Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200 2,8 men vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikings

Aktiv medlem
Tänkte skaffa mig ett 70-200 2,8 objektiv men det verkar vara en del att välja på:

Canons (vanliga utan IS) kostar 11500:-
Sigmas äldre version kostar 7886:-
Sigmas ny version (kommer i Maj) är prissatt till 10220:-
samt jag hittade ett Tamron objektiv (70-210) för 10200:-

Tamron objektivet hittar jag inget test på, så jag vet inte vad det duger till.
Kan Sigmas nya motivera en så stor skillnad??

Någon som har några kloka råd??

(kan väl nämna att skall fota hockey, därför är inte IS nödvändigt)

(samtliga priser omräknat från AC-fotos hemsida)

Senast ändrad:
Kör själv Sigmas 70-200/2,8 (den gamla) en del och tycker att den fungerar bra, snabb och säker autofokus, bra ljusstyrka och bra skärpa. Är klart nöjd!

/Micke

Jag använder Sigmas äldre version (utan DG) och är mycket nöjd med det. Jag har dock läst att det finns ett flertal som fått problem med fokuseringen.
Jag kan rekomendera det helt enkelt, fast å andra sidan om du ställer det nya Sigmat mot Canons utan IS skulle jag välja Canon tveklöst. Tamron vet jag inget om. Vill du spara några tusenlappar Sigma.
Mvh
Benny

Jag skulle siktat på den gamla sigma fast med DG. Det finns ännu äldre utan DG. Makro funktionen på den nya är egentligen bättre närgräns, makro är det inte, 2' för några dm i närgränns är mycket pengar.

Jag hade aktat mig lång väg för den nya sigmalinsens stativfäste. Groteskt i mina ögon men kanske bra och combat i andras?...

Sigma är nog bra nog i massor för de flesta av oss, sett utifrån alla aspekter men jag hade nog ändå inte gett mig föränn jag hade pengarna för ett Canon EF. Personligen idag så hade jag sparat mot ett IS, med utsikt efter ett beggat exemplar i nyskick = ca 15000+

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Jag hade aktat mig lång väg för den nya sigmalinsens stativfäste. Groteskt i mina ögon men kanske bra och combat i andras?...

MVH Niclas,

Jo, det såg ju lite stort ut. :) Men på Cyberphotos bild ser det ut som att det är hopfällbart, grundat på "pricken" till vänster. Någon som vet om det stämmer? Ingen dum idé isåfall...

Jag sitter lite i samma sits, skall också köpa ett 70-200/2,8 objektiv. Jag hade från början tänkt mig ett Sigma, men efter det att sålt mitt Sigma 24-70/2,8 samt provat ett Sigma 50-500 HSM och sedan köpt ett Canon 24-70/2,8L USM så har jag ändrat uppfattning om Sigmas objektiv. Skillnaden är milsvidd i känsla, kvalitet och skärpa för att inte tala om säkerheten i fokuseringen och fokuseringens snabbhet.

Alltså återstår bara för min del att spara ihop pengarna till ett Canon original objektiv med röd ring. Det blir ett 70-200/2,8 L IS USM även om det svider i plånboken. Jag kommer också att köpa det på AC-Foto, köpte mitt Canon 24-70 där och det funkade klockrent.

En till som fastnat i L-träsket.

mvh
Anders

Säkerheten i fokuseringen och fokuseringens snabbhet är absolut den största skillnaden mellan Canon o Sigma enligt mina egna tester.
Efter att ha testat just detta sida vid sida skulle jag aldrig köpa Sigma om jag var beroende av AF hastighet o exakthet. Bildkvaliteten brydde jag mig aldrig om att prova, men jag tror inte skillnaden är så stor?

/Janne

stef-n skrev:
Jo, det såg ju lite stort ut. :) Men på Cyberphotos bild ser det ut som att det är hopfällbart, grundat på "pricken" till vänster. Någon som vet om det stämmer? Ingen dum idé isåfall...
Så här står det på Sigmas hemsida:
" A removable long tripod collar (TS-41) is included as a standard component."

Olle

stef-n skrev:

Det är samma stativfäste som på Sigma 50-500 och det är STORT jag vet efter att ägt ett sådant. Tacka vet jag Canon:s stativfäste, litet och smidigt.

mvh
Anders

Jag fotar massor av Hockey med Sigma 70-200 DG varianten. Det funkar mycket bra och jag har inga tankar på att byta ut det mot Canons. Jag har också haft tillfälle att testa båda mot varandra och har inte samma erfarenhet som Janne av det. Märker inte ens någon skillnad mellan Canon 2,8 L och Sigman i fokushastighet. En annan femma med 24-70 varianterna dock där Sigman inte har ultraljudsmotor, fokuserar snabbt men ljudligt.
Den nya Sigman har bättre närgräns och det skulle kunna vara värt en del ibland om du fotar från sargkanten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar