Annons

5d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, nog kan det avskrivas som ett rykte. Min spanska är inte vad den borde vara, men uppgifterna kommer "från en kompis till en kompis som har direktkontakt med USA".
Och hur troligt är det att en nyare kamera som ju får "13 MP full-frame" och utrustas med EF-objektiven bara går att ta tre bilder per sekund, om än i serier upp till 60 bilder med högsta kvalitet?

Har för mig att EOS 1V har 45 fokuspunkter, men denna skulle bara få nio stycken..
 
Jag tror det är fake. Jag upptäckte just att de missat rita dit fästet för kameraremmen på sidan på baksidebilden. Den syns på fram-bilden men inte bakside-bilden.
 
Nya 5D 1D mk2N 430EX

Enligt DPR och FM fora så finns det meta information i PDF-dokumentet som pekar på en viss anställt på det reklamföretag som hade hand om releasen av 20D bl a. Tydligen har även folk ringt till denne gubbe för att få klarhet i saken :)

Intressant är även att man nämnder en
EOS 1D Mark IIN samt en ny blixt Speedlight 430EX....


/Lasse
 
Att det "bara" går att ta 3 b/s kanske kan förklaras med att det är 50% fler pixlar än t ex 20D samtidigt som ingen nyare version av processor används (Digic II).

Att skärmen skulle vara 2,5" verkar ju stämma med bilden.
 
Överbyggnaden av pentaprismat stämmer inte heller.. Det är mycket högre framifrån än bakifrån.

Baksidan är en manipulerad 20D

Datan stämmer väl ganska bra överrens med de spekulationer som tidigare framkommit.
 
Men kanske lite udda dock att en proffsmodell får en printer-knapp... (uppe till vänster)

Annars verkar ju urgröpningen för långfingret som fanns på 10D vara tillbaks ;)
 

Bilagor

  • eos5d_back.jpg
    eos5d_back.jpg
    43.1 KB · Visningar: 8,776
Vad kan man gissa på att en 5D eller motsvarande ännu outannonserad modell skulle kosta?
 
25.000-30.000?

Du sade ju "gissa"... ;-)

Att bilderna är ett saligt hopkok står ju klart, men man kan ju alltid hoppas att det bara är skissbilder för att inte är färdigdesignad ännu. Eller något sånt åt det hållet...
 
Oj, så mycket... Aja, då behöver jag inte oroa mig för att få köpsug efter en sån, det är alldeles för mycket pengar. Satsar på bättre optik istället
 
Enligt databladet är det ju en fullformatsensor 35,8x23,9 mm.
Det skulle i såfall ge oss en semiproffskamera för dom som inte kan skaffa en 1DsMarkII

Manb kan ju alltid hoppas det är riktig information.
 
Ser ju ut att kunna vara sant. Troligen kommer den kosta lite mindre än Nikons D2X och är inriktad på att sno spekulanterna på den.
 
På Fredmiranda.com är det hejdlösa diskussioner om detta, dels om sanningshalten och sedan om de specs som presenteras är "bra eller dåliga". Vissa jublar medan andra tycker att den inte är tillräckligt vass.

Som någon skrev där, om man ser den som en 20Ds, så känns det mesta rätt logiskt. Fullformat, högre upplösning, men långsammare serietagning än 20D (och den större skärmen är en extra bonus). Det borde göra den intressant för rätt många.

Med lite tur kanske en del med en 1DII (som är den kameran jag vill ha) också blir intresserade, så de dyker upp till lite fina priser på begmarknaden. Den i pdf:en hintade 1D mkII N kan ju också bli spännande (och också påverka utbudet på 1DII, förstås).

För övrigt är det helt sjukt vilket intresse denna "läcka" skapar. Någon leter på författaren i metedata, någon annan lokaliserar honom via detektivarbete på webben, en tredje ringer författaren (i Holland) från New York etc. Det hela överträffas nog bara av det formidabla arbete det går åt för att producera detta informationsblad om det skulle vara en fake.
 
Ställer mig mycket tveksam till att nästa modell från Canon skulle ha fullformatssensor. Det skjuter upp priset i 45kkr-klassen direkt.

Ska de lansera en mellanklass/prosumer kamera så kan den mycket väl innehålla 12MP, 3-4fps, men med en 1.3x sensor (eller 1.6x).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.