Annons

6x6?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett riktigt budgetalternativ är den gamla öststatskameran pentacon six tl. Finns lite här och var för runt 2000:- Kvaliten är förstås inte i klass med h-blad, men har faktiskt zeissoptik och är för priset ändå ganska gediget byggd. formatet är 6x6 och på kameran sitter en schaktsökare med inbyggd lupp.Far du ner till Prag vimlar det av pentaconer i fotoaffärerna och tillbehör därtill. en prismasökare med ttlmätare kostade exvis 225 spänn :) och en mellanring 75 pistoler. jämför med hasselblads börstömmande tillbehör....
 
... och dessutom säljer photax.se optik som passar till! (har dock glömt vad märket heter, men det vet säkert nån annan här?)
 
Nu ska jag tala gott om Rolleiflex. Har en av modell "automat" och många frågar om jag hittat den på soptippen. Tidningarna körde förr med den, och pappsen har en samling av tre stycken sådana, vilka jag har lagt beslag på samtliga.
Den har ingen ljusmätare, och det tycker jag inte någon nackdel. Använder en lös ljusmätare (manuell) som funkar lika snabbt som en inbyggd. Dessutom känns det säkrare att mäta med en sån tycker jag, då man kan gå fram till motivet/modellen och mäta på de ställerna man tycker ska ha en "normal" exponering.

Den är för 6x6 och jag brukar använda Tri-X och FP4+ som standard. Får då 12 kvadratiska negativ. Men annars finns ju både negativ och dia för det formatet, även om framkallningen kan bli lite smådyr, speciellt för dia...

Kameran är för överig tvögd, vilket kan vara lite klurigt ibland. Men vad tusan.
 
Jo, framkallningspriserna är desamma men det är en viss skillnad på priset på ramarna. GePe 6x6 kostar runt 6:- styck. 4,5x6 kan vara någon 50 -öring billigare. Men 120-filmen är litet billigare
 
Jo, framkallningspriserna är desamma men det är en viss skillnad på priset på ramarna. GePe 6x6 kostar runt 6:- styck. 4,5x6 kan vara någon 50 -öring billigare. Men 120-filmen är litet billigare
ex.: Scandinavian, 10-pack Velvia 135: 65:-/st, 120 37:-/ styck. Sedan är det ju som sagt färre rutor att klämma ut ur en 120-rulle.
4,5x6: 16 exp.
6X6 : 12 exp.
6x7 : 10 exp.
6x9: 8 exp
6x12 6 exp
6x18 4 exp.
Men konstigt nog är antalet rutor man är "nöjd med" ungefär detsamma för 120 som 135 film. 120-formaten är litet annorlunda vid exponeringen. Litet mer eftertänksamt, mera genomarbetat. Inte för filmprisets skull, mera för att formatet inbjuder till det.
Us
 
Nej, det stämmer väl inte? Att framkalla en rulle negg är ju mycket billigare än en rulle dia. Lämnar på Kodak som är närmast. Framkallning för en vanlig 120 neg, betalar jag 40 spänn medans det kostar över 50 för en dia. Har jag missat något? :confused:
 
Ett 120-dia kostar lika mycket som et 135-dia men labb med självaktning tar samma pris på neg- och diaframkallning. Diabolaget kräver 46kr + moms men med 50% rabatt blir det 29kr :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.