Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-300mm

Produkter
(logga in för att koppla)

goodbolero

Aktiv medlem
Hej:

Vad är det för skillnad medllan Nikons och Sigmas 70300mm teleobjektiv, Det skiljer nästan 2000 kr. Såvett jag vet så har Nikon VR men inte Sigma, är det värt att satsa på ett Sigma objektiv, är lite osäker på deras gejer.
 
Att sigmat är skräp och nikon är inte? ;)

Nej men skillnaderna är nikonen mot sigmat
* Bättre byggt
* Mycket skarpare
* Snabbare och tystare Af

Sen prisskillnaden men man får precis vad man betalar för. Och är pengar ett problem titta sånnafall på Nikons 55-200 vr som mycket prisvärd och är även den bättre än sigmat :)
 
Hej:

Vad är det för skillnad medllan Nikons och Sigmas 70300mm teleobjektiv, Det skiljer nästan 2000 kr. Såvett jag vet så har Nikon VR men inte Sigma, är det värt att satsa på ett Sigma objektiv, är lite osäker på deras gejer.

Ha i åtanke att Nikons är ganska dåligt mellan ca 250 och 300mm. Däremot är det riktigt skarpt vid 70-200mm. Hur just den jämförelsen står sig gentemot Sigma vet jag inte. Här är ett exempel med Nikons vid 240mm, bilden är inte beskuren.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1515772.htm?set=mp
/FW
 
Senast ändrad:
Kan kanske vara kul att veta att bilden ovan är tagen med 1/40 sek med VR (för att få en uppfattning om VR-tekniken) och bl 8 och med 240mm brännvidd.

/FW
 
Jag har ingen erfarenhet av Sigmas 70-300, men jag har Nikons 70-300 VR sedan ett år tillbaka. Sammantaget ett fantastiskt prisvärt objektiv. VR är i mitt tycke en mycket bra funktion som ensamt motiverar eventuella prisskillnader. Jag fotograferar nästan uteslutande handhållet och har gjort det i varierande ljus och jag upphör inte att fascineras över hur bra stöd VR faktiskt är.

Sedan är nturligtvis alltid sådana här objektiv kompromisser när det kommer till optisk kvalitet, dels beroende på priset, dels beroende på det stora zoom-omfånget. Det är sant att Nikons objektiv inte är lika skarpt i 250-300 som i 70-200, men det är inte i en sådan omfattning att jag någonsin upplevt det som en begränsning.

--- Jesper
 
Tja, vet inte om man kan kalla den här bilden som suddig eller oskarp precis;-). Man tittar alldeles för mycket på kurvor och tabeller och glömmer titta på hur det ter sig rent praktiskt. Om man inte visste med vilket objektiv bilder var tagen med kan jag garantera att ingen med bestämdhet kunnat bedöma detta;-)
 

Bilagor

  • Junisemester_090View.jpg
    Junisemester_090View.jpg
    10.4 KB · Visningar: 213
Tja, vet inte om man kan kalla den här bilden som suddig eller oskarp precis;-). Man tittar alldeles för mycket på kurvor och tabeller och glömmer titta på hur det ter sig rent praktiskt. Om man inte visste med vilket objektiv bilder var tagen med kan jag garantera att ingen med bestämdhet kunnat bedöma detta;-)

Jag antar att det e ett Sigma =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.