ANNONS
Annons

70-200/4L bild kvalitet..

Produkter
(logga in för att koppla)
Test i all välmening,ok..men dom flesta vet ju redan vad resultatet skulle bli..
Däremot så används inte bländaren i huvudsak för att öka skärpan även om man får det på köpet,utan för att fastställa ett skärpedjupsområde..
mvh/Gunte..

PerFogelberg skrev:
Kanske får vi reda på att det inte är så viktigt med det dyraste objektivet i många situationer utan andra faktorer gör att man kan spara pengar i sitt fotograferande.

Det tvivlar jag starkt på. Eftersom man kan använda ett EF 70-200/4L på full öppning utan betänkligheter. Något man inte kan säga om t.ex. EF 75-300/4-5.6. Där blir bildkvalitén lidande. Alltså berättar detta testet inte något om hur det förhåller sig till övriga objektiv. För en del personer är det viktigt, den där lilla sista biten, som ett bra objektiv ger.

www.ekvallphoto.se finns ett test på EF 70-200/2.8L (under Nyheter/Artiklar). Detta berättar dock inte så mycket om den faktiska kvalitén, då det saknas ett annat att jämföra med. Vad man däremot kan se är att det ger ett ganska jämnt resultat, vilket är typiskt för ett L-objektiv.
Vad jag dock kan tillägga är att om man satt upp ett konsumentzoom i samma test så hade du haft en klart sämre seperation i mönstret, och precis som Gunte säger.. bländaren använder man för att kontrollera skärpedjupet och knappast skärpan.

hoho

Ok det var alltså bara jag som såg att objektivet eller kameran frontfokuserade, om än väldigt lite? =)

Då är det inte konstigt om det blir stor skillnad i skärpa efter en ordentlig nedbländning..

Finns många sätt att se detta, ta en titt på den första stora orginalbilden (bländare 4). Kolla på "Betald parkering", är bilden lika skarp både på höger och vänster sida om skylten? Skarpare på vänster sida va?

Kolla kring vattenpölen uppe på plankan i närheten av björken och jämför bilderna där istället. Betydligt mindre skillnad i skärpa där.
Synd det är olika exponering bara.

---

Bifogar en liten bild (har tyvärr inte möjlighet att visa en större bild), beskuren samt att jag har ändrat nivåerna lite på bilden med bländare 4 för att få en liknande exponering.

Kolla t.ex. där jag har lagt in texten med bländarvärden och jämför skärpan där, inte så oerhört stor skillnad nu va? =)

---

På min gamla 10D hade för övrigt det mesta varit suddigt på båda bilderna..

/Herman.. som numera är lycklig säljare till en 10D som inte fungerade särskilt bra...

Bilagor

• f4vsf10.jpg
    f4vsf10.jpg
    46.9 KB · Visningar: 143
Mycket bra initiativ.

Det jag skulle vilja se är dock:
- använd bra testbild med goda kontraster (se exempelbild nedan)
- använd bra ljus (dvs kort slutartid)
- montera kamera på studiostativ eller placera den på annat stabilt vis för att eliminera skakningar
- ställ skärpan manuellt

För att kunna göra jämförelser mellan olika objektiv krävs någon form av kvantifiering av "skärpan". Med likvärdiga testuppställningar och förutsättningar skulle man ju kunna göra vissa jämförelser.

Bilagor

• th_standard.gif
    th_standard.gif
    5.2 KB · Visningar: 125
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar