Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D konstant brus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Letade info om 7D och brus, eftersom jag inte är helt nöjd efter min uppdatering från 450D. Hittade då hit. Ser att tråden ligger i träda, men hoppas ändå på svar,

Finns det något objektivt sätta att mäta bruset? I audiosammanhang är det självklart att mäta snr. Borde vara lika enkelt för en kamera? En riktigt oskarp, normalexponerad bild på en standardigserad yta, kanske vit, och sedan på samma sätt mäta snr, dvs den kvadratiska medelavvikelsen från medelvärdet (tror jag det var).

Jag vill gärna mäta upp min kamera före diskussion med kamera, annars blir det standard - inget fel hittat.

Annars, är det någon av er experter som kan åta sej att titta på en blå himmel eller dylikt jag fotat, och bedöma om brusmängden är reklameringsbar? Jag mailar gärna några bilder.

MVH/HR
 
Brusproblemen i 7D är ganska specifika från exemplar till exemplar - jag vet åtminstone ett par människor (som jag litar på) som inte förrän på sin tredje 7D blev nöjda. Den absolut SÄMSTA 7D jag själv mätt upp var sämre än 450D, men de bästa är märkbart bättre. Jpg-motorn i kameran har dock lätt för att ge prickiga himlar om man har haft lite otur med kameraexemplaret man håller i handen.

Men att kameran är "lika bra" med högre upplösning är en bedrift - eller en utveckling - i sig, som man inte ska förakta. Dock rekommenderar jag ingen att köpa en 7D "bara" för att den har högre upplösning - då kan man lika gärna köpa en 550D till ett betydligt billigare pris och köpa bättre objektiv för mellanskillnaden. Vid statisk fotografering är detta en mycket "bättre affär" rent bildkvalitetsmässigt. Ska man köpa en 7D ska man göra det för att man behöver funktionerna och det nya AF-systemet.
 
Brusproblemen i 7D är ganska specifika från exemplar till exemplar - jag vet åtminstone ett par människor (som jag litar på) som inte förrän på sin tredje 7D blev nöjda. Den absolut SÄMSTA 7D jag själv mätt upp var sämre än 450D, men de bästa är märkbart bättre. Jpg-motorn i kameran har dock lätt för att ge prickiga himlar om man har haft lite otur med kameraexemplaret man håller i handen.

Men att kameran är "lika bra" med högre upplösning är en bedrift - eller en utveckling - i sig, som man inte ska förakta. Dock rekommenderar jag ingen att köpa en 7D "bara" för att den har högre upplösning - då kan man lika gärna köpa en 550D till ett betydligt billigare pris och köpa bättre objektiv för mellanskillnaden. Vid statisk fotografering är detta en mycket "bättre affär" rent bildkvalitetsmässigt. Ska man köpa en 7D ska man göra det för att man behöver funktionerna och det nya AF-systemet.

Men alltså, kan man skylla sånna här problem på ojämn kvalite på kamerorna? Hur skulle en sak som grundbruset kunna skilja mellan två ex i en serie? Ok att en komponent kan gå sönder men ändå..
Snacket om att "Mitt ex är ett bra ex" som man ser titt som tätt här i forumet speciellt när ett objektiv har fått dålig kritik känns inte helt bra. tror det är mest snack faktiskt. Klar att man är extra kritisk när man lagt ner en massa pengar på sin nya pryl.
Jag kan oxå se om man kollar 100% att min 40D gav mer brusfria bilder vid ISO100. Men det är bara i vissa partier det märks, och över 400 så blir det till 7D's fördel. Förstorar man inte till 100% ser man inget brus förens iso6400 om man fotar i skapligt ljusa miljöer.
Nä, jag tror att dom som får "bättre" bilder med sin kamera luras och använder kraftigare brusreducering. Dom kanske plåtar JPG vad vet jag. Klart det är kul att väcka en sån här debatt oxå...

Om det skulle vara på nått annan sätt så skulle ju faktiskt tillochmed Canon fixa till det. Återkalla defekta ex osv..
 
Tillåt mig skratta.

Canon vill ytterst motvilligt kännas vid att de ens tillverkat kameror med uppenbara fel på.

Har läst nånstans att Nikons D300 skulle ha liknande "problem". Tror detta är helt avsiktligt, för att få bättre isoprestanda på höga iso. Det är ju närmast vid iso6400 kameror jämförs nu mera..

OM det vore någon extrem miss från tillverkarnas sida skulle ju detta ha nämts i åtminstonde nått test i någon av alla Svenska fototidningar, eller hur? Har inte hört nått om dåliga brusegenskaper vid låga iso i dessa tester och jämförelser. Däremot skrev man om att ljusnätningen på 7D kan "missa" och överexponera ibland. Inget jag märkt av det heller, men jag har bara haft min i fyra dagar.

Tog föresten några testbilder med min 40D och jämförde med 7D'n, helt ärligt så kan jag inte se någon skillnad på dom. Detta brus syns nog bara i extrema fall... Nog inget som betyder nått i praktiken.
 
hmm, som jag läser det så är dom helt jämbördiga vid iso hundra, sedan får 7D ett minimalt försprång vid ISO800.

Jag förutsatte att 7D's max 12800 skulle innebära att den var mycket bättre vid iso 100 än 450D, så verkar inte vara fallet, bara att 450D spärrats tidigare.

Tack.

MVH/HR

ISO 100 på alla kameror där ISO 100 ska användas är rätt så olikt och svårt att se skillnad på på alla kameror. Även fullformatare. Och Dessutom är bildkvalitén hos budgetkameror vid låga isotal och bra lkjusförhållnaden också nästintill identiska till de svindyra kameror.

Du har fått fel för dog vad du betalar extra för. Det är knappast bildkvalitén längre vid normalanvändning.

/Stefan
 
OM det vore någon extrem miss från tillverkarnas sida skulle ju detta ha nämts i åtminstonde nått test i någon av alla Svenska fototidningar, eller hur? Har inte hört nått om dåliga brusegenskaper vid låga iso i dessa tester och jämförelser.

Jisses. Canikon står väl aldrig nått om att där någonsin skulle ens kunna misstänkas dom inte var perfekta.. Just detta är väl en sak som är förvånande att aldrig någon knappt från Canikonsidan reagerar på.. Inte ens då man som med 7D vet via topics att allt inte riktigt står rätt till så anförs "tester" som om dom vore 100% riktiga och klanderfria..

För den som har minnet i behåll samt var uppmärksam så vart det protester mot just då Fotosidan gav ut vad som skulle vara en "Test" av 7D.. Och Denna "Test" som folk läste mer som en reklamtext och även protesterade emot just pga bland annat det, samt att den inte tog upp minsta fel eller brist föranledde att resolut "Testen" togs bort... Vilket jag för min del anser både starkt gjort samt seriöst..!

Så jag tror att det vore på sin plats att förhålla sig mycket kritiskt tänkande då "Tester" skall anföras såsom solida sannings-sägare...
 
Jisses. Canikon står väl aldrig nått om att där någonsin skulle ens kunna misstänkas dom inte var perfekta.. Just detta är väl en sak som är förvånande att aldrig någon knappt från Canikonsidan reagerar på.. Inte ens då man som med 7D vet via topics att allt inte riktigt står rätt till så anförs "tester" som om dom vore 100% riktiga och klanderfria..
.

Vem säger att allt inte står rätt till med 7D? Är det en privatperson i ett forum som sagt det? Så tror jag mer på erfarna testpaneler i tidningar typ "Foto" och "Digitalfoto" osv. Det faktum att 7D ibland missar i exponeringen nämns ju som en brist, Då skulle det väll inte vara motiverat att inte nämna att det är ett stort fel att 7D inte klarar låga iso eller?? Jag menar om detta skulle vara ett stort problem jämfört vad som finns på marknaden och vad som har funnits.

Hur som helst så har vi kommit ifrån det jag tog upp att det knappast är "vissa exemplar" som är dåliga. I så fall bristen i modellen och då ska ju inte enstaka ex skilja sig åt så att man måste prova tre kameror innan man hittar ett fungerande ex.
 
Och vad var det du egentligen menade med din kommentar som kopplas till mitt inlägg? Förstår inte riktigt..
 
Vem säger att allt inte står rätt till med 7D? Är det en privatperson i ett forum som sagt det? Så tror jag mer på erfarna testpaneler i tidningar typ "Foto" och "Digitalfoto" osv. Det faktum att 7D ibland missar i exponeringen nämns ju som en brist, Då skulle det väll inte vara motiverat att inte nämna att det är ett stort fel att 7D inte klarar låga iso eller?? Jag menar om detta skulle vara ett stort problem jämfört vad som finns på marknaden och vad som har funnits.

