Annons

6x7

Produkter
(logga in för att koppla)

Crow

Guest
Undrar om någon vet vilka förstornings mått det blir från negativ 6x7cm? Alltså som är standard.
Från småbild är det:
9x12
13x18
18x24
24x30 osv.
men fårn 6x7...
...
...
...
...
...
...
...
...

Finns det verkligen någon standard? Vanliga konsument-fotolab är ju knappast vana vid att folk lämnar in 6x7 för kopiering...

Standarden är väl de vanliga fotopappersstorlekarna...?

Senast ändrad:
Ja det finns "standard" och det är inte pappersstorlek som avgör storleken.
Tex. Du kan inte få en kopia på 18x24cm
från en 6x6 negativ. (utan att beskära den så klart) Bildens(negativets) förstornig ska vara propotionel.

Crow skrev:
Tex. Du kan inte få en kopia på 18x24cm
från en 6x6 negativ. (utan att beskära den så klart) Bildens(negativets) förstornig ska vara propotionel.

Det fungerar ju inte så. De format som du räknar upp för småbild ovan stämmer inte med proportionerna för småbild (2:3). De borde i så fall ha varit
9x13,5
13x19,5
18x27
osv.

Det var visst någon som han för mig. :=)

Ett småbildnegativ har måtten 24*36 mm, vilket ger proprtionerna 1:1.5

9x12, 13x18, 18x24, 24x30, osv. ger propertionerna 1:1.33

Däremot är det formatet 10*15, som man får i en "valig" fotobutik av en småbildsfilm standard. D.v.s. de har propertionerna 1:1.5.

Om man nu med standarad menar att man vill utnyttja hela pappret.

När jag lämnade in en rulle 6*7 har jag för mig att kopiorna jag fick tillbaka hade måtten 12*14.

//Pontus

Jag tror att det är:

10x12
12x14
13x16
?x?
28x36

vet ej om det är rätt men tror att de "udda" passpatorer har den inre storlek för bilden.

Kopiornas standard storlekar har inget att göra med filmformatet.
I stället beställer man kopior med häsyn till papprets bredd. Sen blir kopian olika lång om man nu använder 6x6 el 6x7 el 6x9 osv.
"Automatkopior" från proffslab kan croppas på två sidor. Ta hänsyn till det vid fotograferingen. Det går alldeles utmärkt att göra sina egna masker för t ex 13x18 eller A4, av genomskinlig plast, och lägga masken på mattskivan.

/Jacob vP

Det är både och. Man ska utnytja negativet till max. Det är väl det som är mening. Det är därför man komponerar bilden och helst vill ha en kamera med 100%-ig sökare bild. Eller? Att det går nästan alldrig att åstadkomma det är ett annat sak. Men jag pratar att utnytja negativet så mycket som det går och annpasa det till pappersstorlek. Även tänka på det att om du ska rama in bilden och köpa ram eller passpator så ska bilden passa in. Det jag kom till är följande storlekar på kopior från 6x7 formatet.

10x12
13x16
18x23
24x30
30x40
40x50
osv.

men jag är inte 100% på att jag har rätt.
Alltså "standard"=papper,ram,passpator,neg.storlek

Jacob vP skrev:
Kopiornas standard storlekar har inget att göra med filmformatet.
I stället beställer man kopior med häsyn till papprets bredd. Sen blir kopian olika lång om man nu använder 6x6 el 6x7 el 6x9 osv.
"Automatkopior" från proffslab kan croppas på två sidor. Ta hänsyn till det vid fotograferingen. Det går alldeles utmärkt att göra sina egna masker för t ex 13x18 eller A4, av genomskinlig plast, och lägga masken på mattskivan.

/Jacob vP

Du gör inte en kopia på 13x18 från 6x6 neg.? (du gör 13x13, om vi ska använda 13x18 papper)
Du kan göra det men då behöver du inte 6x6 kamera utan kan köra med 35mm. Hoppas du förstår hur jag tänker.

Senast ändrad:
Varför ska man använda "hela" negativet? Vad är skillnaden mellan hela negativet och "hela" negativet?

Hmm, jag antar att du vill ha svaret på någon av följande frågor:

A) Vilka standardstorlekar kan man köpa papper i?
B) Hur stor blir en 6x7-bild om man förstorar hela negativet?

På fråga A svarar jag:
Några vanliga standardstorlekar på papper är 9x13, 10x15, 13x18, 18x24, 20x25, 24x30, 30x40, 40x50, 50x60. Dessa papper kan användas till alla negativformat. Gör så att du kopierar hela 6x7-negativet så stort som möjligt på pappret. Klipp sedan bort de delar av pappret som bilden inte finns på.
Såvitt jag vet så finns det ingen standardiserad serie pappersstorlekar för 6x7-formatet. Rätta mig gärna, den som vet bättre.

På fråga B svarar jag:
Bestäm dig först hur lång du vill ha bildens kortsida. Multiplicera denna siffra med 1,17 (ungefär). Då får du bildens långsida.
Exempel: Du vill ha en kortsida på 24 cm. Bildens långsida blir då 24x1,17=28 cm.

Det man format man kallar 6x7 ger ett neg som är
56x70 mm dvs proportionerna är 1:1,25. Det finns några standardstorlekar på papper som matchar perfekt: 20x25, 24x30 och 40x50.

/lukas

Tack för det, det var därför jag skrev 1,17 "ungefär". Jag visste inte det korrekta längdmåttet för 6x7-neget. Multiplicera alltså med 1,25.

6x7 = 56x69mm

Tack för alla svar grabbar.
Som sagt det var inte pappers storlekar jag undrade över utan "förstorning som matchar"
de "standard" papper. Eller förstorning som matchar "standar" ramar
...som matchar "standar" passpetor
... storlek som tex. proffs labb brukar göra från 6x7 (56x69mm)

"Hela" neg.

steinick skrev:
Varför ska man använda "hela" negativet? Vad är skillnaden mellan hela negativet och "hela" negativet?

1.Varför ska man använda "hela" negativet?

Darför för att du komponerar bilden inne i sökaren (som motsvarar "nästan" den neagativ format du använder).

2.Vad är skillnaden mellan hela negativet och "hela"

Hela negativet är tex. om du kör med 6x6 format då är din papperskopia i storlek ex. 18x18, 30x30 osv. Du kopierar HELA negativet till papper. Andra allternativ är om du kör med 6x6 format och gör en papperskopia på ex. 18x24 då finns inte allt info. från negativet på papperskopia. Med andra ord du använder inte "hela" negativet.

Haft samma problem

Det finns ett set du kan få svar på frågan.
Om du vill använda sig av hela negativet och annpasa storlek efter papper.

- skapa en nytt dokument i photoshop som är 56x69.5mm (alltså 6x7 format)
- Välj BILD >>> STORLEK PÅ BILD
- I dokumentstorlek ändrar du CM till PROCENT
- Ändra storlek i procent och kolla sedan att den håller måttet som motsvara eller är närmast pappersstorleken (du ändra igen sedan till cm för att kontrolera)

Vill inte vara petig men uppenbart är 6 x 7 formatet litet svävande. Någon här säger 56 x 69, mäter jag upp ett gammalt neg. från en Mamiya RB67 jag haft är det 56 x 67. Och jag vill absolut minnas att Linhofs gamla "Idealformat" som var upprinnelsen till alltihop var 56 x 72 mm. Så 6x7 är som bofinken, det kan se ut hur f-n som helst....ja utom 56mm på tvären då.. :-D
Us

Angående hela negativet

Min fråga var lite provokativt ställd. För mig är det motivet som bestämmer beskärningen, inte vilken kamera jag använder. Jag har gjort många rektangulära bilder med min Hasselblad utan att har ett magasin för 4,5x6. Det är bara att beskära i avmaskningsramen. På samma sätt gjorde jag panoramabilder från 6x6 innan jag köpte en XPan. Varför låta filmformatet begränsa kreativiteten?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar