Annons

70D glapp i bajonett?

Produkter
(logga in för att koppla)

spufuz

Avslutat medlemskap
Hej

Jag köpte nyss en 70D och märke först när jag fick på mitt 70-200 2.8 att jag har lite rotations-glapp mellan hus och objektiv. Detta är samma på mina andra objektiv så det är väl i huset själva glappet finns.
Frågan är om detta är normalt eller om jag skall lämna in/reklamera? Kameran är ju helt ny.
Inget som gör någon skillnad på bilderna, men känns ju ändå lite "sådär".

Det är inte mycket glapp, men frågan är om ni andra med likvärdiga hus, typ xxD serien har detta lilla glapp?
 
Jag har det på min 1d, jag hade det på min 550d och jag har känt det på diverse 5d, 7d osv. Det sitter en pigg som låser genom ett litet hål i objektivets bajonett och det är där det lilla glappet finns. Det är olika mycket beroende på vilket objektiv som sitter på men så länge det bara glappar när man vrider på det är det ingen fara. Problemet verkar alltså vara att toleransen på hålet i bajonetten är lite sisådär
 
Det är snarare tur att det glappar lite. Hade toleransen varit snäv nog för att det inte skulle glappa, vore risken stor att låsstiftet ibland inte hittat in i motsvarande hål, varvid objektivet lätt hade kunnat trilla av kameran.
 
Vad bra! Tänkte kolla om någon annan märkt detta som sagt.
Då fotar jag på med humöret på topp! :)
 
Även på min 60D för hålla med de tidigare.



Det jag kan tänka mig är om det skulle varit så att objektivet snurar den där millimetern själv, men för mig så måste jag ta och vrida lite på objektivet för hand.
 
Oquist:
Precis, det hade känts lite kasst om den satt där och glappade av blotta egenvikten.
Nu väger ju ett 70-200 rätt mycket och greppet runt zoomen har ju rätt stor diameter vilket gör att man får mer kraft och detta glapp blir ju tydligare ju större diameter man vrider på.
Det är ju ibland när man går till ändlägena i brännvidden man kan känna glappet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.