elbe
Avslutat medlemskap
Det är hela tiden en balansgång mellan brus och upplösning där målet helt naturligt är att nå högsta möjliga upplösning med ett acceptabelt lågt läsbrus (elektronikbrus) för ljusets eget brus kommer aldrig att försvinna eftersom det tillhör naturen.
Så...
Ljusinsamlingseffektiviteten är enbart beroende av sensorstorleken och helt oberoende av pixelstorleken.
Lågt läsbrus är viktigt vid lågljussituationer (~iso3200 och uppåt) och om läsbruset är lika per pixel oavsett pixelstorlek så har den större pixeln en fördel för nivån fotoner/läsbrus blir högre än för den mindre pixeln. Detta är oxå hela "nyckeln" till hur högt upp i iso-inställningarna det är möjligt att gå utan synbara kvalitetsförsämringar samtidigt som det är "nyckeln" till bibehållen upplösning (små pixlar) vid lågljussituationer.
Vid lågljussituationer (iso100 ~ iso800) har läsbruset väldigt liten betydelse och det är lätt att leverera upplösning med små pixlar.
Från ~iso800 till ~iso3200 och uppåt (lite olika beroende på tillverkare) har vi "lågljusområdet" som tillverkarna försöker förbättra med bibehållen upplösning genom att hela tiden minska läsbruset från elektroniken och samtidigt öka pixelmängden för bättre total bildkvalitet
Upplösningen mätt i linjepar/bildhöjd är oxå en parameter för bildkvalitet och är enbart beroende av pixelmängden men inte av sensorstorleken. Detta visar 7D som med sina 2850 linjepar/bildhöjd slår gamla 5D (2250 lp/bh) och ligger i paritet med 1DsII (2850 lp/bh) Upplösningen som är möjlig att få ur en kamera är begränsas enbart av objektivens gränser som ligger ner mot pixelstorlekar kring 2 um.
Joakim har helt rätt i att telefotografer är betjänta av hög upplösning (7D) och till de som vill ha hög upplösning vill jag även räkna makro- (7D) reklam o porträtt- (5DII, 1DsIII, D3x, A900) och landskapsfotografer (5DII, A900).
Nyhetsfotografer är mest betjänta av små bildfiler, bra lågljusegenskaper, filmning och snabb seriebildstagning (1DIII, 1DIV, D3, D3s).
För familje- och gatufotografer räcker det nog med nåt kring 6-12 Mpix.
Så...
Ljusinsamlingseffektiviteten är enbart beroende av sensorstorleken och helt oberoende av pixelstorleken.
Lågt läsbrus är viktigt vid lågljussituationer (~iso3200 och uppåt) och om läsbruset är lika per pixel oavsett pixelstorlek så har den större pixeln en fördel för nivån fotoner/läsbrus blir högre än för den mindre pixeln. Detta är oxå hela "nyckeln" till hur högt upp i iso-inställningarna det är möjligt att gå utan synbara kvalitetsförsämringar samtidigt som det är "nyckeln" till bibehållen upplösning (små pixlar) vid lågljussituationer.
Vid lågljussituationer (iso100 ~ iso800) har läsbruset väldigt liten betydelse och det är lätt att leverera upplösning med små pixlar.
Från ~iso800 till ~iso3200 och uppåt (lite olika beroende på tillverkare) har vi "lågljusområdet" som tillverkarna försöker förbättra med bibehållen upplösning genom att hela tiden minska läsbruset från elektroniken och samtidigt öka pixelmängden för bättre total bildkvalitet
Upplösningen mätt i linjepar/bildhöjd är oxå en parameter för bildkvalitet och är enbart beroende av pixelmängden men inte av sensorstorleken. Detta visar 7D som med sina 2850 linjepar/bildhöjd slår gamla 5D (2250 lp/bh) och ligger i paritet med 1DsII (2850 lp/bh) Upplösningen som är möjlig att få ur en kamera är begränsas enbart av objektivens gränser som ligger ner mot pixelstorlekar kring 2 um.
Joakim har helt rätt i att telefotografer är betjänta av hög upplösning (7D) och till de som vill ha hög upplösning vill jag även räkna makro- (7D) reklam o porträtt- (5DII, 1DsIII, D3x, A900) och landskapsfotografer (5DII, A900).
Nyhetsfotografer är mest betjänta av små bildfiler, bra lågljusegenskaper, filmning och snabb seriebildstagning (1DIII, 1DIV, D3, D3s).
För familje- och gatufotografer räcker det nog med nåt kring 6-12 Mpix.