Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Hej
Jag har nu haft min 7D i någon dryg månad. Jag har sedan dag 1 varit lite misstänksam mot bildkvalitén. Då jag använder LR och det tidigare bara fanns en betaprofil har jag avvaktat men nu finns det en skarp profil och mina problem kvarstår.
Idag tog jag med både min 40D och 7D till Drottningholm tillsammans med mitt 70-200 4 L/IS.
Detta är ett exempel på hur det kan se ut
Först hela bilden:
Det finns en lång och väldigt bra diskussion kring AF problem i allmänhet och i 5D mkII i synnerhet i mötet "AF i 5D mkII". Mikael Risedal, Lennart Aspman, Joakim (Suede II) och många fler har här gjort en verklig djupborrning i detta plågsamma elände. Läs den tråden om du orkar - den är en av FS längsta men vill du verkligen första AF-problemsdiskussionen, så är nog det den bästa skolan.
Tragisk dock att se att Canon fortfarande fortsätter att skeppa en AF i 7D som ofta verkar lika taskigt konstruerad och framförallt justerad som de 5D MK II och proffsmodellerna var i "AF i 5D mkII"-tråden. Det är ju inga instegsmodeller vi pratar om utan kameror för 20 000+.
Sony verkar ju faktiskt ha fått ordning på fokuseringen det senaste året i sina senaste versioner. Jag har svårt att tro att inte Canon också skulle kunna få stil på detta.