Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
Jonas: Ja, det kan dom - men ibland på en bekostnad av en 30%-ig ökning av tiden som krävs mellan enskilda singeltryck, och tyvärr löser det inte problemet alls om man försöker använda följande AF. Jag skulle vilja se en nollning av oändlighetsfokus tillsammans med objektiven - det skulle nog lösa den absolut största biten för de flesta, eller iaf minska effekten av dem till en bråkdel av de magnituder de kan ha idag.

30%:ig ökning känns som om man kan försaka för att få en skarp bild vid single shot. Att funktionen finns behöver inte innebära att den inte går att stänga av. Det finns redan flera custom functions som styr om skärpa eller bild har prio.

Antar att det blir för tekniskt att förklara varför det inte går att få till för följande AF...

Vad är det Sony har i sina kameror, bara Single shot eller även för följande AF? Hade inte de också valet om man ville använde återkoppling?
 
Just det skälet Kamprad hade till att göra IKEA till en stiftelse.

IKEA skulle aldrig kunnat växa som dom gjort, t.ex. göra investeringar i Ryssland och andra länder där det tar tid att bli lönsam, om dom varit på börsen.

En sak som retar mig oändligt med företagens ekonomi idag är att man inte får använda pengar till att fondera inför dåliga tider, utan man delar ut alla pengar istället. Så får samhället och skattebetalarna gå in och betala lönen i dåliga tider. Inte borde man få ta ut mer vinster än att man kan samla lite på hög också så man kan överleva ett eller ett par dåliga år. Dåligt...
 
IKEA skulle aldrig kunnat växa som dom gjort, t.ex. göra investeringar i Ryssland och andra länder där det tar tid att bli lönsam, om dom varit på börsen.

En sak som retar mig oändligt med företagens ekonomi idag är att man inte får använda pengar till att fondera inför dåliga tider, utan man delar ut alla pengar istället. Så får samhället och skattebetalarna gå in och betala lönen i dåliga tider. Inte borde man få ta ut mer vinster än att man kan samla lite på hög också så man kan överleva ett eller ett par dåliga år. Dåligt...


Vad har detta med 7D och oskärpa att göra?
 
Det finns ingen oskärpa i 7d bildfiler om alla parametrar är OK, dvs rätt focusering,bra objektiv , uppskärpning osv.
Jag har visat att 7d håller hög klass vad det gäller återgivning/upplösning här på fotosidan och i jämförelse med bla 5dmk2.

Förstår inte problemet
 
ok hur mycket är klockan i Mongoliet, kan man blanda Oboy med gin?
Jag har båda
räcker solskyddsfaktor 15 om jag skall gå ut i morgon, är min moster anonym alkolist.
Kastar min granne slägga i vinter OS
och till sist hur står det till med Foppas revbensskada?
 
Senast ändrad:
ok hur mycket är klockan i Mongoliet, kan man blanda Oboy med gin?
Jag har båda
räcker solskyddsfaktor 15 om jag skall gå ut i morgon, är min moster anonym alkolist.
Kastar min granne slägga i vinter OS
och till sist hur står det till med Foppas revbensskada?

07:55
ja
ja
vet ej
knappast
bra


Och så ber jag om ursäkt för mitt svar till Dockland ovan, det var dumt - och för mitt OT inlägg. Jag skyller på min andra sexa Glen Moray, förmodligen inte bra för omdömet.
 
Senast redigerad av en moderator:
I måndags så skickades kameran till canon RCC i Mölndal tillsammans med 17-55 2,8 IS. Ska bli intressant att se om dom lyckas bättre än Intervision i Malmö!
Jag köpte kameran i början på oktober och har haft den i cirka tre veckor, resten av tiden har den varit på verkstad. Kul!
Tur att man har en 40D och en god Calvados så här på nattkröken.
 
Kanske vi har en alternativ förklaring här till varför bilder från 7D ser suddiga ut? :)
 
nu kommer det återigen det märkliga , 7d bilder är inte luddiga, se mina jämförelser med 5dmk2 tidigare .
att 7d sedan har lite skavanker vad det gäller uppvisande av fotonbrus vid lägre iso i jämförelse osv är en helt annan sak, men luddiga är dom inte om allt är OK med objektiv, AF, uppskärpning.
 
ok hur mycket är klockan i Mongoliet, kan man blanda Oboy med gin?
Jag har båda
räcker solskyddsfaktor 15 om jag skall gå ut i morgon, är min moster anonym alkolist.
Kastar min granne slägga i vinter OS
och till sist hur står det till med Foppas revbensskada?

1/Beror på vilka tillverkningstoleranser man satt.
2/Motfråga: Har du testat? Tillägg: Allting går...om inte annat åt helvete!
3/Beror på hur genetiska faktorn påverkar. Rekommenderar AA-filter!
4/Nej, han ströp sig när han fingerade släggkastning med sin 7D och kameraremmen hamnade om halsen.
5/Foppas status går att avläsa på DxO:s sajt.

Frid/Lennart
 
Har man TID, som man faktiskt ofta har vid en en-punktsfokusering så hjälper det att vara så nära "rätt" man kan innan man gör slutavtrycket. Dubbeltryck, eller förfokusera grovt manuellt. Så gör jag alltid oberoende av kameramärke/modell - om tid finnes och det är noga med bilderna.
På kameror jag är väl van vid och "hittar" knapparna på automatiskt så kör jag alltid följande AF på separat knapp, i stort sett oberoende av fotosituation. Enda undantaget är egentligen porträtt, där kör jag enpunkts-AF på AF-ON.

