Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

6x7

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, många har ju pippi på att kopiera med allt, men naturligtvis måste kreativiteten få flöda. Jag kan ta en 6x6 bild, och i slutändan är den negativbiten jag kopierar ett halvt småbildsnegativ. Ibland kan kvadratiska bilder vara otroligt fula. Småbildsnegativ brukar jag maska i kopieringen för att fylla ut ett 18x24 något senär. Brukar använda en bit rak folie för att få 1 cm på var sida om papperet.
Angående 6x7 tycker jag det är ett jäkla snyggt format. Det blir så speciell känsla, den där extra centimetern förändrar intrycket radikalt. När jag blir rik ska jag skaffa mig en Pentax.

Annars snackar man ju idealformat. 6x4,5 är ju ett sånt. Det passar perfekt på många pappersstorlekar.

Sonnaren skrev:
Vill inte vara petig men uppenbart är 6 x 7 formatet litet svävande. Någon här säger 56 x 69, mäter jag upp ett gammalt neg. från en Mamiya RB67 jag haft är det 56 x 67. Och jag vill absolut minnas att Linhofs gamla "Idealformat" som var upprinnelsen till alltihop var 56 x 72 mm. Så 6x7 är som bofinken, det kan se ut hur f-n som helst....ja utom 56mm på tvären då.. :-D
Us
Vilken diskution :)
Jag har en Mamiya RZ67 Pro2 och i instruktions boken står det att formatet är 56x69.5.
Nu när jag läste ditt inlägg så blev jag nyfiken och kollade negativet, alltså bara bildens yta utan kanter. Det blev exakt 56x69.5.
Kanske är det lite skilnad mellan olika kameror.

steinick skrev:
Angående hela negativet

Min fråga var lite provokativt ställd. För mig är det motivet som bestämmer beskärningen, inte vilken kamera jag använder. Jag har gjort många rektangulära bilder med min Hasselblad utan att har ett magasin för 4,5x6. Det är bara att beskära i avmaskningsramen. På samma sätt gjorde jag panoramabilder från 6x6 innan jag köpte en XPan. Varför låta filmformatet begränsa kreativiteten?

Men du köpte XPan i alla fal ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar