Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

6D - hur är den att hantera?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej!

Bakgrund:

Jag hade tidigare en 7D men bytte till 5D mkII för något år sedan. Tanken var att behålla 7D som sportkamera men eftersom jag upplever bildkvalitén och autofokusen på 5D som så mycket bättre sålde jag nyligen min 7D.

Nyligen köpte jag ett litet semesterboende i Spanien. Där vill man förstås utforska omgivningarna med kameran i hand. Det kommer bli mycket landskap, gatufoto, och allmänt semesterfoto. Allt i strålande sol! :)

För att slippa släpa tunga kameraprylar på flyget så tog jag ner min gamla 40D och ett antal EF-S objektiv (10-22, 17-55 2.8, 55-250). Jag har alltid gillat min 40D men efter att ha använt den i en vecka på senaste besökte så inser jag att jag saknar något. Visst, den räcker till, men ger inte riktigt samma tillfredsställelse som bildfilerna från 5D.

Så nu funderar jag på att lägga ut ännu mer pengar på ny fotoutrustning...

Jag var på fotomässan och klämde på 70D. Jag tyckte den kameran kändes jättebra och att filmfunktionen skall vara så bra är lockande med tanke på att det kan var kul att filma där nere. Snabbheten var imponerande (kändes som min 7D) och fördelen är förstås att jag bara behöver skaffa själva huset och kan använda mina gamla EF-S

Men, jag är tämligen säker på att jag kommer bli något besviken på bildfilerna då den inte är fullformat och att skillnaden mot 40D inte är tillräcklig för att motivera ett köp.

Därför kollade jag även en hel del på 6D och den var förstås också trevlig. Det känns som om jag i längden kommer bli mest nöjd med en sådan (en 5D till är för dyrt). Det ar dock ett par saker som jag ogillade eller funderade över som jag gärna får era synpunkter på.

Mina frågor:

1) Bagatell, men knapparna på top-displayen för Drive, ISO, etc brukar jag använda "blint". Nu har Canon återigen ändrat om ordningen på dem så 6D och 5D har olika uppsättning. Irriterande eller?

2) "Joysticken" saknas. Jag tyckte det var riktigt pilligt att använda den inre ringen för att välja fokuspunkt istället för den separata kontroll som finns på 5D. Hur upplever ni som har kameran detta, vänjer man sig? Är det rent av bättre när man vant sig?

3) Så det kanske allvarligaste invändningen. Jag tycker verkligen man saknar de oändliga möjligheter som 5D/7D erbjuder när det gäller val av fokus metoder. 6D är mer begränsad. På 6D känns det också som alla punkterna sitter mer eller mindre ihop. När ni fotar porträtt i stående format, får ni verkligen till någon punkt i ögat som ger en vettig komposition? Vänjer man sig eller är den enklare AF en verklig begränsning?

4) Något annat som ni upptäckt som oväntad nackdel eller fördel med 6D?
 
Jag tycker verkligen man saknar de oändliga möjligheter som 5D/7D erbjuder när det gäller val av fokus metoder.
Syftar du på 5D Mark III här, eller? Du skrev ovan att du har en 5D Mark II, och den har väl snarare färre inställningsmöjligheter än vad 6D har.
7D har ju ungefär samma uppsättning inställningar som 1D Mark IV, och 5D Mark III har nästan allt som finns på 1DX, men 5D Mark II har bara någon enstaka inställning utöver vad som finns på 400D.
 
Sorry, jag skrev fel, det är 5D mk III jag har.

Det är därför jag upplever att 6D känns lite "futtig" på AF-sidan.

Det är egentligen 3 brister som jag oroar mig över:

a) Manövreringen med "innerringen"

b) Bristen på olika fokusmetoder jämfört med 5d3/7D

c) Fokuspunkternas placering, det kände som alla satt "i mitten".


b kan jag nog leva med, men a och c kan vara värre. Men man kanske anpassar sig.
 
Störde mig på innerringen i början men har vant mig nu. Använder den inte jätteofta.

