Annons

6x6?

Produkter
(logga in för att koppla)

da_an

Aktiv medlem
Jag har en fråga som jag antar att många kan svara på, och det hoppas jag att ni gör!

Jag undrar vad det finns för olika kameror som har negativ av formatet 6x6cm, och vad det är för typ av film i en sån kamera?

Jag har trott att 120-film är filmtypen man använder i mellanformatskameror, men nu har jag upptäckt att det finns olika format på mellanformat (6x6, 6x7, 6x4.5), är det samma film till alla ändå?
 
Ja det är samma film. 120 och 220 filmen är (ca?) 60mm hög. den enda skillnaden är hur bred bild som kameran exponerar. Fuji gör bl a en panorama kamera som tar 6x17 cm bilder!

Skillnaden mellan 120 och 220 film är att 220-filmen är dubbelt så lång och har därför plats med dubbelt så många exponeringar.

/Jonas
 
120-film är den "vanliga" mellanformatsfilmen.
Filmytan är 6cm hög och längden bestämmer kameran, ex 6x4.5, 6x6, 6x7, 6x9, 6x12, 6x17.
Med en kamera som ger 6x6 får man ut 12 bilder ifrån en 120-film men hur det är med de andra formaten vet jag inte.

Vilka kameror? Många
Rolleicord, Rolleiflex, gamla bälkameror, H-blad, Kiev, Zeiss Ikon, Agfa Isolett och allt vad de heter. Det finns många med andra ord.
 
budda skrev:
Fuji gör bl a en panorama kamera som tar 6x17 cm bilder!

Jag var inte tillräckligt snabb...

Det är inte bara fuji som tillverkar panormakameror med format 6x17 utan det finns många andra. Den gemensamma nämnaren är att de kostar skjortan...
 
Tackar!

Det var snabba och bra svar, tackar! Finns det några "6x6"-kameror som är hyfsat "prisvärda" (<30kkr)? Är det nån modell som man kan hitta bättre begagnad, till ett bra pris? Och slutligen, är det nån modell man ska akta sig för?
 
För <30kkr så får du ju en ny Hasselblad 501c/m och det är ju aldrig ett dåligt inköp. Sen finns det ju välidgt många fina begagnade Hasselblad som du kan få mycket billigare.

Har själv en Hasselblad 500c/m och kan bara säga varma och fina saker om den, och en begagnad 500c/m i fint skick med optik + magasin kan du nog säkert få för runt 10000.

Nackdelen är väl att just dom modellerna är helt manuella och saknar ljusmätare och det kanske inte tilltalar alla.

Sök på "Hasselblad" i forumet så får du upp några fina disskutioner om vad du ska tänka på. Om du verkligen vill veta mycket om dom så ska du dra iväg ett mail till Hasselblad service, eller ringa. Trevligare människor får man leta efter.

/Anders
 
Det är ju förstås bra om det finns ljusmätare, men tack för tipsen! Var kan man hitta begagnade Hasselbladare?
 
Jo, ljusmätare är ju ganska nödvändigt.. men det går bra att mäta med en annan kamera eller köpa en ljusmätare, men dom är inte alltid så billiga.

Begagnade Hasselblad hittar du lite överallt. Privatpersoner som annonserar, fotoaffärer med begagnade saker, bara att ringa runt.
 
Begagnade ljusmätare som mätar reflekterande och infallande ljus har jag sett flera gånger för 500kr.

Men billig MF finns det gått om. Rolleicord kostar kanske runt tusenlappen. För 3000kr för du en superfin Rolleiflex...
 
Är spegelreflexkamera ett absolut krav?
Annars är en mätsökarkamera typ Mamiya 6 ett trevligt alternativ. Lätt, tyst och vibrationsfri (påstås det, jag har inte ägt någon själv). Funkar bra för "allmän" fotografering typ landskap, reportage, osv.

Vill du köra makro eller långa telen, ja då ska du ha en spegelreflex.
 
Jag hade nog tänkt mig en spegelreflexkamera, med negativformat 6x6, och inbyggd ljusmätare. Eftersom både kameror och objektiv är dyra, så är det ett 80mm objektiv jag tänkt mig. Men det kan nog dröja innan jag hittar ett fint exemplar som passar min budget! :( Men det är alltid bra att börja drömma i tid! :)
 
Re: Tackar!

da_an skrev:
är det nån modell man ska akta sig för?
Nej, inte direkt akta sig för. Hasselblad har inga dåliga modeller. Men 2000-serien bör man väl tveka lite inför om man är utomhusfotograf och räknar med att byta filmtyp (magasin) ofta under besvärliga förhållanden och stress. Ridåslutaren är känslig och det kan räcka med att man kommer åt den med ett magasin för att dagen skall vara förstörd och veckopengen spolierad;) . 200-serien är bättre, men där går veckopengen åndå åt vid inköpet...... Undvik kanske också EL-modellerna som ofta är hårt studiokörda. Husen är billiga begagnade och kamerorna är arbetshästar av rang men köper man ett sådant bör de vara genomgågna och acken ny.
Us
 
De gamla husen (h-blad) har inga ljusmätare, men det kan man lösa om man har en pentaprisma på med inbyggd ljusmätare!
 
Men även med mätprisma har man ingen koppling med kamerans/objektivets inställningar på 500-serien. Bronica och Rollei har modernare lösningar.
 
Jag kan inte annat än tacka och buga för alla hjälpsamma tips som trillar in! Det är helt fantastiskt vad kunniga medlemmar det är på fotosidan!

Om man vidgar sina vyer och ser bortom H-blads kameror, vad finns det då för modeller med 6x6-formatet? Finns det några bra kameror som ligger åtminstone lite lägre i pris än H-blad?
 
det finns ju några olika, Bronica, Rollei SLR, och mamyia 645 om det är ett tilltalande format, sedan finns ju pentax 645 och 6x7, men det är nog inte billigare, nackdelen med de första skulle jag tycka vara att hitta objektiv, sökare och så, men får man tag i allt från början så är det nog ok! Kiev 88 har behandlats i ett tidigare forum, sök på det!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.