Men dom bandningsproblemen har dom ju fixat till på canon? Om lågisobruset var ett tillverkningsfel så skulle dom väll fixa till det oxå eller? Samma sak med 5D, det var väll problem med ränder i bilder osv där oxå som rättades till med ett nytt firmware.
SVAR:
Nej det har dom inte, se Joakims förklaring, dessutom så har olika kameror olika bra jämnhet i utläsningen, vad det beror på kan endast Canons svara på, dålig slutkontroll
Slår vad om att om nån blandade om objektiven och du provade på nytt så skulle du med dina tester inte kunna hitta det objektivet som var bäst vid det förra testet. Inte ens dom bästa och dyraste gluggarna har så precist 100% noggranhet(mänskliga faktorn finns ju oxå). Tar du samma objektiv och fokuserar om på samma ställe 100ggr så är jag övertygad om att man kan hitta skillnader där oxå.. Dock inte sagt att olika märken är olika bra. Och att det finns måndags ex. Provade själv en Sigma 70-200 häromdagen som bara stod o hackade när man försökte fokusera.
Svar:
Struntsnack, ta 4 objektiv av exv Canon 24-70 och kör en test så får du se vad du kan finna, de skilnader som jag,
www.photozone.de mfl har sett är inte bra, ett objektiv kan vara betydligt bättre än de andra , ett kan vara riktigt dåligt, se photozone.de eller mina jämförelser här på fotosidan.
Sen undrar jag, är du medveten om vad du sitter och säger till folk som funderar på att köpa ny kamera? Att man måste prova 3-4 hus och lika många objektiv för att inte bli lurad av tillverkaren? Så är det inte. Hur många har gjort det? Troligtvis bara nervösa killar som läser dessa tester och tror på dessa saker som diskuteras bla här.
Svar: du vet inte vad du snackar om, jag har testat 4 st 7d, ett av dessa hus kunde sätta AF exakt med min optik som är ställd av Intervision , en 85/1,2 mk2 som avslöjar rejält hur bra husen är kalibrerade innan skeppning
Varför ingen tidning inte tagit upp problemen? Kanske för att det bara är ett problem om man letar och "vill" hitta fel. provar man bara tillräckligt många ggr och länge så hittar man snart saker som inte blir rätt varje gång med vilka grejer som helst
. Detta betyder inte att det är fel på grejerna, bara att det är så det är.
Svar: vad menar du nu?
Vet inte varför du tror att en tidskrift skulle vara rädd för att ta upp problemet? Man kan ju tydligt se hur tester vinklas av vilket kamera märke testaren använder. När D300 kom och jämfördes med 40D så skrev nån testare att på Canon kameran satt knapparna inte riktigt där man ville ha dom. På Nikon kameran satt dom där dom skulle. Detta gav D300 bättre betyg i detta test....
Detta med bruset är ju en sak som tidningar skulle hugga på direkt. tror inte dom är rädda för det iallafall om det är det du antyder.
Svar: det finns tidningar, skall inte nämna några namn som i sin iver utan att ha testat säger en kamera som sedan får ändra hela sitt upplägg då det visar sig att deras konklusioner var fel efter bla att jag mfl här på fotosidan påvisat att det inte stämmer som de säger, Lite senare blir bla mina testresultat konfirmerade av bla dpreview + ett antal andra testsighter
Sen till en helt annan sak, man kan undra hur dessa jämförelser görs egentligen, när man jämför Nikon och Canon. Har inte Nikon grundiso på 200 och Canon på 100? Blir det inte konstigt att jämföra gluggarna på samma iso då? Kan man göra en kameras elektronik och sensorer så att dom klarar låt säga 5 bländarsteg brusfritt. i Canons fall 100-3200 i Nikons fall 200-6400. Kanske inte är helt rättvist att jämföra båda på iso 800 då eller?? Hur fungerar det där egentligen? Tänker jag fel?
Ångrar lite att jag skrev detta. Vill inte mucka egentligen, gillar inte att vara osams men nu när jag skrivit det måste jag ju trycka på "skicka"