Vilka fokusmetoder saknar du. Jag har ingen 5Diii eller 7D så jag har inget att jämföra med. Tycker att autofokus fungerar bra.

Håller med dig om punkternas placering men oftast går det ju bra att komponera om. Använder mittenpunkten i 99% av alla bilder.

Är mycket nöjd med 6D jämfört med 40D. Dock tycker jag att gammelkameran känns lite rappare.
Jag är också sugen på att testa 70D men är rädd att bli besviken över bildkvalitén.
 
Störde mig på innerringen i början men har vant mig nu. Använder den inte jätteofta.

Vilka fokusmetoder saknar du.

På min 5D flyttar jag runt fokuspunkten tämligen ofta så det känns som en ganska viktig funktion, åtminstone så som jag är van att fotografera.

Det fokusmetoder jag tänkte på är alla varianter av utökad mittpunkt, zoner och gud vet vad som 5Dmk3 erbjuder. Oftast använder jag en-punkts val men ibland kan det vara bra med någon av alla de andra alternativen
 
Oavsett hur man är van att fokusera så är omkomponering inte det optimala vid kort skärpedjup.
Så jag förstår Anders dilemma. Jag komponerar rätt från början och väljer fokuspunkt efter den. Många jag känner gör tvärtom och ibland klagar de på att objektivet fokuserar fel. Då påminner jag dom att de gjort fel......

/stefan
 
Jag köpte nyss en 6D.
Jag hade för runt 2 år sedan en 50D.

På min 50D så använde jag aldrig joysticken så den punkten var något jag absolut inte brydde mig om överhuvudtaget.
Men visst är inner ringen lite små jobbig måste jag säga, lite pillig. Men den får mig inte att hata kameran. Verkligen inte.

Knapparna kan du ju ändå programmera om så det gör väl egentligen inte så mycket att dom är i annan ordning?

Fokus gör den bra tycker jag. Den smattrar ju inte hiskeligt många bilder per sekund men det duger för tillfället för mig iallafall.

En herrejösses massa fokuspunkter behöver inte jag iallafall. Jag använder endast mitten eller alla. Nu vid lite rolig fotografering med fast objektiv så kör jag lite på yttre punkter också såklart men jag känner mig absolut inte begränsad. Det räcker gott och väl (för mig) med 11 punkter.

Det är älskar mest med min 6D, är ISO hanteringen. Vet inte hur 5D MkII är men minns min 50D.
Fyfan vad bra 6D är på höga ISO. 2500 syns knappt att du har tryckt upp ISOn en bra bit! Det är det absolut bästa med kameran anser jag.

I övrigt, mycket bra kamera anser jag. Jag är 100% nöjd med min :)
 
Anders, du har helt rätt, det går inte att programera om knapparna framför toppdisplayen. Vad gäller 6D och hantering instämmer jag med många av ovanstående talare. Jag saknar joy-stick'en till viss del. Pilväljaren känns lite plastig och fipplig och inte i nivå med övrig konstruktionskänsla hos huset. Saknar också möjlighet att programera SET-knappen för att snabbt återgå till mittfokuspunkten när man haft alla punkter aktiverade (dvs den funktion det gick att ha när joy-stick'en trycktes in på t.ex 5D Mark II). Är i övrigt nöjd med AF-prestanda...MEN gäller då under förutsättning att jag använder mest mittpunkten och kör 'focus and shuffle' (sitter i ryggmärgen sedan AF-kamerornas start på början av 90-talet). Är väldigt nöjd med AF-prestanda hos mittpunkten, ffa i dåligt ljus. Är extremt nöjd med bildprestanda på höga ISO. Är också i övrigt nöjd med huset ergonomiskt. Känns alldeles 'lagom' stor i mina händer.

