Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50mm/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Legur Laugar

Aktiv medlem
Jag har kommit över ett 50/1,8 och har lite funderingar.
Det är inte ett D objektiv.....nackdelar i praktiken??
Lamellerna går lite trögt och är lite fuktiga...åtgärder för att fixa till det? kostnad?
I övrigt är det i absolut nyskick...inte ett enda märke!

(Patrik

D-funktionen har bara betydelse när du använder blixt. Och hur stor fördel det innebär för blixtexponeringen tvistar de lärde om.

Sen vill jag minnas att D-versionen av femtian har uppdaterad antireflexbehandling också. Men den gamla är bra, absolut.

Oljiga bländarlameller är däremot inte bra. Det ger överexponerade bilder eftersom lamellerna inte hinner stänga innan exponeringen. Det enda som hjälper är att demontera objektivet helt och rengöra bländaren. Inte ens det hjälper alla gånger, ibland kommer problemet tillbaka.

Tack Jim
Hmmm, undrar om det är värt att lämna in för rengörning....
Jag får köpa det för 500 kr.

Kanske bättre att slå till på ett nytt "D" objektiv?

/Patrik

Köpa det för 500 med oljiga lameller skulle jag definitivt inte göra. Då kan du nog hitta ett annat beggat som funkar för bara ett par hundringar till. Eller köpa ett sprillans som sagt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto