elbe
Avslutat medlemskap
Ja vad behöver man?...
Den här debatten gick 2002... )
Det kanske t.o.m. finns nån som känner igen sig...
Den här debatten gick 2002... )
Det kanske t.o.m. finns nån som känner igen sig...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
För mig så ÄR känslan viktig! Det måste kännas bra och vara kul att arbeta med ett verktyg annars tappar jag fokus. Lite tveeggat givetvis men som glad frilansare med betoning på fri (dvs numera mest en glad amatör med ett och annat betalt uppdrag) så tar jag mig den friheten att känna så. Har jag dessutom de ekonomiska medlen att välja så....står det mig fritt
Men fortfarande så är känlan viktig. För många år sedan höll jag på att tröttna totalt. Bytte bort min drömutrustning (Canon F1n)mot en modern AF variant (7000i) och insåg efter att tag att glädjen försvann. Kvaliteten uteblev och jag tröttnade sakta men säkert. Det var inte bara Minoltans fel även om den förmodligen felfokuserade utan under denna tid var framkallningsföretagens kvalitetskrav tämligen låga. I alla fall de jag använde. Hur som helst så saknade jag den rätta känslan.
Jag bytte bort Minoltan och köpte en begagnad FE samtidigt som jag gick över till dia. Vilken skillnad det blev för KÄNSLAN.
Annars håller jag med dig om frågeställningen rörande hur många som egentligen behöver en 7D eller D300. Jag köpte min enkomt för att kunna plåta min sons motocrossäventyr. Enklare modeller klarar inte av de bilder jag vill ta. Om jag inte hade haft detta specifika krav så hade det nog blivit en D80/D90. Ännu enklare modeller saknar den känsla jag är ute efter så........Jag hade ett tag en D40X som komplement till min D2X/D300 men den blev bara liggande. Absolut inget fel på bildkvaliteten utan det var känslan som saknades..... Men tänk om Nikon eller någon annan kunde tillverka en FM3a i digital version
ps. När det gäller nya finesser i D300 så hittar jag fortfarande några då och då. Vissa är omnämnda i manualen medan andra inte är det. Manualen är knalltjock och jag HAR läst den från pärm till pärm men ändå missat vissa delar
Behöver du över huvud taget fråga om din kamera har tillräckligt bra bildprestanda så har den det. Punkt och slut där. Vad det gäller bildkvalitet är den bättre än vad din förmåga att bedöma den är, vilket du bevisat genom att ställa frågan.
Behöver du över huvud taget fråga [...]
Men faktumet angående bildkvaliten kvarstår - kan du inte se skillnaden själv är den inte viktig.
Klassiska 5D får inte alls stryk av "många" kameror idag - och anledningen till varför vi (många iaf!) fortfarande tycker att det är en mycket bra kamera med mycket hög bildkvalitet kan på DxO utläsas ur (mest tydligt) tre saker - 50D som jämförelse:
-"full SNR" - en nästan bortglömd tab längst till höger. Renheten i bilden vid 10% grå på bas-ISO är över 36dB på 5D, under 32dB på 50D. Detta visar renheten i det kanske viktigaste exponeringsavsnittet i de flesta bilder. "Slätheten" i bilderna kommer härifrån ungefär.
-"Color Sensitivity" 23 bitar vs 21 bitar. Detta berättar hur hög färgupplösning kameran klarar att återge. Två bitar mer innebär att en 5D kan skilja på fyra gånger så många färger som 50D.
-"Tonal Range" 8.8bitar vs 8.3 bitar, dvs 1/2 Ev mer tonupplösning i 5D. I en gråskala (integration jmf brus) kan 5D skilja på knappt 450 nivåer, och 50D på 315.
Alla dessa saker tycker jag är ganska synliga i bildresultaten som de båda kamerorna presterar. 5D är betydligt bättre, iaf på låga ISO - även om den har en 7% lägre upplösning så kompenseras detta i de flesta fall av att 50D kräver mer än 1.5ggr skarpare objektiv för att få samma resultat.
Ifall 7D kommer få "bra" siffror på DxO står och faller med om dom använder frame subtraction, eller om dom bara mäter på EN raw-fil. Frame-subtraction tar bort bruseffekten som läggs till av bandningen ganska komplett, och då kommer nog 7D se ganska bra ut. Annars beror de på hur bra (låg) exemplaret/exemplaren DxO mäter på är i bandningsstyrkan
Signaturen "Leica-master" är en av mina gamla idoler, mannen som trollband en hel Leicafil värld under en lång period med sina fantastiska bilder tagna med en M8+diverse dyra Leica objektiv...