En grej med hanteringen jag dock tycker är lite bökig är i bildvisningsläge. Det går inte att direkt från bildvisning av oförstorad bild, scrolla ner förstoring så du ser fler biler samtidigt. För att komma dit måste du från bildvisningsläge oförstorat först förstora upp till ett delsnitt av bilden, sedan kan du scrolla utåt förbi 0-förstoring och vidare till flerbildsläge. Jag skulle önskat att man från 0-förstoring direkt kan scrolla både 'inåt' och 'utåt'. Har letat igenom menyerna rejält men ej hittat någon sådan inställning. Har jag missat något??

Hoppas på framtida mjukvarufixar av de små 'glitchar' jag har :)
 
Canon införde denna "förbättring" för ett tag sedan. Det är samma med 1DX, exempelvis. Tidigare lösning (7D, 1D Mark IV) tillät att man gick direkt till indexbilden.
Det du kan göra är att sätta initiala förstoringen till 1X, alltså ingen förstoring. Då ser bilden likadan ut när du trycker på förstoringsglaset, och indexbilden är bara ett klick till vänster på ratten.
Under förutsättning att den inställningsmöjligheten finns på 6D också, förstås. Den finns på 1DX, i alla fall.
 
OK, tack för bra info :) Jodå, den inställningen finns på 6D. Men jag vill ju också ha kvar förstoringsfunktion med ett knapptryck för att kolla att fokus sitter. Hmm...det senare överväger nog i prioritet. Man önskar ju sig dock ett menyval där man kan välja om scrollhjulen hoppar 10 bilder, eller att man alternativt kan hoppa ut till indexläge eller ner på förstoring. Borde ju vara en lätt mjukvarufix. Men Canon kanske är lite trög på det om man infört denna 'nyordning' på de flesta husen...
 
Tack för alla synpunkter och jag hoppas att det kommer fler!

Grejen är ju den att det mesta av mitt fotande ner i Spanien kommer att ske på låga ISO, jag oroar mig faktiskt mer över att kortaste tid är 1/4000 än hur det ser ut på ISO 3200! Solen skiner ju nästan jämnt där nere! :)

Men, som sagt, väljer jag en APS-C så kommer jag nog bli besviken på bildkvalitén i längden, det är något visst med fullformat och jag är övertygad om att jag kommer att gilla bildfilerna från 6D.

Det är kul att läsa hur olika vi använder kameran.

Det vettiga vore att försöka låna en 6D över en dag och se hur det känns för mig.
 
Hoppas på framtida mjukvarufixar av de små 'glitchar' jag har :)

Håller med dig, och jag fyller på listan:

Den dedikerade zoomknappen.. varför?? alla andra kameror har zoom + och - längst upp till höger på kameran. På 6d om du ska titta på en bild: tryck play och sen tryck zoom en gång, och scrolla sen med tophjulet för att zooma in och ut.. MEN i liveview så zoomar du genom att trycka flera ggr på zoomknappen för att få 1x, 5x och 10x och sen tillbaka.
Zoomknappens placering känns helt fel när man använder kameran med batterigrepp.. I stående läge om du fotar med liveview och ska ställa skärpan manuellt, så är det svårt att nå zoomknappen med tummen :(
Så mycket bättre om zoom + och - hade suttit längst upp till höger på kameran och motsvarande på batterigreppet... Zoomknappen hade kunnat vara en Custom Function knapp där du kunde välja något av det som saknas på knapparna vid topdisplayen, t.ex. WB. Nu måste du in i Q och sen stega fram till WB för att ändra :(
 
Den dedikerade zoomknappen.. varför?? alla andra kameror har zoom + och - längst upp till höger på kameran.
Nä, "alla andra" kameror har inte det. Inte nu längre. De hade tidigare, men någonstans från 5D Mark III eller 1DX ändrade Canon sig till något som jag tror är mer likt hur det fungerar på en Nikon. Varför de nu fick för sig att det skulle vara idealet...
 
Mina frågor:

1) Bagatell, men knapparna på top-displayen för Drive, ISO, etc brukar jag använda "blint". Nu har Canon återigen ändrat om ordningen på dem så 6D och 5D har olika uppsättning. Irriterande eller?

