt medlemskap i den här tråden, i alla fall för nu. Jag har fotograferat rejält mycket studiobilder nu och med bra ljus, mikrojusterat 17-55:an +12, f/2.8 och ISO100 ger bilder så skarpa att man skär sig i ögonen då man tittar på dem på skärmen.

Jag tror inte kameran har gjort någon typ av inkörningsperiod, utan att det var jag som var felet. Jag tycker inte att brusprestandan är så där lysande bra ännu men jag känner mig mycket säker med kameran nu och litar på att den tar så bra bilder det bara går med den utrustning som jag har.

Jag har inte provat något mer på lite längre avstånd till motiven, det var framför allt mycket nära 20 cm och långt ifrån 20 m som jag inte tyckte var så där fantastiskt och då började jag göra lite tester.

Lika bra att citera sig själv!

I fredags fick jag tillbaka en ny kamera och efter lite test i helgen så måste jag tyvärr säga att den är precis likadan som den gamla...

18 Megapixel på en sensor gör att man mycket lättare ser om skärpan inte sitter perfekt. Med färre pixlar syntes det inte och logiken som styr autofokus har problem med dagens kameror. Det största felet är att det inte finns någon återkoppling, med andra ord, kameran kontrollerar inte att bilden är skarp efter att objektivet fokuserat, utan tar bara bilden oavsett hur illa det ser ut.

Du är inne på din andra kamera, har du lämnat in kamera och objektiv för kalibrering? Om de bara haft kameran, kan de justera den mot en referens, problemet är att dina objektiv nödvändigtvis inte behöver vara kalibrerade mot denna referens.

Anders, du har inte fått tillbaka dina fyra L-objektiv och kamera?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar