PMD
Aktiv medlem
Jag passar mig också för att rekommender för pixelstinna kameror till folk som inte verkligen MÅSTE ha upplösningen, min erfarenhet är att den upplösningstätaste kameran för tillfället sällan är den bästa för 99% av användarna. Man ska som jag sagt tidigare inte köpa 7D för att den har 18MP - man ska köpa den för dess AF-system och den mekaniska kvaliten, samt den utökade manuella kontrollen man får via extra knappar osv jämfört med xxxD-modellerna.
Vill man ha mindre brus från grund, utan att behöva anstränga sig med extra brusreducering osv - köp en kamera med färre MP. Har du tid, ork och kompetens/datorkraft till att på ett vettigt sätt hantera mer upplösning - varsågod. Upplösningen kommer dock inte gratis.
Om man vill ha en Canonkamera så "drabbas" man av många pixlar nästan oavsett vilken EOS man väljer. Den senaste xxxD-modellen har lika många pixlar som EOS 7D, och om man vill ha en EOS med färre än 12 megapixel så är man hänvisad till den absolut enklaste modellen. (Canon har 9 aktuella EOS-modeller!)
Men om man vill videofilma med sin digitala ESR så är nog Canon fortfarande ett bra kameraval.