Jonas:
Medhålles. Man skulle kunna ha ett utökat "focus priority" läge där kameran dubbelkollar innan slutargång - men tyvärr innebär ju detta att kameratillverkaren då erkänner att det kan finnas tillfällen då kameran missar vid "normala" förutsättningar. Av detta skäl är det knappast troligt att funktionen skulle införas - dessutom kan man ju simulera den själv manuellt genom användande/inställningar. Det skulle desutom göra inskränkningar i en av "De Tre Stora" säljargumenten: hastighet, MP-antal och max-ISO.
 
Det skulle ju gå att göra automatiskt. Om fotografen tvekar på halvtrycket så kör man AF en gång till, som extra koll. Drar han på från inget tryck till hela vägen ner i en rörelse fokuserar man bara en gång.

Ungefär som sensorskakandet avbryts tvärt om man trycker på avtrycket direkt efter start av kameran.

Efter att ha läst vad jag skrev inser jag att jag kanske ska förtydliga med att efter första AF-försöket får man grön lampa, så att det går att trycka av. Det andra försöket skulle ske "i det tysta", som en finjustering, om kameran får för sig att den kan bättre än vad den lyckades med i första försöket.
 
För en teknikfantast är det en lite grå värld vi lever i. Företagen lever i en kvartalsekonomi och vågar inte ta steg som kan orsaka tapp i marknadsandelar på kort sikt. Upplever det dagligen inom den koncern jag arbetar inom. Undantaget är om de är i underläge och måste kämpa för att komma ikapp. Canon är ett typexempel på detta, de har varit störst på systemkameror under många år och levererat väl fungerande produkter om än lite tråkiga och många uppdateringar har varit "fega", ta t ex 20D-30D och vidare till dagens 50D. 1D Mk IV ser ut att vara lik väldigt Mk III, förutom de mest vitala parametrarna som AF och bildkvalité, kryddat med "lite " megapixlar. Samtidigt är de uppdateringarna vad fotografering handlar om, så det är absolut inte fel i sig, bara lite tråkigt.

Men när det kniper blir det fart på teknikutvecklingen, eller snarare vad man vågar lansera i en produkt. 7D är ett lysande exempel. Canon var tvungna att bemöta Nikons D300s och kämpade i underläge samtidigt som man även kunde säga att det var en ny serie och inte behövde förklara sitt tekniksprång. Tittar man på de andra märkena som finns, ser man att de alla har betydligt mer funktioner och nytänkande i sina produkter, allt från galna färgsättningar av husen till smarta funktioner eller helt nya standarder som 4/3 och nu på senare tid systemkameror utan spegel.

Jag tycker vi i denna tråd, mycket tack vare Joakims kunskaper, kommit fram till att det går att konstruera bättre kameror vad det gäller AF, men de ekonomiska krafternas rädsla stoppar detta så länge man är marknadsledare. Låt oss hoppas att konkurrensen blir ännu hårdare så att tillverkarna måste bli mer kreativa och våga satsa igen.
 
Det skulle ju gå att göra automatiskt. Om fotografen tvekar på halvtrycket så kör man AF en gång till, som extra koll. Drar han på från inget tryck till hela vägen ner i en rörelse fokuserar man bara en gång.

Det är precis så som Canons AI Fokus fungerar, med fingret kvar på halvtrycket kommer kameran försöka fokusera om och om igen. Canon påstår att systemet är bra nog för att användas med stillastående motiv. Problemet är dock att vi kan hamna i situationer där fokus växlar mellan två "fokussteg", vilket är ett problem med de flesta återkopplade metoder. Vi måste därför på något sätt bestämma när fokuseringen är god nog, kanske efter en, två, tio, 50 omfokuseringar.

Fast jag antar att du menade en lösning som den som finns i Canons 5D (bägge modellerna) med mittpunkten och objektiv med f/2.8 eller större. I detta läge fokuserar kameran först med de "vanliga" fokussensorerna som är känsliga upp till f/5.6, därefter sker en förnyad kontroll med fokussensorerna som bara är känsliga upp till f/2.8 och avslutar med en ny korrigering.

Nu räcker uppenbarligen inte detta, då 5D:s autofokus inte har det bästa rykte (även om den faktiskt räcker långt).
 
Just i väldigt specifika situationer som t.ex porträttfotografering så fungerar inte alltid AI optimalt. Om modellen rör sig framåt lite, lite, och kameran detekterar denna rörelse så kommer fokus ha hunnit fortsätta "följa" rörelsen framåt mot kameran en bit till om man trycker av innan kameran märkt att rörelsen avstannat (eller t.o.m gått tillbaka mot ursprungsläget).

Modellen har då rört sig bakåt, och fokuseringen framåt - detta är maximal otur, eller worst case scenario i en parameterstyrning. Det ger också maximal felfokus...

Skillnaden mot att ha flera mätningar mot ett mål som kameran förutsätter ska vara stilla (one-shot focus) är ganska stor, eftersom kameran då inte försöker förutse en framtida rörelse, den bara mäter en gång till och korrigerar efter vad den ser helt enkelt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.