2) "Joysticken" saknas. Jag tyckte det var riktigt pilligt att använda den inre ringen för att välja fokuspunkt istället för den separata kontroll som finns på 5D. Hur upplever ni som har kameran detta, vänjer man sig? Är det rent av bättre när man vant sig?

3) Så det kanske allvarligaste invändningen. Jag tycker verkligen man saknar de oändliga möjligheter som 5D/7D erbjuder när det gäller val av fokus metoder. 6D är mer begränsad. På 6D känns det också som alla punkterna sitter mer eller mindre ihop. När ni fotar porträtt i stående format, får ni verkligen till någon punkt i ögat som ger en vettig komposition? Vänjer man sig eller är den enklare AF en verklig begränsning?

4) Något annat som ni upptäckt som oväntad nackdel eller fördel med 6D?

Hej! Jag har ägt två stycken 6D och innan även 7D och 5D Mark II så jag kan nog svara på dina frågor. :)

1: Knapparna tycker jag bättre om nu än på både 5D och 7D. Hade inga problem alls med ändringarna som skedde.

2: Ska erkänna att joystick är skönt men dock har jag aldrig haft problem med innerringen på 6Dn.

3: Har väl inte så mycket att säga till om här då jag alltid använder mittenpunkten men fokusen är inte bättre än 7D, det är den inte. I allafall inte i dagsljus och när man fotar sport. Men fokusen på 6Dn är grym i dåligt ljus. Jag kan fota på natten med bländare f/4 och kameran kan sätta fokusen direkt utan problem, det är imponerande!

4: Är mer nöjd med 6Dn är någon av Canon kamerorna jag använt tidigare. Bildkvalitén är fantastisk, fokusen har jag inga problem med och byggkvalitén var över förväntan (när jag läste att huset var byggt av plast först så blev jag lite besviken så 5D har magnesiumhus men det är faktiskt precis lika kraftigt och väger samtidigt mindre så det var inga problem där).

Hör av dig ifall du har fler frågor!
 
Nä, "alla andra" kameror har inte det. Inte nu längre. De hade tidigare, men någonstans från 5D Mark III eller 1DX ändrade Canon sig till något som jag tror är mer likt hur det fungerar på en Nikon. Varför de nu fick för sig att det skulle vara idealet...

aj då, verkar som man får vänja sig helt enkelt...
(men ändå har 70d fått + - längst upp till höger)
 
Nu måste du in i Q och sen stega fram till WB för att ändra :(

Jo, så är det ju. Men jag ser alltid till att stega tillbaka till WB i den displayen, även om jag varit på nån annan funktion. Då funkar i princip Q-knappen som en direktknapp till WB. Sen har jag SET-knappen programerad att visa 'Meny'. När jag är inne i menysystemet ser jag alltid till att knappa tillbaka till 'Min meny' innan jag går ur menyn. På så sätt har man ju där en direktknapp till egna valda ofta använda funktioner. Jag väljer då också att avsluta på gafflingsfunktionen (som jag valt som en av underposterna i 'Min meny'), dvs SET-knappen funkar då som direktval till gaffling. Detta upplägg passar mig ypperligt :)
 
Jo, så är det ju. Men jag ser alltid till att stega tillbaka till WB i den displayen, även om jag varit på nån annan funktion. Då funkar i princip Q-knappen som en direktknapp till WB. Sen har jag SET-knappen programerad att visa 'Meny'. När jag är inne i menysystemet ser jag alltid till att knappa tillbaka till 'Min meny' innan jag går ur menyn. På så sätt har man ju där en direktknapp till egna valda ofta använda funktioner. Jag väljer då också att avsluta på gafflingsfunktionen (som jag valt som en av underposterna i 'Min meny'), dvs SET-knappen funkar då som direktval till gaffling. Detta upplägg passar mig ypperligt :)

Men trycker du på Meny kommer du alltid till Min Meny oavsett var du var innan.. testa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.