Jag försökte fotografera ett radiostyrt flygplan igår. Jag har tidigare försökt fånga samma plan, fluget av samma pilot, med 40D, men nu har jag ju en 7D, så nu använde jag den.
Skillnaden i bildkvalité är slående, men det beror inte så mycket på att det finns nästan dubbelt så många pixlar på samma yta, utan mycket mer på att det finns drygt dubbelt så många AF-punkter på samma yta. Det här flygplanet fotograferade jag med fördel med alla 19 punkter aktiva. 7D klarar då förvånansvärt väl att hålla kvar fokus på planet, även när det dyker upp träd i bakgrunden. 40D är hopplös på det, och hålla en punkt på planet klarar jag inte av.
Objektivet var detsamma, EF 70-200 mm f/4L IS USM.
Bästa resultat med 7D kräver också pillande på AF-inställningarna, men det går ju att göra på den, till skillnad från 40D.
För mig är det inte intressant om man kan se nån mer barkborre eller nåt, när man tar bilder på stillastående björkar. Jag vill ha bra prestanda när det gäller att fånga sånt som rör på sig, och då är det ingen tvekan om att de senaste årens utveckling har gjort att jag kan köpa kameror, för priser som jag tycker är acceptabla, där kamerornas förmåga att hjälpa mig att få bilder jag är nöjd med har ökat ordentliget.