Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50mm 1,7

Produkter
(logga in för att koppla)

philip svensson

Aktiv medlem
såg att scandinavianphoto hade en, eller flera (hoppas på flera) 50mm / 1,7... äntligen säger jag nog med flera... men är det någon som vet om det är nya objektiv eller om det bara är scandinavianphoto som lyckats skrapa ihop ett par gamla...? och sedan, kommer det tillverkas gamla minolta / konica minolta objektiv av sony eller blir det bara nya modeller?
 
Jag köpte mitt 50 1.7 nytt hos Scandinavian för någon månad sen. Priset var 1.395:-
Är det samma pris nu så borde det vara nytt.

Claes
 
blockbuster skrev:
såg att scandinavianphoto hade en, eller flera (hoppas på flera) 50mm / 1,7... äntligen säger jag nog med flera... men är det någon som vet om det är nya objektiv eller om det bara är scandinavianphoto som lyckats skrapa ihop ett par gamla...? och sedan, kommer det tillverkas gamla minolta / konica minolta objektiv av sony eller blir det bara nya modeller?
Den finns ju i deras ordinarie prislista så nya är dom då priset som anges är nypris. Frågan är bara huruvida dom finns hemma för när man kikar på lagerstatus så står det "Beställd från leverantör". Du får slå dem en signal & fråga om dom har den...

Ang. vad Sony kommer att tillhandahålla för optik så kan vi bara gissa, så vitt jag förstått så är det dock KM som kommer att tillverka optiken åt Sony men sen får vi se om Sony konsulterar andra också? Sammarbetet med Tamron som KM haft kanske fortsätter men Sony har ju även sedan tidigare sammarbete med Carl Zeiss...

Allt beror mest på hur Sony satsar, vilka målgrupper man riktar in sig på, vi får se...

//Larsa
 
Pillade nyss på ett sprillans nytt 50 f:1,7 i låda hos fotohandlare. 139 euro, funderar på om man ska köpa ett att ha i reserv :)
Den ohängda sonen har ju lagt beslag på pappas fina glugg :-(
 
Fick hem mitt andra 50/1,7 från USA idag. Känns rätt bra att ha "ett i reserv". Noterar att beg.priserna börjar stiga i USA och om tullen snappar paketet, så är USA en dyrare inköpskälla än Tyskland. Vissa objektiv närmar sig t.o.m. nypriser.

Jag har haft en 50/1,4 till låns ett tag, men tycker inte att det är värt pengarna relativt 1,7 - 1,4 är mer än dubbelt så dyrt. Jag ser ingen skillnad i alla fall.
 
indigo skrev:
1.7:an blir riktigt skitskarp först vid f4, medans 1.4:an blir skarp tidigare. Dessutom har du ju ett steg till när det är dåligt med ljus, eller om du vill ha väldigt kort skärpedjup.

Här finns ett test med dessa objektiv...

http://www.pophouse.it/minoltalenstest/

Tack för svaret - hade hoppats på ett sådant svar men hade ingen aning då jag köpte objektivet. Det följde med en 70-210/4 tillsammans med en 35-70/4 Macro som jag heller inte vet så mycket om.

Fördelen med Minolta, köp ett få tre!

/ Jan-Olof
 
JOLidman skrev:
Tack för svaret - hade hoppats på ett sådant svar men hade ingen aning då jag köpte objektivet. Det följde med en 70-210/4 tillsammans med en 35-70/4 Macro som jag heller inte vet så mycket om.

Fördelen med Minolta, köp ett få tre!

/ Jan-Olof

Grattis till ett bra kit! 35-70't är ungefär lika skarp som 50 1.7 nerbländat till runt 8 och jag iaf gillar macrofunktionen mycket.

I det där testet ovan tyckte jag 50 1.7 såg skarpare ut än 50 1.4 @ 1.7 :O
 
70-210/f4 är även det ett riktigt kap. Mycket, mycket bra objektiv för lite pengar. Skärpan är riktigt bra, och det är byggt som en stridsvagn. Ångrar faktiskt att jag sålde mitt...

Om du ställer en ölburk bredvid det objektivet förstår man dessutom varför det i folkmun kallas 'the beercan' =)
 
indigo skrev:
Om du ställer en ölburk bredvid det objektivet förstår man dessutom varför det i folkmun kallas 'the beercan' =)

För den som inte har en ölburk hemma så tog jag nyss en beskrivande bild.

/Andreas


PS
På tyska kallas gluggen för "Ofenrohr" dvs Kaminrör.
 

Bilagor

  • beercan.jpg
    beercan.jpg
    20.3 KB · Visningar: 1,608
Jag tycker att ett 28-70mm F2.8 är mer praktiskt än Minolta 50mm F1.7 men det är ju en smaksak.

Nu ska jag verkligen testa skillnaden har just nu både 50mm F1.4 och 50mm 1.7 för tillfället om man ser skillnad. Jag hade turen att köpa en beg. Minolta 7000 med objektiv där 50mm 1.7 var en 50 1.4.
 
Åkersstyckebruk skrev:
Jag tycker att ett 28-70mm F2.8 är mer praktiskt än Minolta 50mm F1.7 men det är ju en smaksak.

Nu ska jag verkligen testa skillnaden har just nu både 50mm F1.4 och 50mm 1.7 för tillfället om man ser skillnad. Jag hade turen att köpa en beg. Minolta 7000 med objektiv där 50mm 1.7 var en 50 1.4.


Nyfiken på om du har fått testat 1.4 och 1.7 mot varandra än?

Mv.
 
Det blev aldrig av. Jag sålde F1.7 då. Men personligen tycker jag inte att det är någon större skillnad det lilla jag jämförde. Jag behöll ändå F1.4 lite roligare att ha och jag hade turen då att bara betala 500:- för den.
 
Ah, oki!
Är på jakt efter något av dem...såg båda till salu på e-bay så man får väl se om man slår till på något av dem.

Mv.
 
Hittade ett oanvänt 50 1.7 på blocket för 500:- dagarna innan det meddelades att Sony tagit över..

Inte så ofta man gör bra affärer så när man väl gör det får man skryta lite extra! ;)
 
Jeom skrev:
Någon som vet var jag kan hitta ett 50 mm 1.7 till försäljning i sverige?
Nytt? Det kan du glömma direkt, begagnat så kan man kolla blocket och tradera, men jag skulle rekommendera Ebay.de. Annars vänta tills Sony släpper 50 1.4 och köpa den ny (den kostar iofs 3000kr).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.