Bengf
Aktiv medlem
Jag sitter på en kamera som i princip levererar lika bra bildkvalitet som 7D så egentligen hade jag inte köpt 7D MEN om jag satt på en äldre/sämre kamera och hade behovet av en högre bildkvalitet så hade jag initialt varit nöjd med bildkvaliteten i 7D (från en frisk kamera).
Men om jag i efterhand hade insett att stillbildskvaliteten är nerskruvad/kompromissad för att filmkvaliteten skall bli tillräckligt bra så hade jag blivit besviken/förbannad. Observera att mina val beror på att jag använder mina kameror primärt till stillbilder. Film är en bonusfiness för mig som jag egentligen inte behöver. Tänk hur bra stillbildsegenskaperna kunde ha varit utan filmfunktionen om den nu påverkar stillbildsegenskaperna.
Jag har alltså inga problem med att ställa mig på Joakims sida i denna diskussion. Jag gillar inte kompromisser som förstör eller försvårar mitt arbete. Jo jag vet att allt i livet är en kompromiss men en sådan måste passa mig, annars får det vara. Om andra har andra villkor så är det helt irrelevant för mig. Passar inte produkten mitt sätt att arbeta så.......får det vara.
ps. Observera att jag inte säger att 7D är en dålig kamera. Tvärtom men det hade stört mig som stillbildsfotograf att om de optimerat teknologin för det jag använder den till så hade det blivit ännu bättre......
Men vad finns det då för val, tillverkarna ger ju inte köparna någon möjlighet att välja bort filmf. Funktionen kommer tydlingen även i rena prokameror på löpande band. Tydlingen efterfrågas korta filmsnuttar av nyhetsbyråer, så säljande värde finns där att hämta.