Hur som helst så har vi kommit ifrån det jag tog upp att det knappast är "vissa exemplar" som är dåliga. I så fall bristen i modellen och då ska ju inte enstaka ex skilja sig åt så att man måste prova tre kameror innan man hittar ett fungerande ex.

Jag bla säger att det inte stod rätt till med 7d när den kom pga att flera kameror hade svåra bandningsproblem, jag känner de flesta som sitter som testredaktörer i Sverige och de kan aldrig pga tidsbrist fördjupa sig i en kamera. Själv har jag medverkat i ett antal tester.
Tyvärr har kameratillverkarna idag inte den slutkontroll som vi kunder förväntar oss, därför kan det vara en god ide att prova både 2-3 kamerahus eller 2-3 objektiv

Läs gärna igenom gamla trådar där bla jag med flera medlemmar här på fotosidan med bilder visar vilka skilnader/problem som kan ses
Det kan gälla objektiv, test av 3-4 stycken och vilka skilnader som kan ses, just nu har jag testat 4 st 300/2,8 is som uppvisar skilnader-vilken tidning har gjort detta?

Problem som är kända här på fotosidan och som diskuteras bla på dpreview har vad jag vet ingen tidning tagit upp ordentligt

Ställ istället frågan, varför har ingen tidning tagit upp problemen,problem som är kända
 
Senast ändrad:
Jag bla säger att det inte stod rätt till med 7d när den kom pga att flera kameror hade svåra bandningsproblem, jag känner de flesta som sitter som testredaktörer i Sverige och de kan aldrig pga tidsbrist fördjupa sig i en kamera. Själv har jag medverkat i ett antal tester.
Tyvärr har kameratillverkarna idag inte den slutkontroll som vi kunder förväntar oss, därför kan det vara en god ide att prova både 2-3 kamerahus eller 2-3 objektiv

Läs gärna igenom gamla trådar där bla jag med flera medlemmar här på fotosidan med bilder visar vilka skilnader/problem som kan ses
Det kan gälla objektiv, test av 3-4 stycken och vilka skilnader som kan ses, just nu har jag testat 4 st 300/2,8 is som uppvisar skilnader-vilken tidning har gjort detta?

Problem som är kända här på fotosidan och som diskuteras bla på dpreview har vad jag vet ingen tidning tagit upp ordentligt

Ställ istället frågan, varför har ingen tidning tagit upp problemen,problem som är kända


Men dom bandningsproblemen har dom ju fixat till på canon? Om lågisobruset var ett tillverkningsfel så skulle dom väll fixa till det oxå eller? Samma sak med 5D, det var väll problem med ränder i bilder osv där oxå som rättades till med ett nytt firmware.

Slår vad om att om nån blandade om objektiven och du provade på nytt så skulle du med dina tester inte kunna hitta det objektivet som var bäst vid det förra testet. Inte ens dom bästa och dyraste gluggarna har så precist 100% noggranhet(mänskliga faktorn finns ju oxå). Tar du samma objektiv och fokuserar om på samma ställe 100ggr så är jag övertygad om att man kan hitta skillnader där oxå.. Dock inte sagt att olika märken är olika bra. Och att det finns måndags ex. Provade själv en Sigma 70-200 häromdagen som bara stod o hackade när man försökte fokusera.

Sen undrar jag, är du medveten om vad du sitter och säger till folk som funderar på att köpa ny kamera? Att man måste prova 3-4 hus och lika många objektiv för att inte bli lurad av tillverkaren? Så är det inte. Hur många har gjort det? Troligtvis bara nervösa killar som läser dessa tester och tror på dessa saker som diskuteras bla här.

Varför ingen tidning inte tagit upp problemen? Kanske för att det bara är ett problem om man letar och "vill" hitta fel. provar man bara tillräckligt många ggr och länge så hittar man snart saker som inte blir rätt varje gång med vilka grejer som helst ;). Detta betyder inte att det är fel på grejerna, bara att det är så det är.

Vet inte varför du tror att en tidskrift skulle vara rädd för att ta upp problemet? Man kan ju tydligt se hur tester vinklas av vilket kamera märke testaren använder. När D300 kom och jämfördes med 40D så skrev nån testare att på Canon kameran satt knapparna inte riktigt där man ville ha dom. På Nikon kameran satt dom där dom skulle. Detta gav D300 bättre betyg i detta test....
Detta med bruset är ju en sak som tidningar skulle hugga på direkt. tror inte dom är rädda för det iallafall om det är det du antyder.

Sen till en helt annan sak, man kan undra hur dessa jämförelser görs egentligen, när man jämför Nikon och Canon. Har inte Nikon grundiso på 200 och Canon på 100? Blir det inte konstigt att jämföra gluggarna på samma iso då? Kan man göra en kameras elektronik och sensorer så att dom klarar låt säga 5 bländarsteg brusfritt. i Canons fall 100-3200 i Nikons fall 200-6400. Kanske inte är helt rättvist att jämföra båda på iso 800 då eller?? Hur fungerar det där egentligen? Tänker jag fel?

Ångrar lite att jag skrev detta. Vill inte mucka egentligen, gillar inte att vara osams men nu när jag skrivit det måste jag ju trycka på "skicka" :)
 
Sen undrar jag, är du medveten om vad du sitter och säger till folk som funderar på att köpa ny kamera? Att man måste prova 3-4 hus och lika många objektiv för att inte bli lurad av tillverkaren? Så är det inte. Hur många har gjort det? Troligtvis bara nervösa killar som läser dessa tester och tror på dessa saker som diskuteras bla här.
Du avslöjar att du inte alls har koll på hur illa det är. Jag har hittills provat fyra kamerahus (7D), och ännu har jag inte hittat något som fungerar som det ska. Jag ska ta ytterligare en sväng med detta i sommar, för nu kanske Canon äntligen har fått ordning på dem, så att det kan finnas en chans att de kan antingen fixa mitt eller byta ut det till ett som fungerar.

Hur många som har provat mer än en kamera har jag ingen aning om. Men jag vet hur många som borde gjort det.

Allihop.
 
Du avslöjar att du inte alls har koll på hur illa det är. Jag har hittills provat fyra kamerahus (7D), och ännu har jag inte hittat något som fungerar som det ska. Jag ska ta ytterligare en sväng med detta i sommar, för nu kanske Canon äntligen har fått ordning på dem, så att det kan finnas en chans att de kan antingen fixa mitt eller byta ut det till ett som fungerar.

Hur många som har provat mer än en kamera har jag ingen aning om. Men jag vet hur många som borde gjort det.

Allihop.

Har du fått ett felande ex och fått det utbytt flera ggr och fortfarande har samma problem så är det nog inte kameran det är fel på. "Fungerar som dom ska" Ska dom fungera som du tror då?? Eller är det bara du som inte är nöjd med hur Canon's ingenjörer har löst problemen med att bygga denna testvinnare?
Det mest sannolika är nog att du gör något fel. Eller inte vet hur du ska hantera grejerna...
Med tanke på hur många väl fungerande 7D det finns där ute alltså....

Tycker fortfarande du är ute på hal is när du säger att troligtvis alla har kassa grejer och borde leta fel på sin kamera och lämna tillbaka den... Dom flesta har ju faktiskt inget fel på sin kamera... Det är ändå "den bästa kameran i klassen" vi snackar om här. Som får ruskigt bra betyg i alla tester, har inte läst alla men i dom jag läst iallafall. Det finns ingen möjlighet att kameran som sådan och att alla tusentals ex som levererats är så kassa som du säger. Eller är det bara du som kan testa kameror? bara dina tester som visar dom rätta resultaten??

Men, hoppas du hittar en kamera som duger åt dig. Fast när du gör det är det väll en ny modell som ska inhandlas och testas och förmodligen sågas ;)
 
Ok, ja ja. Ska inte bråka mera om det då. Möjligheten finns ju faktiskt då att jag bara är lyckligt lottad som på första försöket fått ett helt perfekt exemplar :) Bara att tacka o ta emot :).
Nä, ska ägna mig åt att fota lite istället för att försöka förstå hur ni tänker. Det är roligare .)
 
Ok, ja ja. Ska inte bråka mera om det då. Möjligheten finns ju faktiskt då att jag bara är lyckligt lottad som på första försöket fått ett helt perfekt exemplar :) Bara att tacka o ta emot :).
Nä, ska ägna mig åt att fota lite istället för att försöka förstå hur ni tänker. Det är roligare .)

Du är inte ensam ;)

Min kollega köpte även han en 7D med 1:a vågen. Inga fel där heller. Och ingen av oss är ovana med systemare.

/Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.