Klassiska 5D får inte alls stryk av "många" kameror idag - och anledningen till varför vi (många iaf!) fortfarande tycker att det är en mycket bra kamera med mycket hög bildkvalitet kan på DxO utläsas ur (mest tydligt) tre saker - 50D som jämförelse:
-"full SNR" - en nästan bortglömd tab längst till höger. Renheten i bilden vid 10% grå på bas-ISO är över 36dB på 5D, under 32dB på 50D. Detta visar renheten i det kanske viktigaste exponeringsavsnittet i de flesta bilder. "Slätheten" i bilderna kommer härifrån ungefär.
-"Color Sensitivity" 23 bitar vs 21 bitar. Detta berättar hur hög färgupplösning kameran klarar att återge. Två bitar mer innebär att en 5D kan skilja på fyra gånger så många färger som 50D.
-"Tonal Range" 8.8bitar vs 8.3 bitar, dvs 1/2 Ev mer tonupplösning i 5D. I en gråskala (integration jmf brus) kan 5D skilja på knappt 450 nivåer, och 50D på 315.
Alla dessa saker tycker jag är ganska synliga i bildresultaten som de båda kamerorna presterar. 5D är betydligt bättre, iaf på låga ISO - även om den har en 7% lägre upplösning så kompenseras detta i de flesta fall av att 50D kräver mer än 1.5ggr skarpare objektiv för att få samma resultat.
Ifall 7D kommer få "bra" siffror på DxO står och faller med om dom använder frame subtraction, eller om dom bara mäter på EN raw-fil. Frame-subtraction tar bort bruseffekten som läggs till av bandningen ganska komplett, och då kommer nog 7D se ganska bra ut. Annars beror de på hur bra (låg) exemplaret/exemplaren DxO mäter på är i bandningsstyrkan
5D får väl bara stryk av alla nyare fullformatskameror och i sensorstorleken ligger ju allt. Möjligtvis att 5D klarar sej mot en fullformats Leica ännu men Leica är ju bara en ovanling dyr leicsak i det här samhanget.
Å andra sidan samlar en 50D samlar mer ljus per mm2 än 5D och 7D mer än 50D och med lägre läsbrus i varje sensorgeneration, oavsett sensorstorlek, och i det lägre läsbruset hamnar bandningarna på lägre nivå hela tiden. Jag tror att 5D led mer av bandningar än någon annan nyare kamera.
En 18x1,6x1,6 = 46 Mpix fullformatsensor skulle troligen sopa golvet med allt som finns av FF-sensorer idag bara de att det är få som har en datorkapacitet att ta hand om filerna idag - ingen större marknad alltså.
Dina "motsatser" i ditt andra inlägg visar sej inte vara några "motsatser" när det gäller den pågående utvecklingen av sensortekniken. Jag tror mer att dom hänger samman med någon konstig 12 Mpix-hysteri som verkar finnas här i trådarna. ;-)
Betyder det att om 7D fått 14mp med samma teknik hade haft mera brus. Nikon 12mp med samma optik som 7D nådde 2550 linjer alltså 300 linjer mindre, i tanke då att 7D har 6mp mera, och något bättre brusförmåga.
Nejdå, Leif, motsatserna finns fortfarande kvar - de är fysikaliska lagar, inte något man skyfflar runt med hur som helst... Men de döljs till viss del av den tekniska utvecklingen - så länge man jämför med ÄLDRE konstruktioner. De går inte att dölja när man har två likadana sensorer som har som enda skillnad att den ena är tätare befolkad av pixlar än den andra... Detta förhållande kan man bara se i tekniska sensorer, inte i saker som hamnar i konsumentprylar.
.......
7D är ju en riktig "kioskvältare" jämfört med konkurrenten som valde en ny sensor? med bibehållna 12 Mpix och ingen större förbättring av nåt eg samt till råga på allt akterseglad av 18Mpix bildkvalitetsmässigt, enligt testerna i de två största fototidningarna i Sverige..
Kan det vara så enkelt att det fanns ett uppdämt behov av en bättre toppmodell av Canons bästa APS modell än vad 50D kunde erbjuda?
D300s Akterseglad? Den känns precis lika akterseglad om 50D gjorde tidigare. Det vill säga inte alls. D300s är och 50D var tillräckligt bra för att ingen skulle behöva byta märke.......
Nejdå, Leif, motsatserna finns fortfarande kvar - de är fysikaliska lagar, inte något man skyfflar runt med hur som helst... Men de döljs till viss del av den tekniska utvecklingen - så länge man jämför med ÄLDRE konstruktioner. De går inte att dölja när man har två likadana sensorer som har som enda skillnad att den ena är tätare befolkad av pixlar än den andra... Detta förhållande kan man bara se i tekniska sensorer, inte i saker som hamnar i konsumentprylar.
Men rent praktiskt i verkligheten är det så att en kamerasensor måste minska i läsbrus lika mycket som upplösning ökar för att inte totalen av bruset ska öka (även medräknat nerskalning av den högre upplösta bilden!). Och effektiviteten i ljusinsamlingen måste öka med samma mängd som upplösningen för att inte färgbruset (och färgosäkerheten) ska öka. Det är den senare biten (effektiviteten) av dessa som inte "hängt med" upp genom 10-20-30-40-50D. Läsbruset har minskat tillräckligt mellan modellbytena, men bruset i mellantonerna har ökat ganska väsentligt med upplösningsökningen. Mindre pixelyta > Mindre ljus > om man inte ökar effektiviteten, mer brus.
Sen finns det en hel del andra saker att väga in, till exempel vinkelkänslighet osv. Jag har inte mätt upp en 7D än, men 50D tappar runt 2Ev vid 25-27º, alltså ungefär vid en normal F/1.4-konstruktion. Denna effekt kan man för övrigt se ganska tydligt i jämförelsen 5D2+85F/1.2L och D700+85F/1.4. Nikon-kameran släpper här igenom mer än 30% mer ljus till sensorn även om Canon-kamerans objektiv har en 20% större bländare... ??? Hmmm...
Samma problem finns för andra mer tätbefolkade sammanhang som till exempel micro-4/3-formatet. Inräknat den verkliga ljusförlusten så har 20F/1.7-objektivet en vinjettering på knappa 2-1/3Ev, och en ljusförlust i absoluta centrum på nästan 1/2Ev. Väldigt lite av detta är objektivets fel, det mesta av förlusterna sitter i sensorn. Det är alltså inte speciellt lönt att tillverka ett F/1.4-objektiv till 4/3 - det mesta av ljuset mellan F/2 och F/1.4 försvinner ändå på vägen. Ju närmre dessa upplösningar per mm som crop-kameror kommer, desto mer börjar detta bli sant för dem också.
Största vinsten med hög upplösning har man vid telefoto-brännvidder, på "normala" bländare som F/4 eller större.
För att göra jämförelsen med en 7D med för jämförelsens skull 15MP (som 50D då) så hade effektiviteten per mm2 ökat med 10-15% och vinkelkänsligheten minskat avsevärt (pga fyllningsfaktorn på sensorn). Det här med "100% fill-factor" som de gör reklam för ang. mikrolinserna är rent skitsnack, på gränsen till åtalbart för falsk marknadsföring. De kommer runt detta genom att i det finstilta lägga till att det är MIKROLINSERNA som har 100% yt-täckning, inte den verkliga ljus-samlingseffektiviteten till sensorn.
Brusavståndet och DR hade alltså ökat med ca 0.5Ev, vilket är ganska mycket - och betydligt mer än vad nerskalningen 18>15 ger. I verkligheten ger denna lilla skalningsmängd ingen brus-sänkning alls, eftersom frekvensen på bruset är betydligt lägre än "en pixel", snarare två pixlar. Det enda som händer utöver kontrastförlusten som skalningsalgoritmen i sig självt orsakar är att bruset blir mer finkorningt - inte att det minskar i styrka. Minska i styrka gör bruset inte innan man kommer ner mot 50% skalning.
Sett till verkliga förhållanden hade alltså en 15MP 7D haft nästan 1/2Ev bättre siffror över lag vad vi än tittar på (jämfört med 18MP 7D), ännu större om vi räknat på objektiv med riktigt stora bländare. Det kostar att ligga på (upplösnings)topp.
Kan det vara så enkelt att det fanns ett uppdämt behov av en bättre toppmodell av Canons bästa APS modell än vad 50D kunde erbjuda?
D300s Akterseglad? Den känns precis lika akterseglad om 50D gjorde tidigare. Det vill säga inte alls. D300s är och 50D var tillräckligt bra för att ingen skulle behöva byta märke.......
Naturligtvis finns det motsättningar att övervinna och det är ju som du säger att dom döljs/övervinns av den tekniska utvecklingen. Om man ser på utvecklingen 10D till 50D, samma grundteknologi, så är hela tiden den nyare sensorn lite bättre och de man vinner är upplösningen.
Samma hade ju hänt med Canons senaste sensorteknologi om Canon släppt en 14 Mpix 7D före en 18 Mpix. Den senare hade varit lite bättre överlag med bättre upplösning som främsta egenskap.
Vi måste ju komma ihåg att Canon, och alla andra, gör affärsmässiga val hela tiden och försöker naturligtvis göra konkurrenskraftiga produkter i alla hänseenden till rimliga priser.
7D är ju en riktig "kioskvältare" jämfört med konkurrenten som valde en ny sensor? med bibehållna 12 Mpix och ingen större förbättring av nåt eg samt till råga på allt akterseglad av 18Mpix bildkvalitetsmässigt, enligt testerna i de två största fototidningarna i Sverige.
Och nu till den ständiga frågan... Vad behöver vi? Ja, samma fråga ställdes redan 2002 här i forumen och lär alltid komma att ställas....och reklam har aldrig varit nåt annat än skitsnack.